Onko SINULLE koskaan käynyt niin, etteivät ohikulkijat ole auttaneet
vaikka olet tarvinnut apua? Tuli vain mieleen, että usein saa lehdestä lukea ettei kukaan ole auttanut apua tarvinnutta, mutta itse olen aina saanut apua. Ja olen sentään junaillut itseni liriin sata kertaa sekä autolla, jalan että pyörällä kotimaassa ja ulkomailla. Aina on ensimmäinen ohikulkija tullut auttamaan. Pari kertaa on meinannut käydä niinkin, että on autettu vaikka en ole apua tarvinnutkaan (olen liikkunut kepeillä ja levähtänyt, ja ohikulkijat ovat ajatelleet, etten pääse eteenpäin/saa hyllyltä tavaraa/pääse junaan).
Itsekin olen auttanut aina, ja saanut heti muista ihmisistä kavereita auttamaan. Ehkä minulla on ollut tosi hyvä tuuri sitten, mutta jotenkin tuntuu että kyllä normaalit ihmiset auttavat toisiaan - jos ymmärtävät, että toisella on hätä, eivätkä koe asettuvansa itse vaaraan auttaessaan toista.
Kommentit (6)
Tietysti monikaan ei ole ollut tilanteessa, jossa apua tarvitsisi.
Olen lapsena jäänyt melkein auton alle kun ajoin pyörällä suojatielle. Kuski haukkui minut ja ajoi pois, muut aikuiset katselivat pois päin kun nilkutin kotiin. Isotätini makasi mäessä tunnin naama veressä ja rollaattori kumossa vierellä. Pyörätie vieressä, kukaan ei pysähtynyt auttamaan. Lopulta naapuri soitti apua.
Ihmiset ovat todella välinpitämättömiä
Mies jäi tien päälle lasten kanssa, kun autosta hajosi yksi osa. Kello oli jo kahdeksan illalla ja ulkona pakkasta, auto tienposkessa hätävilkut päällä ja kukaan ei pysähtynyt. Ei edes hidastanut. Tiepalveluun mies totta kai heti soitti kun arvasi mistä on kyse, mutta sanoi että kyllä silti korpesi seistä siellä, lapset autossa ja ulkona -15 astetta pakkasta. Ja vielä pari päivää ennen joulua... että se siitä joulumielestä.
Itse en ole pahaan pulaan vielä joutunut, jos joudun niin toivotaan parempaa onnea. Mutta teininä jouduin toisen teinijoukon hakkaamaksi, muistan, miten aikuisia käveli ohi mutta kukaan ei puuttunut asiaan. Yksi hakkaajista kehotti muita lyömään vielä lisää, koska "eihän siitä tule edes verta". Kun porukka päästi minut menemään, kävelin naama veressä ja itkien kotiin, eikä matkallakaan kukaan kysynyt mitään. Silloin vähän mietitytti, että miksi niin.
Mutta en todellakaan pysähdy autolla, jos jollain on tiensivussa hätävilkut päällä. Niitähän käytetään vain varoittamaan muita tielläliikkujia väärässä kohdassa pysähtyneestä autosta. Ja mitä ihmettä osaisin auttaa, autoista en tiedä mitään?
Pahoinpitelyihin en uskalla mennä väliin, mutta tietenkin soitan poliisille.
Eikös homma mene niin, että heillä on asiat kondiksessa, ovat jo matkalla kotiinsa?
Sit jos joku olis tajuttomana ojassa tai veripäissään itkis hangessa, niin kysyisin tarvitseeko apua. Tai jos joku pyytäisi apua, vaikka se nilkuttaja tai verinaamainen?
Olen linja-autonkuljettaja ja autossa oli n. 30 matkustajaa. Kukaan ei tullut auttamaan eikä edes todistajia saatu. Itse soitin poliisin paikalle (ambulanssi tuli samalla soitolla).
Eli on käynyt niin, mutta ei siis varsinaisesti ohikulkijoita.