Kurkku kutiaa ja yskittää aina suklaan syönnin jälkeen. Muita?
Kommentit (24)
Oot allerginen. Yskä voi olla merkki hengenahdistuksesta. Varo ettei kurkkus turpoa umpeen, varsinkin jos oot pidempään syömättä suklaata. Ehkä kannattaakin pitää sietokykyä yllä syömällä säännöllisesti vähän, ettei sitten saa sokkia jos yrittää vältellä, ja sitten joku kerta nasahtaa...
Toki kannattaa seurata tuleeko tuota kaikista suklaista ja kaakosta jne vai vain tietyistä. Syyllinen voi toki olla jokin muukin yksittäinen aine jos ei kaikista suklaista tule tuota ongelmaa...
tai en ole ainakaan pannut merkille.
Ei suklaakaan mitään pahoja oireita aiheuta, mutta sen verran, että huomaan kurkun kutinan ja lievät yskänpuuskat. Ei sentään henkitorvi kiinni vedä.
AP
Hei mulla on ihan sama juttu, kurkkua kutittaa ja yskittää kun syön suklaata! Mut ei kyllä mitenkään hälyyttävästi.
Ittee alkaa aina aivastuttaa suklaan syönti eikä millää meinaa loppuu
Joku siinä suklaassa yskittää, ilmeisesti kaakao. Valkoinen suklaa ei yskitä.
Mulla on refluksi ja suklaa aiheuttaa mulle kurkun kutinaa ja kuivaa yskää 😠
Suklaan himo kirjoitti:
Joku siinä suklaassa yskittää, ilmeisesti kaakao. Valkoinen suklaa ei yskitä.
Valkoinen suklaa on pahin kirvelee kurkussa niin perkeleesti
Ainakin laulajat ja äänityöläiset välttelee suklaata ja maitoa ennen esitystä, menee ääni jotenkin "tukkoon". Ja tosiaan suklaa voi aiheuttaa närästystä.
Jostain luin että suurin osa suklaa allergioista on todellisuudessa allergiaa hyönteisten proteiinille kun kaakaopapujen joukkoon jauhoontuu myös torakoita ja muita ötököitä. Varastoissa joukkoon menee torakoita ja kun pavut jauhetaan...
Tässä, löysin jutun, sitä ei pysty kokonaan lukemaan kun hs tilaajat
Suklaa-allergia onkin torakka-allergiaa
Hyvä uutinen on, etteivät oireet johdu kaakaosta. Vähemmän hyvä uutinen on, että ne johtuvat suklaaseen kulkeutuneista torakan osista.
Löysinkin toisen jutun jonka pystyy lukemaan kaikki👍🏻
https://www.metropoli.net/uutiset/jarkyttava-totuus-suklaa-allergiasta/
Suklaa-allergia onkin torakka-allergia, kertoo tuore australialaistutkimus. Jos suklaan syönti aiheuttaa silmien ja kurkun kutinaa sekä iho-oireita, hyvä uutinen on se, että oireet eivät johdu kaakaosta. Vähemmän miellyttävä tieto on kuitenkin se, että allergisoiva aineosa onkin torakka.
Torakka-allergia on kuvattu jo vuonna 1959. Se on Suomessa harvinainen, mutta Keski-Euroopassa jo yleinen. Allergia johtuu torakan kuoren, syljen ja ulosteiden proteiinista. Tutkijoiden mukaan jokaisessa suklaapatukassa on keskimäärin kahdeksan torakan osaa. Turvarajana pidetään 60:ä torakan osaa sadan gramman suklaapatukkaa kohti.
Tutkijoiden mukaan torakan osia on mahdoton eliminoida, sillä ne kulkeutuvat elintarvikkeisiin raaka-aineen mukana. Jos torakat haluttaisiin poistaa elintarvikeketjusta kokonaan, tarvittaisiin lisää torjunta-aineita, mutta niiden jäämät olisivat terveydelle vahingollisempia kuin itse torakka, kertoo Helsingin Sanomat.
Vierailija kirjoitti:
tai en ole ainakaan pannut merkille.
Ei suklaakaan mitään pahoja oireita aiheuta, mutta sen verran, että huomaan kurkun kutinan ja lievät yskänpuuskat. Ei sentään henkitorvi kiinni vedä.
AP
Klassiset erittäin lievän anafylaksian oireet. Lopeta sen syöminen.
https://www.allergia.fi/allergia/anafylaksia/anafylaksian-oireet/#60b1d…
Pähkinä-/manteliallergia vaaralliset allergiat. Itse en noiden takia syö normaalia suklaata.
Toki voi olla allerginen myös esim sheavoille, mutta oireet viittaa nimenomaan allergiaan.
Dammenbergin kotimaista suklaata kannattaa testata ne kun pähkinättömiä!
Tai en mä tiedä aiheuttaako närästys varsinaista KUTINAA, mutta kurkun ärsytystä ja yskää se voi aiheuttaa. Ja suklaahan on närästävä aine.