Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko aloittaa parisuhteen

Vierailija
17.11.2012 |

henkilön kanssa, jota on lapsuudessa käytetty seksuaalisesti hyväksi? Vaivaisiko asia sinua?

(toistuvasti, vakava tapaus)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi jo kyennyt käsittelemään asian tai asian käsittely olisi jo niin sanotusti hyvällä mallilla

en näkisi estettä suhteen aloittamiselle.

Muuten voisi olla liian rankkaa.Saattaa tosin olla joka tapauksessa, jos muutakin traumaa taustalla.

Näin siis mikäli en jo olisi parisuhteessa.

Vierailija
2/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksielämäämme ja henkilö ei olisi yrittänyt selvittää asiaa terapialla. Olen sen verran seksuaalinen, että en usko, että viihtyisin miehen kanssa, jota seksiasiat ahdistaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pystytään puhumaan asiasta, jos jotain ongelmia tai arkoja paikkoja vielä on, niin ei ongelmaa.

Vierailija
4/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousevat tietoisuuteen juuri parisuhteessa. Voi tulla melkoisena yllätyksenä paitsi kumppanille niin myös asianomaiselle itselleen.

Vierailija
5/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilö on käynyt terpiassa ja käsitellyt asian, niin kyllä.

Jos hän ei ole hankkinut aikuisena asiaan mitään apua, niin en. En halua ottaa kantaakseni toisen ihmisen ongelmia. Ne kun parisuhteessa pakosti tulevat puolison harteille, jos menneisyyttä ei käsittele.

Vierailija
6/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ei ole hankkinut aikuisena asiaan mitään apua, niin en. En halua ottaa kantaakseni toisen ihmisen ongelmia. Ne kun parisuhteessa pakosti tulevat puolison harteille, jos menneisyyttä ei käsittele.

Vierailija
7/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän sen seurustellessa näkisi aiheuttaako asia vielä liian hankalia juttuja parisuhteeseen vai ei.

Vierailija
8/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle voisi olla vaikea pala. Ei niinkään suhtautumisessa kumppaniin, vaan mahdollisiin muihin osapuoliin, jos joutuisi näkemään tai olemaan tekemisissä. Tarkoitan mm. lapsuudenperhettä ja muuta sukua ja tuttavia.

Saattaisi yks kaks silmissä mustua ja voisin vetää turpaan jotakuta. Ihan rehellisesti tällaisia ajatuksia nousee ensimmäiseksi.

Vierailija
9/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi ei ole minulle erityisen tärkeää, muut asiat ovat tärkeämpiä. Jos hän on muutoin ok, niin ei asia ainakaan minua haittaisi.

Vierailija
10/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla kelleen kova paikka jos on siitä kertonut jollekin satunnaisellekin tutttavalle ja mainitsit vielä muut ihmiset?

Mistä ne muut tietäis vai sinäkö juoruaisit?

Vierailija
11/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muuta ulkopuolista apua. Siksi en itse laittaisi ikinä juuri terapiaa vaatimukseksi parisuhteelle, vain sen ettei arjessa asia näytä aiheuttavan liian suuria ongelmia.

Itseäni ei ole käytetty seksuaalisesti hyväksi mutta minulla on muuten tosi vaikea lapsuus kauheissa oloissa, ja olen silti mielestäni varsin tasapainoinen ihminen ilman yhtään terapiaa koskaan. Riippuu niin monesta asiasta miten ne asiat mieleen vaikuttaa ja miten ne ajan kanssa käsittelee.

Vierailija
12/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muuta ulkopuolista apua. Siksi en itse laittaisi ikinä juuri terapiaa vaatimukseksi parisuhteelle, vain sen ettei arjessa asia näytä aiheuttavan liian suuria ongelmia.

Itseäni ei ole käytetty seksuaalisesti hyväksi mutta minulla on muuten tosi vaikea lapsuus kauheissa oloissa, ja olen silti mielestäni varsin tasapainoinen ihminen ilman yhtään terapiaa koskaan. Riippuu niin monesta asiasta miten ne asiat mieleen vaikuttaa ja miten ne ajan kanssa käsittelee.

Minä taas ajattelen, että hyväksikäyttö on niiiiiiiin vakavaa, ettei sitä voi käsitellä kokonaan ilman apua.

Mutta olen samaa mieltä, että vaikeat lapsuudet voi käsitellä monella eri tavalla. Pääasia on, että käsittelee, eikä yritä vain unohtaa ja painaa villasella.

Vierailija
13/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta seksuaaliset traumat/vaikea lapsuus ovat eri viivalla parisuhteen läheisyydessä. Seksuaalinen hyväksikäyttö voi kuitenkin vaikuttaa tapaan kokea seksiä ja seksuaalisuutta, vaikka olisikin tietoinen asioista, seksiä harrastaessa tulee aika nopeasti ilmi, jos henkilö on jotenkin jumissa eikä omia tunteitaan ole siinä tilanteessa helppo kontrolloida.

Niin, kyllä näen, että se voi olla asia, jonka kanssa voi olla vaikea elää.

t: aiempi

Vierailija
14/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla kelleen kova paikka jos on siitä kertonut jollekin satunnaisellekin tutttavalle ja mainitsit vielä muut ihmiset?

juuri näihin osapuoliin, jotka ovat käyttäneet hyväksi? Tai menneisyyden olosuhteisiin, joissa lapsuudenperheellä+muulla suvulla on muuten keskeinen osa tapahtumien kulussa (päihdekäyttäytyminen, yleinen holtittomuus, väkivaltaisuus, välinpitämättömyys).

On tapauksia, joissa oma vanhempi jopa junailee tilanteita siihen suuntaan, että lapsi joutuisi

tällaista kokemaan (jätetään hoitoon arveluttaville henkilöille esim.). Ja tietenkin tapauksia, joissa asia on tiedossa perheessä, mutta sille ei tehdä mitään.

Vierailija
15/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näihin osapuoliin, jotka ovat käyttäneet hyväksi? Tai menneisyyden olosuhteisiin, joissa lapsuudenperheellä+muulla suvulla on muuten keskeinen osa tapahtumien kulussa (päihdekäyttäytyminen, yleinen holtittomuus, väkivaltaisuus, välinpitämättömyys).

On tapauksia, joissa oma vanhempi jopa junailee tilanteita siihen suuntaan, että lapsi joutuisi

tällaista kokemaan (jätetään hoitoon arveluttaville henkilöille esim.). Ja tietenkin tapauksia, joissa asia on tiedossa perheessä, mutta sille ei tehdä mitään.

En vain osannut muotoilla asiaa, kiitos avusta.

T:9

Vierailija
16/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta seksuaaliset traumat/vaikea lapsuus ovat eri viivalla parisuhteen läheisyydessä. Seksuaalinen hyväksikäyttö voi kuitenkin vaikuttaa tapaan kokea seksiä ja seksuaalisuutta, vaikka olisikin tietoinen asioista, seksiä harrastaessa tulee aika nopeasti ilmi, jos henkilö on jotenkin jumissa eikä omia tunteitaan ole siinä tilanteessa helppo kontrolloida.

Niin, kyllä näen, että se voi olla asia, jonka kanssa voi olla vaikea elää.

t: aiempi

Ja siksi toteankin, että minusta ei olisi kumppaniksi noin traumaattista kokeneelle.

Vierailija
17/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta en ehkä osais olla tukena oikeesti tai edes ajatella itteeni samaan asemaan.

Vierailija
18/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä oo kyllä ikinä ennen tullut mieleenkään että joku jättäis suhteen alottamatta tuon takia??

Vierailija
19/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en uskaltanut vaarantaa omia lapsiani kokemaan samaa.

Vierailija
20/25 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

torjuttuna hyvin syvälle ja alkaa vaivaamaan/nousemaan esiin vasta parisuhteen kestettyä pidempään tai esim. oman vanhemmuuden myötä.

Eli itseäni epäilyttää kovin tässäkin yhteydessä

kovasti esitetyt terapiavaatimukset. Voiko puheterapiasta yksinään olla apua ja voiko sen avulla korjata vakavia ongelmia?