Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsuimme anopin jouluksi meille, mutta..

Vierailija
05.12.2005 |

Nyt on alkanut mullekin valjeta eräs seikka hänen joulunvietostaan.

Kaiken pitäisi tapahtua juuri sillä lailla kuin hänen lapsuudenperheessään joulu vietettiin. Tietyt ruoat tiettyyn kellonaikaan, tietyn tv-ohjelman alkaessa tietyllä kellonlyömällä pitäisi vasta aattona koristella kuusi, koko joulukuu pitäisi tohista ja siivota ja laittaa joulua varten, pitäisi paistaa rinkeleitä jouluaattoaamuna, jotta tulisi " jouluinen pullantuoksu" asuntoon jne. jne.

Tottakai voimme jotain noista tavoista toteuttaakin, mutta emme halua viettää tiukasti aikataulutettua ja orjallista joulua. Anopilla on jokin kaukainen ihannekuva joulun vietosta ja mieheni on kertonut, että hänen äitinsä on aina mieheni lapsuudessa saanut hermoromahduksen jouluaattona. Kun kaikki ei menekään juuri niin kuin hän on suunnitellut ja haluaisi ja heittäytyy suureksi marttyyriksi, kun hän on laittanut ja tehnyt koko joulukuun jne. jne.

Eli neuvoja, kuinka suhtautua? Kuinka paljon ottaa noita anopin vaatimuksia huomioon ja kuinka ilmaista kohteliaasti, että haluamme myös rentoutua jouluna? Miten siis toimia niin, että joulu olisi kaikille mukava?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellämme otamme hänet jouluvieraana myös huomioon toiveineen, mutta jotkut rajat kuitenkin.

Ap

Vierailija
2/4 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vietätte joulun niin kuin TEILLÄ on tapana! Hänhän on teillä VIERAANA eli minkä ihmeen takia pitäisi hänen mielihalujen mukaan pomppia ja saada hermoromahdusta. Jos ei anopille käy, olkoon yksin jouluna ja viettäköön sen sitten parhaaksi katsomalla tavalla. Ihan oikeasti, älä ota stressiä moisesta asiasta! Vietätte joulun OMALLA TAVALLANNE! Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt että mitä mieltä anoppisi on jos teette jouluna niin ja niin.. ja selität siis teidän suunnitelmanne. Ja kerrot että haluat sen takia jo kysellä etukäteen että ei tule sitten mitään pettymyksiä ja mielipahaa kun tiedät kuinka perinteiden ihminen hän on. Ja toivot tietenkin että jotain pientä perinnettä tehtäisiin niinkuin anoppisi on tehnyt ja sitten muuten vietettäisiin joulu niinkuin teillä on oltu tähänkin asti.

Kun annat ymmärtää että haluat kunnioittaa myös hänen joulunviettoperinnettä mutta samalla viettää sen rennosti ja omalla tyylillänne niin luulen että anoppisi vain mielistyy kun jo etukäteen kysyt että onko jotain toivetta että JOKIN asia tehtaisiin juuri kuin anoppisi on halunnut.

Onnea yritykseen! eihän se välttämättä tehoa, mutta mun äitiini se tepsi kun kysyin etukäteen.

Äitini on kamala aattohirmu! Hössää koko ajan ja mitään ei saa tehtyä ja sitten lyö suunnilleen hanskat tiskiin kun muut haluaa ottaa rennosti! :(

Näin oli siis lapsuudessani. Nykyään me vietämme joulun oman perheen kesken ja valmistellaan ajoissa mitä voidaan ja otetaan rennosti. Kukaan ei huomaa onko kaikki keittiönkaapit puhtaat ja seinät pesty jne jne.!

Vierailija
4/4 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vain ikävältä, että hän puheissaan koko ajan korostaa sitä, millainen on " oikea" joulu. Vaikka toisaalta sanookin, että tehdään meidän tapojemme mukaan. Mutta kyseinen henkilö on aika mutkikas tapaus. Heittäytyy helposti marttyyriksi tai kääntää kelkkansa mitä ihmeellisimmin. Kun puhuimme joulusta ja suunnittelimme sitä, niin yhtäkkiä sanoi, että " voin toki olla tulemattakin, jos ette mua halua tänne" jne. vaikkei oltu mitään sellaista sanottu ja itse kutsuttu.

Anoppi heittäytyy usein tosi radikaalisti " pois kelkasta" , jos jokin juttu ei mene juuri hänen mielensä mukaan tai kokee, että häntä painostetaan. Esimerkiksi autossa kun kysyn ennen lähtöä, onko kaikilla turvavyö päällä, hän sanoo " joojoo" ja sitten käykin ilmi, että hän on laittanut turvavyön vain kainalonsa alle eikä kiinnittänyt. Kun hänelle sanoo, että kiinnitetään turvavyö myös (ja tarjoudutaan itse painamaan se kiinni, jos liian jäykkä hänelle), sanoo anoppi, että " voin minä bussillakin mennä jos en mahdu tänne!" . Siis ihme juttuja..

Kauhean vaikea selittää, millainen anoppini on. Todella mutkikas persoona, tietyllä tavalla häiriintynyt. Saattaa yhtäkkiä loukkaantua verisesti jostain ja sitten puukottaa hyvin mielellään selkään kaikilla keinoilla kunnes taas seuraavana päivänä on kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan.

Joten haluaisin joulun sujuvan kaikin puolin kaikkien kannalta mukavasti. Hmm..

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme