Kainalon ja kaulan hajut
Vauvamme kaula punoitti ja haisi pahalle parista kohtaa, peseminen on auttanut. Nyt on toinen kainalo tosi punainen ja haisee myös, haju tarttui bodyynkin. Mistä tuo haju oikein syntyy? Kenties siitä, ettei ole tarpeeksi hyvin kuivattu vai onko se vaan muusta muhimisesta ja hankaamisesta? Puklujen haisemisen ymmärrän, mutta kainaloon sitä ei pääse :)
Kommentit (4)
kun ovat niin tiiviit. Heti jos kainaloon jää tippakin vettä tai varmaan jos hiostuu (varmaan myös kainaloista voi olla kuuma vaikka ei hiestä ole kyse) niin heti on kainalot rikki ja punaiset ja haisevat. Olen käyttänyt ehjiin kainaloihin talkkia, niinkuin edellinenkin kirjoittaja ja jos ovat olleet punaiset ja rikki, niin olen laittanut desinfiointivoidetta (Betadine) ja antanut olla yön yli. Sotkee vaatteet, mutta parantaa kainalot lähes yössä vaikkakin on itsessään liukasta (" nestemäistä" ) rasvaa.
kun kainalo oli punainen ja haisi. Neuvolassa kerrottiin, että kyseessä on liiallisen tiiviyden vuoksi tullut " sieni" , joka lähtee happamalla. Laitoimme siis laimennettua etikkaa (vaihtoehtoisesti sitruunaa) kainaloon ja annoimme ilmakylpyjä sekä laitoimme talkkia. Ohi meni nopeasti. Mutta täytyy olla huolellinen, ettei kainalo jää pesun jälkeen kosteaksi, muuten vaiva toistuu.
Kysyin neuvolastakin asiaa ja sanoi, että jos kainaloon tulee sieni, niin lääkekuurilla paranee. Sitruunasta sanoi, ettei ainakaan rikkonaiselle iholle sitä laittaisi. (Sen voi ymmärtää itsekin toki) Itse olen nyt pesun jälkeen kuivannut hyvin ja laittanut talkkia. Kaula on ok, mutta toinen kainalo on sitten sitkeä, punoittaa edelleen.
meillä myös tytöllä on kaula tosi herkästi punoittava ja (ikävä sanoa, mutta) haisee tosi pahalle. En oo kertaakan tytön puklaavan kaulaansa, eli olen tullut siihen tulokseen, että kai olen sitten kuivannut kaulan niiiiin huonosti pesun jäljiltä.. Vesipesu on meillä auttanut ja huolellinen tuuletus ja vielä mahallaan sen jälkeen, että ilma vielä tuulettaa ja kuivaa kaulan pyyhkeen jälkeen. Sitten aina natusanin talkkia, ja seuraavana päivänä on jo paljon parempi.
Haju on kyllä kurja ja vaikka kuinka huolellisesti yritän hoitaa tyttöä ja pitää puhtaana niin pakostakin tulee sellainen olo, että olenpa huolimaton äiti!! Vielä kun esim anoppi tai tytön kummi ihmettelee kaulaa, kun ovat joskus sen nähneet punoittavan.. :( Pääasia, että tyttö voi hyvin ja on tyytyväinen oloonsa =), niinkuin onkin!
Terveisin peppiina ja juhannusneiti