Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musiikista/laulamisesta tietävät

Vierailija
23.12.2012 |

Mua harmittaa todella paljon, koska vaikka rakastan laulamista, mä en koskaan pysty laulamaan yhteislaulutilaisuuksissa ääneni takia. Olen siis nainen, ja mulla on aika matala ääni, vaikka ihan normaali kyllä, ei mua ole koskaan esim. luultu puhelimessa mieheksi tai mitään. Kuitenkin laulautilaisuuksissa kaikki laulut menee aina aivan liian korkealle niin, etten pysty laulamaan. Jos yritän laulaa oktaavia alempaa, ne menee liian alas. Yksin laulaessani laulan jostain "keskeltä" niin, että pystyn helposti lurittelemaan mitä vain.

Onko mun päässä jotain vikaa niin, etten vaan tajua, miten pitäisi laulaa, vai onko tällainen mahdollista tai jopa tavallista? On TOSI turhauttavaa, kun AINA kun jossain pitäisi laulaa, haluaisin ihan hirveästi laulaa kovaa mukana, mutten uskalla, koska en pysty? Sitten pelottaa myös, että laulan ihan epävireessä myös, vaikka yksin laulaessa pysyn nuotissa oikein hyvin ja mulle on sanottu, että mulla on kaunis ja puhdas ääni.

Mikä on alton ääniala normaalisti? Luulen olevani sen alapuolella. Onko vaikea yrittää laajentaa äänialaa aikuisena?

Sitten vielä sellaine kysymys, että ihmiset, jotka oikeasti osaavat laulaa, ovat olleet siis jossain tunneilla tms., laulavat aina todella kovalla ja voimakkaalla äänellä, joka kuulostaa todella vaivattomalta. Onko niin, että kun se tekniikka on löytynyt, ei enää osaakaan piipittää niin kuin tavalliset kuolevaiset? Ja miten sitä oppisi laulamaan samalla tavalla? En uskalla mennä laulutunneille, koska en osaa musiikin teoriaa yhtään, enkä ole erityisen luova laulaja tms., haluaisin vaan kehittää ääntä omaksi ilokseni.

Ja VIELÄ onko normaalia se, että aina kun laulan, tuntuu kuin mulla olisi nenä tukossa. Jotenkin en osaa säädellä nenä-ääntä varmaan. En tiedä, pitäisikö nenää pitää sisäpuolelta "kiinni" vai "auki (jos nyt joku tajuaa), vai vaihdellaanko sitä vai miten?

KIITOS!!!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn helposti laulamaan pikku d:n, c tuottaa jo ongelmia (mutta ei ole mahdoton), mutta ylös pääsen vain a:han asti, h:ssa ääni jo särkyy. Kai tuosta ylöspäin pääsisi harjoittelemalla, mutta ei varmaan kamalan pitkälle.

ap

Vierailija
2/3 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on perinteisistä joululauluista poikkeava ääniala. Normaalistihan nuo kulkevat välillä pieni a - kaksiviivainen d tai e. Eli et ihan pysty laulamaan oktaavia alempaa, kuten itsekin toteat, jokin välimuoto olisi helpompi.Sinällään äänialasi on ihan laaja (kaksi oktaavia melkein).

Treenaamalla saisit kyllä pari korkeampaa säveltä mukaan, jolloin jo suurin osa peruslauluista onnistuisi. Ihan jo pelkästään itsekseen lauleskelukin auttaa. Jos ääntä käyttää, se pysyy kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta treenaamaton ääni ei toki sinne asti yllä, sopraanokaan. Sinulla lienee ongelmia äänenmuodostuksen kanssa, pienellä treenaamisella oppisit varmaan hallitsemaan ääntäsi ja käyttämään sitä paremmin. Ja kuten edellä oleva mainitsi, lauluääntä tulee ylläpitää jatkuvasti laulamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan