G: Miltä imetyksen lopettaminen tuntuu?
Imetykseen liittyy hormonitoimintaa, jonka loppuminen varmaan tuntuu jossain. Mua kiinnostais etenkin pitkään imettäneiden kokemukset, mulla itsellä on vähän yli 1-vuotias, ja imetystä oon suunnitellut jatkavani vielä vuoden.
Kommentit (6)
Ja tuntuu surulliselta vielä kun kun lapsi yrittää tissin ottaa (esim suihkun jälkeen kun minulla on pelkkä kylpytakki päällä)
Lapsi nyt 1v4kk, lopetettiin n4vko sitten.
Muuten en olisi lopettanut, mutta kun jouduin leikkaukseen, ja meni muutama päivä kun en voinut lasta edes ottaa syliin, niin olisi ollut vähän turhaa sitten aloittaa uusiksi imetys...
Ehkä lopetusta helpotti sekin (itseni kannalta) että olen raskaana, laskettu aika huhtikuun lopulla.
Joten en ole silleen lopullisesti lopettanut, vain tämän lapsen kohdalla..
hormonaalisia muutoksia? Mä oon kuullut monta kertaa, että varsinkin pitkään imettävät ovat "hormonihuurussa", ja mietin, huomaako sen huurun loppumisen? Tosin tästä huurusta eivät ole koskaan pitkään imettävät puhuneet, ainoastaan taaperoimetystä päivittelevät.
Ap
eikä se oikeen miltään se lopattaminen tuntunut. Ehkä haikealta vähän, mutta toisaalta vapauttavalta. Mitään hormoniheittelyitä suuntaan tai toiseen ei ollut. Eihän se lapsi noin isona montaa kertaa päivässä enää imenyt, että vähitellen ikäänkuin hiipui. Tuli vaan aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen, hyvillä mielin.
Imetin vähän vajaa 3 vuotta, joista viimeisen vuoden vain 2-3 kertaa päivässä. Lopetin koska lapsi sanoi ettei tule enää mitään, eli maidon tulo ilmeisesti loppui itsestään vähennyttyään ensin vähitellen imetuyksen vähentyessä. Oletan että koska imetin pitkään ja vähensin vähitellen pitkän ajan kuluessa niin keho sai rauhassa sopeutua muutokseen, verrattuna siihen jos olisi imettänyt 20 krt päivässä muutaman kuukauden ja sitten kerrasta poikki.
Yhden muutoksen kyllä huomasin: Vauvan ollessa pienenä koko aika tissillä mulla oli iho aivan järkyttävässä kunnossa, mutta lapsen kasvaessa parani vähitellen ja parin vuoden kuluttua oli ihan normaali. En tiedä olisiko toi johtunut juuri imetykseen liittyvästä hormonitoiminnasta?
Maito varmasti väheni itsekseen, koska rinnoissakaan ei koskaan tuntunut mitään imetyksen loputtua. Ei myöskään valunut maitoa jälkeenpäin. Henkisesti ei tuntunut miltään, tosin en joutunutkaan itkettämään lasta tms., koska lopetti itse.
mun pitää kohta mennä siivoamaan!
Ap