Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lakikysymys, irtisanominen + raskaus

Vierailija
10.01.2013 |

Tilanne se, että olen jäämässä äitiyslomalle maaliskuun alusta lukien. Tätä ennen loppuu YT-neuvottelut, joissa koko yksikön toiminta lakkautetaan ja kaikki saa fudut, myös minä. Yksikön toiminta loppuu kesäkuuhun mennessä. Muut saa irtisanomislaput kouraan siis tasan 4kk ennen toiminnan loppumista, se on myös niiden kaikkien irtisanomisaika.

Sanotaanko minut irti samalla kertaa, kun minun irtisanomisaikani on kuitenkin vain kuukausi, vai 3kk myöhemmin kuin muut, koska irtisanomisaikani on vain 1kk koska olen ollut talossa vähemmän aikaa? Kaikilla siis vakituiset sopparit.

Vai, sanotaanko minua irti ollenkaan? Sopimuksessani mainitaan työn toissijainen suorituspaikka paikkakunnalla B, jossa toiminta jatkuu, muilla ei tätä mainintaa ole.

Jos minut jokatapauksessa irtisanotaan, tarkoittaako tämä sitä että työpaikkani ei maksakaan minulle 3kk äitiysloman palkkaa, koska TES:n mukaan sen edellytyksenä on, että ä-lomalainen palaa vapaalta töihin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain 7 luvun 9 §:n mukaan, jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen työntekijän raskaudesta, jollei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.

Tässä tapauksessa työnantaja voisi osoittaa sen johtuvan toimipisteen lopettamisesta.

Sopparissa on kuitenkin toissijainen työn suorittamispaikka, ja jos siellä työt jatkuvat, niin työnantaja ei voi irtisanoa raskaanan olevaa -> hyväksyttävä syy irtisanomiselle puuttuu.

Jos sinut kuitenkin irtisanottaisiin, niin sinut irtisanotaan siten, että viimeinen työpäivä on samaan aikaan kuin muillakin irtisanottavilla.

Valitettavasti menettäisit äitiysvapaan palkan, koska työhönpaluuedellytys ei täyttyisi.

Haluaako joku muukin yrittää ap:n kyssärin kanssa?

Vierailija
2/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että jos sinulle ei sovi tuo toissijainen työn suorittamispaikka, sinut voidaan irtisanoa vaikka olet raskaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras olis, jos ap kysyis asiaa omasta ammattiliitostaan. Jos ei kuulu liittoon, niin sit en tiedä.

Vierailija
4/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mars lakimiehen puheille, sulle kuuluu sekä ä-loman palkka että normaali irtisanominen. Jos et niitä saa niin haastat työnantajan oikeuteen ja käärit hyvät rahat syrjimisestä!

Vierailija
5/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin voidaan kaikki irtisanoa! Jos toimipiste loppuu niin se loppuu ja siinä ei raskaudesta selittelyt auta.

Vierailija
6/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevaa ei voi missään tilanteessa irtisanoa Mars lakimiehen puheille, sulle kuuluu sekä ä-loman palkka että normaali irtisanominen. Jos et niitä saa niin haastat työnantajan oikeuteen ja käärit hyvät rahat syrjimisestä!

Vierailija
7/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustuppa lakipykäliin vähän tarkemmin, saatat pudota ruusupilviltäsi

t:aloittaja

Vierailija
8/8 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän voit sitten neuvotella, otatko työn vastaan toisella paikkakunnalla sitten kaikkein perhevapaittesi jälkeen, vai mahdollisimman hyvät irtisanomisehdot eli 3 kk:n äitiyslomapalkan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän