Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä maitoa allergisen soseisiin?

Vierailija
08.01.2013 |

En saa pumpattua omaa maitoa ja vauva on allerginen, joten tavalliset korvikkeet ei käy soseisiin. Onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa allergiakorviketta se iso purkki, josta sitten suurin osa menee hukkaan, kun ei sitä maitoa kuitenkaan suuria määriä soseisiin tarvita?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tehnyt soseet veteen. Siis jos keitän vaikka porkkanaa, niin soseutan sen siihen keitinliemeen, niin tulee kaikki vitamiinitkin mukaan.

Vierailija
2/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö soijamaito? Riisimaito?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän siihen soseeseen nyt montaa tippaa tarvita, jos imetät niin varmasti sen verran saat vaikka käsin puristeltua ulos. Ja siis eihän soseisiin mitään maitoa edes tarvitse, vesi käy ihan hyvin.

Vierailija
4/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi ajattelin, että maito olisi parasta soseisiinkin, että vesi on liian "kevyttä". Äidinmaitoa on saanut tähän asti.

ap

Vierailija
5/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseeseen tarvitset maitoa? En tarvinnut itse soseita tehdessäni maitoa, jos soseen rakenne ei ole lapselle sopiva niin lisää vettä sekaan.

Vierailija
6/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat sosetta sen lusikan pari maistelua varten ja sitten loput rinnasta.

Meille ei ole ikinä ostettu yhtään purkkia korviketta tai vauvanruokaa, eikä kyllä ole koskaan maitoa lisätty ruokaan.

Vierailija
7/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetys loppunut kokonaan? Silloin ei riitä, että lisäät korviketta soseeseen, noin pieni ei voi mitenkään syödä pelkkiä soseita riittävästi! Sopivaa korviketta on juotettava ihan erikseen ja soseet erikseen.

Vierailija
8/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska hän kasvaa huonosti, täytyisi alkaa antaa soseita ja neuvolassa kehotettiin laittamaan maitoa soseeseen nesteeksi.

ap

Vierailija
9/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska hän kasvaa huonosti, täytyisi alkaa antaa soseita ja neuvolassa kehotettiin laittamaan maitoa soseeseen nesteeksi.

ap

Anna lisämaitoa jos kasvu huonoa ja vasta 6kk-> lisäruuat.

Vierailija
10/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska allergisen kanssa täytyy edetä soseissa aika paljon hitaammin kuin ei-allergisen vauvan kanssa, siksi ne olisi hyvä aloittaa nyt.

ap

Vierailija
11/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekalla maistelukerralla pari tippaa äidinmaitoa, jotta maku olisi tuttu.

Muistelen ravitsemusterapeutin (me saatiin automaattisesti lähete sellaiselle maitoallergian toteamisen jälkeen) maininneen, että tarvittaessa, jos kasvu on hidasta, voi soseeseen sekoittaa hieman erityiskorvikejauhetta, jotta siitä tulisi ravitsevampaa.

Onhan teillä kaikki allergiat saatu selvitettyä? Meillä nimittäin allergisella kasvu oli hidasta siihen saakka, kunnes ruokavaliosta oli saatu pois kaikki allergisoiva.

Ja vaikka tässä ketjussa joku kehoittikin antamaan vain lisämaitoa ja kiinteitä vasta 6 kk iässä, en välttämättä ole samaa mieltä. Meilläkin allergialääkärin kehotuksesta aloitettiin heikosti kasvaneelle allergiselle kiinteät jo 4 kk iässä (muita lapsiani olen täysimettänyt 6 kk ikään saakka).

Vierailija
12/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska allergisen kanssa täytyy edetä soseissa aika paljon hitaammin kuin ei-allergisen vauvan kanssa, siksi ne olisi hyvä aloittaa nyt.

ap

Ihan oikeasti, niillä kiinteillä ei ole MITÄÄN kiirettä. Mutta kuinka vaan... Imetetyillä tulee normaalistikin notkahdus kasvussa ja vaikkei olisi kyse siitä vaan todellisesta aliravitsemuksesta niin MAIDOLLA paikataan se vaje, ei perunalla.

Vierailija
13/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita riisimaitoa/kauramaitoa/soijamaitoa, jos ei ole kaikille noille allerginen.

Vierailija
14/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseilla vauva ei kasva. Etsipä vaikka tietoa kuinka paljon pitäisi jotain perunaa tai porkkanaa syödä että vastaisi edes yhtä desiä rintamaitoa. eli mielstäni on turha täyttää liikaa tuon ikäisen mahaa soseilla. Jos teelusikallisen maistaa niin se ei tietty kauheasti vaikuta, mutta muuten soseet on täysin turhia tuon ikäisellä. Neuvolat käskee yleensä laittamaan soseen joukkoon maitoa jotta se sose uppoaisi vauvalle paremmin. Itse olen kyllä käyttänyt aina vettä, joskus lusikkaan olen suoraan rinnasta tipan laittanut houkuttimeksi maitoa.

Jos taas allergista lasta yritetään "siedättää" soseilla jo 4 kuukauden iässä, niin silloinkin soseiden määrät ovat niin pieniä, että rintamaito on kyllä se pääasiallinen ravinnonlähde.

Yritä syöttää vauvaa vaan tiheämmin yöllä ja päivällä, niin eiköhän oma kasvukäyrä ala löytymään.

Vierailija
15/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

RASVAA! Kananmunaa, avokadoa, rasvaista kalaa jne.

Vierailija
16/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita riisimaitoa/kauramaitoa/soijamaitoa, jos ei ole kaikille noille allerginen.

Noita mitään ei suositella alle 1-vuotiaille, mm. niiden sisältämän suolan vuoksi. Jos jotain maitoa soseeseen välttämättä haluaa, joko pumpattua maitoa tai erityiskorviketta.

Itse tehtyihin soseisiin kannattaa muistaa lisätä öljyä.

Vierailija
17/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska aiheuttavat oireita vauvalle :(

ap

Vierailija
18/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea mun on syödä rasvaa, kun lähes kaikki ruoat on multa kiellettyjä koska aiheuttavat oireita vauvalle :( ap

Rypsiöljy, oliiviöljy, auringonkukkaöljy? Käy äkkiä allergiaspelistin vastaanotolla jotta saatte järkevän ruokavalion sulle ja vauvalle

Vierailija
19/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sultakin kaikki on kiellettyä?

Nyt kysymään asiantuntijalta neuvoa eikä neuvolasta!

Toivottavasti olet edes saanut lähetteen lääkäriltä erikoissairaanhoidon piiriin.

Vierailija
20/22 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maitoa tulee sulta niin paljon, että vauva ei saa tällä hetkellä muuta eli se riittää, niin miksi se ei riittäisi soseisiin? Eihän siihen soseeseen kamalasti maitoa tarvitse?