Kaveri ajaa autoani ja kolaroi - kuka maksaa?
Minulla on ongelma: tahtoisin lainata ystävälleni autoa, jotta hän saisi vietyä lapsiansa toiseen kaupunkiin lasten isän luokse joka toinen viikonloppu. Autossani on osakasko, eli jos itse kolaroisin auton, maksaisin korjaukset itse. Mitä tapahtuu, jos kaverini kolaroi ja kolari olisi hänen syynsä? Auto on n. 3000 euron arvoinen, joten jos se menisi lunastukseen, ei kaverini pystyisi varmaankaan heti maksamaan. Jos hänellä on kotivakuutus, johon kuuluu vastuuvakuutus (tällainen esimerkiksi: https://www.lahivakuutus.fi/FI/kotijaperhe/vakuutukset/kotivakuutus/Siv…). korvaako tämä vastuuvakuutus auton minulle? Ainakin tuolla lukee, että korvaa 100 000 euroon asti ja omavastuu olisi vain 100 euroa. Mutta sisältääkö tämä myös auton?
Haluaisin auttaa ja lainata autoa, mutta mieheni ajattelee kaiken järkevästi.
Kommentit (12)
tai olettamaasi arvoa. Jos auto menee lunastukseen, antaa vakuutus sinulle noin 1500 e jos sitäkään.
Jos auto menisi lunastukseen, niin mikä olisi vakuutusyhtiön laskema arvo autollesi? Ehkä auton käyttöarvo on sinulle suurempi kuin todellinen arvo?
Kysy vakuutusyhtiöstä.
En usko, että kaverini romuttaa autoa. Mutta tieternkin haluan varautua pahimman varalta, koska en ole typerys ja tiedän, että asiat eivät aina mene niin kuin oletan. Täytyypä kysäistä vakuutusyhtiöltä :)
ihan sama mitä autolle tapahtuu :(
Mulle on selitetty että autovakuutukset ovat autokohtaisia, eivät ajajakohtaisia.
Vakuutuskorvauksiin ei kaverisi ajaminen vaikuta muuta kuin että jos kaverisi on syyllinen, sinun vakuutusyhtiösi maksaa sen minkä on luvannut.
Seiskan kanssa täysin samoilla linjoilla.
Lainaajan ei edes tarvitse varsinaisesti kolhia autoa, riittää, että ajaa katukiveykseen ja rengas rikkoutuu ja tyhjenee lainausta seuranneena päivänä. Maksaako renkaan lainaaja vai omistaja? Ei viitsisi välejään kavereihin rikkoa, mutta tuollaiset asiat jäävät hiertämän. Varsinkin, jos maksaa korotettuja vakuutusmaksuja seuraava 5-10 vuotta.
Täyskaskossa on lunastusturva. Laajakaskoa en ottaisi. Lunasturva kannattaa aina olla. Korjaukset on kalliita vaikka ihan siihen vanhaan autoon.Meillä meni auto juuri lunastukseen ja saatiin autosta enemmän kuin maksettiin.
Ystäväni ajoi autoani ja pamautti parkkihallissa kuskin oven ruttuun. Omasta autovakuutuksestani korjaus olisi laskutettu. Mutta ei laskutettu, sillä bonuksien menetys olisi tullut maksamaan minulle reilut 1700€ ja oven vaihto maksoi 1200€. Ystävä tietenkin maksoi korjauksen.
Kannattaa etukäteen kertoa hänelle minkä arvoisena pidät autoa, ettei siitä tarvitse mahdollisen kolarin jälkeen kiistellä.
Kolme tonnia nyt on sellainen summa, joka pitäisi tarvittaessa jokaiselta löytyä, jos on lapsiakin mennyt hankkimaan.
Vuoroviiko on lapsen hyvinvoinnin kannalta paras vaihtoehto.
tulee mieleen että montako autoa kaverisi on romuttunat??