Onko kummi ainoastaan lahja-automaatti? Miksi ette soita/ pidä yhteyttä kummiin?
Mietin tässä, kannattaako edes ruveta kummiksi, kun yhteydenpito näihin lapsen vanhempiin on jo nyt nihkeää. Soittavat vain jos tarvitsevat jotakin. Joululahjoista eivät edes kiittäneet :(
Koskaan ei kysytä mitä meille mahdollisesti kuuluu.... En jaksa yksipuolisuutta ja automaattina toimimista. Miten tästä eteenpäin?
Kommentit (6)
Koko kummi-instituutio on käynyt täysin tarpeettomaksi. Harva edes tietää, mitkä asiat ennen vanhaan laskettiin kummille kuuluviksi. Nykyään kummi todellakin on pelkkä lahjanjakoautomaatti.
Mua on alkanut harmittaan nää kummikeskustelut. Miksi suostua kummiksi jos ei ole kiinnostunut viettämään kummilapsen kanssa aikaa? Ja miksi vanhempien pitää pyytää kummeiksi semmoisia ihmisiä, joiden kanssa ei olla läheisiä?
Itselläni on yksi kummilapsi, jonka kanssa olen tosi läheinen. Ollaan melkein päivittäin tekemisissä, jos ei nähdä niin vähintään soitetaan. Käytän häneen paljon rahaa omasta tahdostani ja annan hänelle aikaa.
Minua on pyydetty myös muutaman muun lapsen kummiksi, mutta olen kieltäytynyt koska koen, että tällä hetkellä minulla ei ole muille lapsille mitään tarjottavaa. Haluan panostaa tähän tiettyyn lapseen täysillä. Musta on järkyttävää, että monilla ystävilläni on useita kummilapsia (parhaillaan 6kpl). Miten aika riittää jos on vielä omiakin lapsia?
Kummilapsen äidin kanssa ollaan myös päivittäin yhteydessä.
Jos sulla on jo nyt tuollainen fiilis, suosittelen että älä ryhdy kummiksi. Oman kummini kanssa en ole ollut oikeastaan koskaan missään tekemisissä, ja se harmittaa. Haluan tarjota omalle kummilapselle parempaa.
Kyläily ei onnistu, matkaa sen verran ja vapaat viikonloput harvassa harrastuksen takia.
En soittele kellekäään huvikseni, en tykkää puhua puhelimessa-edes äidilleni.
Soitan vain jos on asiaa.
Puhelilaskut nettiliittymän kera 12€ kuukaudessa, joten se kertonee jotain..
ei ole kyllä mikään lahja-automaatti. Ovat ne tosin melkein kaikki aina antaneet lahjat (yksi ei anna, on vähävarainen). Itse kyllä pidän tärkeämpänä ajan antamista (tätä antaa ehkä eniten tämä vähävarainen). En itse halua, että kummit veisi lasta kirkkoon ja eipä ne ole sitä tarjonneetkaan, mutta musta on tärkeää, että lapsella on 'oma aikuinen' muu kuin vanhempi. Varsinkin murrosiässä voisi olla hyvä jos olisi läheiset välit perheen ulkopuoliseen luotettavaan aikuiseen. Ja muulloinkin on vaan hyvä jos lapsen elämässä on muitakin läheisiä aikuisia kuin vanhemmat. Tätä minä olen lapsien kummeilta toivonut ja melkein saanutkin. Mulla on aika paljon kummeja, yksi pariskunta kaikkein läheisin. Olen saanut heiltä kyllä aina lahjojakin, mutta erityisesti muistan ne keskustelut heidän ruokapöydän ääressä ja ne yhteiset muut olemiset.
Mutta omaan kummiuteesi niin jos et tule oikein toimeen vanhempien kanssa niin älä rupea kummiksi. Minä en lähtisi jos tiedossa olisi vain lahjavaatimuksia.
tälläiseen kummilapsen perheeseen.Ei oltu mitään bestiksiä ennen sitäkään ja välimatkaakin oli.Joulukortin sain,jouluna tulivat käymään (hakemaan lahjaa) mutta esim. kukkaa tai mitään ei tuotu kun tulivat.Aloin tuntea että olen vain lahjan ostajana.
Itse muistan lapsieni kummeja kukkasella/pienellä lahjalla jouluna,sekä annan koulukuvia tms. kuvia.
Oman kummilapsen 1v. kuvastakin jouduin maksaan...
Itse pidin aktiivisesti yhteyttä kummilapseen ja vein kaikkialle. Ikinä ei otettu vapaaehtoisesti yhteyttä, ellei joku lahja uupunut.
Mutta kun meille syntyi lapsi, oltiin ekana jonossa vaatimassa kummiutta. Yritin monta kertaa kysellä, ovatko varmoja, kun ei olla enää niin läheisiä, ja juu, kovasti haluavat kummiksi ja sitten nähtäisiin useammin jne. Ristiäisten jälkeen on nähty 3 kertaa ja lapsi on 3-vuotias.