Hölkkäyksen aloittamisesta
Olen 21-vuotias, normaalipainoinen nainen. Ikävuosina 14-17 hölkkäsin säännöllisesti mutta polven rasitusvamman takia jouduin lopettamaan. Nyt viime aikoina olen miettinyt taas juoksemisen aloittamista, mutta kaikki liikuntaharrastukseni loppuivat polven kiukutteluun enkä nyt tiedä, miten tulisi toimia.
Osaisiko joku sanoa, mitä kannattaisi tehdä, minkälaisia lenkkejä aluksi kokeilla, montako kertaa viikossa? Peruskuntoni on heikohko, ei siis muuta liikuntaa kuin työmatkat kävellen 4km suuntaansa.
Kiitos!
Kommentit (4)
minimalistikengät ja päkiäaskellus. Etenkin, jos on ollut ongelmia. Toki muillekin, niin ei tule niitä ongelmia ;-).
Etenkin naisilla on heikot polvea (ja nilkkaa) tukevat lihakset. Penkille nousut ja kyykyt ovat omiaan voimistamaan näitä lihaksia. Juoksussa tulee naisille enemmän näitä rasitustiloja polviin ja nilkkoihin, johtuu leveämmästä lantiosta. Lisäksi vältä juoksua kovalla alustalla (asfaltti).
... Lisäksi vältä juoksua kovalla alustalla (asfaltti).
Kanta-askelluksella on iskut kehoon isoja, riippumatta kengistä ja alustasta.
Kannattaa oikeasti opetella päkiäaskellus, niin pääsee keho helpommalla. Samalla alustan merkitys vähenee olemattomiin ja asfaltilla voi juosta oikein mainiosti.
Mullakin on vanha polvivamma ja sain siihen fysioterapeutilta sellaisen pehmukkeen joka pitää polvea paikoillaan urheillessa.
Kokeile Porin juoksukoulua, sitä minä ajattelin ruveta toteuttamaan kunhan kelit tästä lämpenevät.