Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kihomadot päiväkodissa?

Vierailija
03.12.2012 |

Voiko kihomadot olla lapsella tai koko perheellä oireettomana? Olen useasti matoja etsinyt, mutta näyttäis että niitä ei ole. Myöskään lapset eivät ollenkaan valita kutinaa eikä sitä ole meillä aikuisillakaan. Kuitenkin päiväkodissa on ollut kihomatokierre jo kauan ja yhä uudelleen vanhempia pyydetään tarkistamaan tilannetta. Voiko olla etten tartuntaa huomaisi? Kuinka herkasti tarttuvat?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kihomatoja tai sen puoleen täitäkään ole vielä ikinä meillä esiintynyt, vaikka joka ikinen vuosi näitä kiertää hoitopaikoissa, täit ainakin vielä kouluissakin.

Vierailija
2/6 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantaa kihomatoja koko ajan huomaamattaan. Eli on mahdollista, että matoja on teilläkin. Joskus matotartunta oireilee vasta, kun tartunta poikkeuksellisen on voimakas ja matoja tavallista enemmän.

Joissakin tapauksissa hoidoksi riittää huolellinen hygienia ja siivous, esim kun oireita ei ole tai oireita on ollut vain yhdellä perheenjäsenellä. Tällöin kaikille on hyvä antaa kuuri kerran, mutta uusinnat voi antaa vain oireilevalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella kahdesti tartunta.

Tartuntoja ollut perheessä 3. Kerran minä olen saanut ne mutta lapset ei silloin saaneet, avoimesta kerhosta tuli minulle tämä yksi tartunta jota muilla ei ollut. Kerran minä sain samaan aikaan kuin esikoinen.

Meillä on kaikkiaan 5 lasta.

Kyllä sen kuhinan tuntee! Ihan vaan pakko alkaa raapimaan pehvaa. Minulla on ollut raskaana joskus peräpukama ja sekin ärsyttää. Ihan samanlailla tuntee kun madot kuhisee. Joskus otin sormella madon pois lapsen pyllyn suulta ja se kuhina sormien välissä on melkoinen. Meillä lapsi on aina ihan huutanut yöllä kun alkaa madot liikkumaan.

Olen kuullut että niin voisi käydä ettei joku tunne madon liikettä mutta ihmettelen miten niin voisi käydä. :(

Mutta ei ne aina tartu. Meilläkin tosiaan vaan yksi lapsi on niitä saanut ja muut ei. Mutta ollaan otettu kaikille matokuuri ja toistettu se parin viikon kuluttua.

Siivoukseen riittää perusteelllinen viikkosiivous: vaihda lakanat. imuroi ja pese pintoja tavallisella vedellä. Lääpi saippuaveteen kastetulla rätillä pintoja.

Ja kun ilmoittaa eteenpäin tartunnasta niin muualla voidaan perusteellisemmin pestä paikkoja ja tehostaa siivoamista. Näin munia ei jää jemmaan. Monissa paikoissa voidaan nostaa leluja varastoonkin muutamaksi kuukaudeksi jonka jälkeen munista ei kehity matoja.

Vierailija
4/6 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella kahdesti tartunta.

Tartuntoja ollut perheessä 3. Kerran minä olen saanut ne mutta lapset ei silloin saaneet, avoimesta kerhosta tuli minulle tämä yksi tartunta jota muilla ei ollut. Kerran minä sain samaan aikaan kuin esikoinen.

Meillä on kaikkiaan 5 lasta.

Kyllä sen kuhinan tuntee! Ihan vaan pakko alkaa raapimaan pehvaa. Minulla on ollut raskaana joskus peräpukama ja sekin ärsyttää. Ihan samanlailla tuntee kun madot kuhisee. Joskus otin sormella madon pois lapsen pyllyn suulta ja se kuhina sormien välissä on melkoinen. Meillä lapsi on aina ihan huutanut yöllä kun alkaa madot liikkumaan.

Olen kuullut että niin voisi käydä ettei joku tunne madon liikettä mutta ihmettelen miten niin voisi käydä. :(

Mutta ei ne aina tartu. Meilläkin tosiaan vaan yksi lapsi on niitä saanut ja muut ei. Mutta ollaan otettu kaikille matokuuri ja toistettu se parin viikon kuluttua.

Siivoukseen riittää perusteelllinen viikkosiivous: vaihda lakanat. imuroi ja pese pintoja tavallisella vedellä. Lääpi saippuaveteen kastetulla rätillä pintoja.

Ja kun ilmoittaa eteenpäin tartunnasta niin muualla voidaan perusteellisemmin pestä paikkoja ja tehostaa siivoamista. Näin munia ei jää jemmaan. Monissa paikoissa voidaan nostaa leluja varastoonkin muutamaksi kuukaudeksi jonka jälkeen munista ei kehity matoja.

tuollaiset kakarat välittömästi pois päiväkodista.

Ei ole teillä siivouksesta ja hygieniasta huolehdittu.

Vierailija
6/6 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 5 ansaitsisi kunnon kihomato ja täitartunnan. Ei se ole hygienialla ja siivoamisella ehkäistävissä jos tartunnan saa esim. päiväkodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä