Sokeririippuvuus
Muita sokerista pahemman kerran riippuvaisia?
Mä olen erittäin kovan luokan addikti. Syön joka päivä karkkia, vähintään 150-300g päivässä.
Saan vierotusoireita jos en saa riittävästi sokeria, kuten päänsärkyä, ärtyneisyyttä yms. Stressitilanteissa on saatava mitä tahansa sokeria napaan.
Onko muuta keino kuin tiukasti laitettava poikki kaikki sokerin syönti? Helpottaako joskus sitten kun pääsee pahimman yli?
Jos vedän oikein överin sokeriähkyn vaikka illalla, mulla on aamulla krapula. Naama on turvonnut kuin jalkapallo, lihaksiin sattuu, yön on nukkunut huonosti ja hikoillut.
Hienoa huomata olevansa pahemman luokan sokeriaddikti :(
Kommentit (20)
mutta vielä ainakaan en ole tästä lihonut (tai käännetään: kuinka hoikka olisinkaan jos en söisi näin paljon karkkia) sillä painan 51 kg ja olen reilu 160cm pitkä. Olen ihan koko elämäni syönyt karkkia, eikä tähän mitkään kromit tai muut auta..
Hypnoosia mietin?
AP
On siinä, että sen käyttö on liiaksi sosiaalisesti hyväksyttävää. Tiedän pari entistä huumeidenkäyttäjää, jotka sanovat, etteivät millään pääse eroon herkuista vaikka huumeista ovat päässeet. Itse olen saman todennut alkoholin kohdalla. Se sosiaalinen paine vaan tekee näissä asioissa ihmeitä.
mutta vielä ainakaan en ole tästä lihonut (tai käännetään: kuinka hoikka olisinkaan jos en söisi näin paljon karkkia) sillä painan 51 kg ja olen reilu 160cm pitkä. Olen ihan koko elämäni syönyt karkkia, eikä tähän mitkään kromit tai muut auta..
Hypnoosia mietin?
AP
täällä myös jonkin sortin sokeri/naposteluaddikti. Olen pahemman luokan tunnesyöjä. Minulla on se ikävä puoli, että kilot kyllä kertyvät, jos syön mahdottomasti. En ole vielä todellakaan mikään mahdoton plösö (163cm/n.60kg), mutta sinne suuntaan pahasti menossa tätä vauhtia. Arki on suht raskasta, mikä johtaa siihen, että mietin jatkuvasti mitä söisin. Odotan oikein seuraavaa kertaa kun saa vetää karkkia vapaasti naamaan. Veikkaan, että normaalisti ihmiset EI mieti niin paljon syömistä kuin minä... Vielä joku vuosi sitten kun elämä oli hieman kevyempää, kykenin hyvinkin pitämään itseni kurissa, mutta nykyään ei mikään tunnu auttavan. Nuorena söin korkeintaan pari kertaa kuussa herkkuja kun nykyään useamman kerran viikossa. Ja mikä henkinen krapula siitä tuleekaan... Ei nyt varmaan ihan samasta asiasta ole edes kyse mutta kunhan avauduin :)
vedän karkkia napaan 3 pss päivässä, plus suklaalevy, jäätelöä ja munkkeja sun muita, keksipaketteja menee monta viikossa
oon 185 cm ja painan 65 kg
mun ainoa keino rajottaa on tehdä koko ajan jotain mikä vaatii täyden keskittymisen, esim. lukea tai pelata
tvtä jos katson niin tulee mussutettua paljon koko ajan
tarviin jotain tekemistä käsille
välillä tuntuu et tää on jo ihan sairasta..huoaan ajattelevani sokeria kokoajan tai siis kaikkia siitä tehtyjä herkkuja. hioitsen kokoajan lisää.
nyt on kuitenkin pakko ollut vähentää koska vaaka kertoo kauheita lukuja..utta ei siitä hiosta mihinkään pääse koskaan en minä ainakaan..haluaisin kanssa tietää jos on joku keino millä saisi himonsa kuriin??
vedän karkkia napaan 3 pss päivässä, plus suklaalevy, jäätelöä ja munkkeja sun muita, keksipaketteja menee monta viikossa
oon 185 cm ja painan 65 kg
mun ainoa keino rajottaa on tehdä koko ajan jotain mikä vaatii täyden keskittymisen, esim. lukea tai pelata
tvtä jos katson niin tulee mussutettua paljon koko ajan
tarviin jotain tekemistä käsille
sokeririippuvaisille sitä järkyttävää fyysistä krapulaa?
Siis mä olen niin täynnä nestettä vaikkapa 500g irtokarkkimässäilyn jäljiltä, ettei ole tosikaan. Silmien ympärille varsinkin kerääntyy nestettä.
Tuo viikko ilman sokeria- juttu ei kyllä päde. Olen kerran ollut 1,5 kk ilman eikä mennyt päivääkään ettenkö olisi haaveillut ihanista irtokarkeista. Näen öisin jopa unia karkin syömisestä.
AP
sokeririippuvaisille sitä järkyttävää fyysistä krapulaa?
Siis mä olen niin täynnä nestettä vaikkapa 500g irtokarkkimässäilyn jäljiltä, ettei ole tosikaan. Silmien ympärille varsinkin kerääntyy nestettä.
Tuo viikko ilman sokeria- juttu ei kyllä päde. Olen kerran ollut 1,5 kk ilman eikä mennyt päivääkään ettenkö olisi haaveillut ihanista irtokarkeista. Näen öisin jopa unia karkin syömisestä.
AP
Kädet tärisee jos ei saa karkkia kun himottaa
siinä ei oo äärtä eikä määrää kun alan syödä karkkia, mikään ei riitä, joskus tulee oksennus, mutta ei haittaa, lisää vaan, tulee parempi olo (ei ole bulimiaa)
aamuisin päätä särkee joka aamu on jatkuvasti väsynyt ja huonotuulinen ja ajattelee 24/7 vaan makeaa, sitä on PAKKO saada
ja ehkä onkin taustalla muutakin (joku siitä mainitsi) kun tarviin käsille tekemistä, en vaan tiedä mitä
tutkittu on lääkärissä veret sun muut ei mitään vikaa löydetty, päässä se vika lienee
ja sokerihumala ja varsinkin sen jälkeinen laskuhumala on ihan hirvee..morkkis tulee ja vannon et nyt tää riittää utta uutaan tunnin kulutta tekee taas mieli..voisin elää pelkillä herkuilla. en tarvis ruokaa ollenkaa..ja se on sairasta.
ja tauko ei todellakaa auta..kyllä mä pystyn oleen ilman mutta hetkeekään ei mene etten herkkuja miettisi..
ja sokerihumala ja varsinkin sen jälkeinen laskuhumala on ihan hirvee..morkkis tulee ja vannon et nyt tää riittää utta uutaan tunnin kulutta tekee taas mieli..voisin elää pelkillä herkuilla. en tarvis ruokaa ollenkaa..ja se on sairasta.
ja tauko ei todellakaa auta..kyllä mä pystyn oleen ilman mutta hetkeekään ei mene etten herkkuja miettisi..
Jep ja pahinta on just se miten ne herkut on mielessä... Itsellänikään ei paino ole vielä ainakaan ongelma, mutta häiritsevää, että elämä keskittyy niin paljon jonkun kytyisen karkkipussin ympärille.
Mä hotkin ja ahmin sitä karkkia niinkuin se olis loppumassa, joku 300 g saattaa mennä 15 min. Ja sitten on äklö olo ja vannoo ettei enää.. Kunnes menee pari h, ja tekee jo lisää karkkia mieli.
Pahinta on se herkkujen AJATTELEMINENN 24/7. Mä fantasioin jostain helvetin irtokarkeistä :o Ihan hullua. Ja kuten sanoit, mä korvaan myös ruoan karkilla. On joskus päiviä etten syö muuta ku karkkia.
ap
Olin tulossa antamaan vinkkejä, joilla sain itseni sokerikierteestä eroon, mutta ei siitä ehkä ole ap:lle pua, kun tilanne on noin paha.
Itse siis söin päivittäin herkkuja, mutten kuitenkaan tuollaista määrää. Korvasin herkuilla kunnon ruokaa ja vaikka olenkin aina ollut hoikka, olin varsin löysässä kunnossa. Läskilaiha siis.
Monta kertaa aloitin ruokavalion, jossa herkkuja vain kerran viikossa. Mutta jo kahden päivän jälkeen sorruin. Nyt vihdoin ja viimein olen saanut pidettyä herkkulakosta kiinni. Makean himoon syön hedelmiä ja keran päivässä kaakaoproteiinijuoman. Nyt kuukauden jälkeen en kaipaa edes sitä viikottaista herkkupäivää. Joskus syön palan kakkua tms, kun tarjotaan, mutta pystyn jättämään siihen.
Eli itselläni auttoi säännöllinen syöminen ja urheilu. Kun syö kunnon ruokaa, sen jälkeiseen makeanhimoon riitti hedelmä, marjarahka tai proteiinijuoma.
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=59694
Suosittelen lukemaan tämän ketjun läpi. Täällä on monia jotka kärsii samasta ongelmasta. Itse olen myös kovan luokan sokeriaddikti. Nyt olen ollut 6 viikkoa kokonaan ilman karkkia, sokeria yms. Olen huomannut myös sen että kun syö vhh ruokaa, pysyy himot ensimmäisten vhh päivien jälkeen lähes kokonaan kurissa.
Ja joo, vielä kuusi viikkoa sitten, ennen kun vhhn aloitin, viimeiset ainakin 10 vuotta olen elänyt karkilla, pitsoilla, sipseillä ja muilla sokeri pitoisilla herkuilla. En oikeasti ajatellut muuta kuin ruokaa. Se oli kiusallista ja äärimmäisen häpeällistä. Ekaa kertaa ihan oikeasti nyt voi sanoa että EI TEE MIELI! Ja bmi on laskenut 25,2--24,4. :) mutta olen varma, että jos nyt syön karkkia, se on taas menoa se. Ja entistä rajumpaa on meno.
Eiks ihmisen normisti pidä syödä joku 1000-2000 kcal päivässä eli ei tosta lihoa ainakaan.
Hei!
Aluksi korvaisin mahdollisimman paljon valkoista sokeria sisältävät jutut täysruokosokerilla. Kotiin vain intiaanisokeria/palmusokeria leipomista varten...
Ja lehtivihreä! Kehosi saattaa huutaa ravinteiden perään ja jollain tasolla luulee että sokeri antaa sen mitä se tarvitsee (kuten myös mielesi. Sokeri on makeaa, korvike rakkaudelle ja hellydelle. Äidinmaito on myös hyvin makeaa...) Hellyys itseä kohtaan sallittua.
Siis ravinteikas ruoka, eritoten lehtivihrä auttaa tasaamaan verensokeria ja auttaa kokemaan olonsa kylläiseksi. Hyviä lähteitä tummien lehtivihannesten lisäksi esim viherjauheet (Chlorella, Spirulina...)
Niitä voi nauttia esim. pirtelöiden muodossa, hedelmien kanssa (esim. päärynät, avocadot yms).
Herkkuhetkiin olen tehnyt halvaa luomutahinista, hunajasta ja vaniljasta. Tosi helposti ja nopeasti valmistettavaa ja hyvää :) jos laittaa kanelia mausteeksi niin se pitää vielä paremmin tasaisena mielen ja verensokerin. (kaneli toimii verensokeria tasapainottavana)
Yksi taso addiktiossa on tietysti tunteet. Niitähän yritetään tukahduttaa ja vältellä tappiin saakka. Sisältä nousee tukahdetut tunteet ja saattaa olla tarpeen käydä niitä läpi. Kohdata ja itkeä, raivota, surra, nauraa... mitä ikinä... antaa mennä läpi. Tähän saa varmasti apua kun kysyy ja sitä pyytää.
Kaikkea Hyvää, ja makeaa elämää missä muodossa sitä vietätkään :)
Tuntuupa tutulta. Sokeria on käsiteltävä, kuin alkoholia. Ryyppäät (lue syö sokeria) silloin, kun ehdottomasti haluat, mutta lopeta ja kärsi rapula (vierotusoireet) ja pidä taas paussia. Muista syödä terveellisesti kolmen tunnin välein. Etsi tietoa muualta netistä. Onnea sinulle. t Keiju
Riippuvuus voi ilmetä myös pakonomaisena esim. herkkujen syömisenä. Asiallista tietoa sairaudesta sekä siitä toipumisesta löytyy www.ruokariippuvuus.fi
Sokeririippuvaiset tuntuvat olevan vain tyytyväisiä, että on muita samanlaisia!
Ei siis tarvitse itse tehdä mitään korjatakseen asian. Sehän on normaalia!
Sokeririippuvuuteen auttaa sokerin poisjättäminen. Se vaan on niin. Ei auta poppakonstit!
Tehkää muutos, älkää täällä valittako!
Kai niitä joitain pillereitä on jolla saa hillittyä.
Karkit on jotain 300 - 400 kcal/100 g. Tekee viikossa 5400 kcal eli reilut 25 kg vuositasolla. Siis hirvee terveysriski.