Sektio yskivälle?
Hei!
Mulla on varattu sektioaika ensi maanantaiksi eli aikaa olisi viikko tervehtyä flunssasta, joka on vaivaa jo kolmatta viikkoa. Onhan kurkkukipu ja tukkoinen nenäkin kurja, mutta erityisesti mua mietityttää tämä yskä - nytkin tuntuu että maha irtoaa. Mahtavatko tehdä koko sektiota, jos olen kipeä? Panadol Hot:ia, kuumaa mehua yms. olen juonut urakalla ja iltaisin käytän Nasolinia, jotta voisin jotenkin nukkua. Mitä muita vinkkejä? Keskiviikkona neuvola, jolloin kysyn tarvitsenko jonkin kuurin vielä ennen sektiota. Onko muita, joilla olisi käynyt näin? Sektion aikana ei varmaankaan pitäisi saada yskänkohtausta... ja ajatus yskimisestä leikkauksen jälkeenkin ei ole miellyttävä.
Kommentit (8)
Itsellänikin on kahdenviikon päästä ne tikit ja nyt on kyllä kunnon yskä.. Mulla onneksi senverran enempi aikaa, toivottavasti menee meillä molemmilla!
Tuo Panado hot laittoi miettimään... Muistaakseni kahta viikkoa ennen leikkausta ei saisi syödä jotain tiettyjä särkylääkkeitä. Ne voivat aiheuttaa verenvuototaipumusta. En ikinä muista, oliko Panadol sellainen, jota sai vai ei saanut ottaa (kannattaa tarkistaa etukäteen toi asia). Myös valkosipuli oli sellainen, jota ei saa syödä useampaan päivään ennen leikkausta samasta syystä.
Panadol Hotista. Äitipolin kätilö nimenomaan sanoi, että syö paljon valkosipulia. Lisäksi sanoi, että Toclaselta löytyy raskaana olevalle sopiva yskänlääke, mutta apteekissa oli sanottu, että ei kyllä käy jos on raskaana (oli isä asialla, kun sattui sopivasti). Eli hiukkasen on erilaisia käsityksiä.
Minulla ei ollut sektioon joutuessani yskää, mutta sektio yhdistettynä sairaalan homeongelmaan/tehokkaaseen ilmastointiin sai aikaan sen, että minulle tuli yskä. Yhden yön yritin pidätellä yskänpuuskia, mutta eihän siitä mitään tullut... Opettelin yskimään tyyny vatsalla, mutta ilkeästi yskiminen sattui ja " täysillä" ei uskaltanut yskäistä vaikka kurkkua miten olisi kutittanut. Tikit eivät kuitenkaan revenneet ja haavakin parani siististi ja nopeasti. Tikit tosin poistettiin päivää myöhemmin omasta pyynnöstäni, kun minua pelotti että haava repeää heti kun tikit poistetaan.
Yskimisestä ja sektiohaavasta siis selviää, mutta herkkua se ei missään nimessä ollut! Tyyny minulla oli aina lähistöllä, jos yskänpuuska pääsi yllättämään. Olen joskus aikaisemmin murtanut kylkiluuni yskimällä, joten en luottanut kätilöihin siinä, että ihan reilusti saa yskiä vaikka sektiohaava onkin...
Minulla yskään auttoi Resilar-yskänlääke. Sitä voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana eikä se ole reseptilääke. Suosittelen sitä!
Ja muutenkin sektioon meneville suosittelen ottamaan monta askia yskänpastilleja mukaan sairaalaan. Sektio on iso leikkaus ja käsittääkseni ison leikkauksen jälkeen keuhkoihin voi kertyä nestettä, joka pistää yskittämään...
Toivottavasti paranet yskästä ennen sektiota! Ja toivottavasti en pelotellut, ei ollut ainakaan tarkoitus! Yskästä sektiohaavan kanssa selviää, mutta mitään herkkua se ei kyllä ole! Tsemppiä!
...mulle tehtiin sektio vaikka nuha oli,onneksi ei pahempaa yskää.En osaa vastata sun kysymykseen mutta kokemuksesta voin sanoa että ensi päivinä leikkauksen jälkeen kun mua vähän yskitti,se tuntui aivan kamalalta=(.Sattui todella lujaa.
Sain kyllä yskänlääkettä.
Nyt kärsii vähän jo yskiä mutta ei kunnolla vieläkään.
Toivottavasti et yskässä joudu sektioon.mulle annettiin nuhatippoja sen jälkeen kun mun nenä oli niin tukossa.
äitiliini ja vauva 9vrk
Minulla syynä varmaan oli se, että hormoonit pisti niin sekaisin, että eka oli ihan hiki ja melkein samantien todella kylmä. Ei sii oikein tiennyt olisiko pitänyt vaatetta ja peitettä päällä vai ollut ilman.
Ja yskiminen tosiaan tuntuu hirveeltä, mutta mahaa tukemalla selviää.
Yskä on jo parempi, tukkoinen olen tosin yhä, mutta huomenaamulla sitten mennään... eiköhän sitä selvitä, peukut pystyyn!
En usko että yskä estää itse sektiota, sillä lihasrelaksantilla saadaan lihakset pois pelistä ja rennoiksi. Tietysti sitten se sektion jälkeinen aika onkin juttu erikseen. Pahan yskän kohtauksen aikana, vaikka kuinka tyynyllä tms. leikkaushaavaa tukisi, on se pieni riski että ompeleet pettävät.. Voi olla että tähän vedoten lykkäävät sektiota jos tilanne on paha.. Koitahan parannella itseäsi ja eiköhän ne ammattilaiset oikean arvion ja päätöksen sitten tee..