Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö suomalaisia Jouluruokia?

01.12.2005 |

Aiotko laittaa laatikoita ja kinkun jouluksi, jos olette ulkomailla? Me ollaan ihan kolmistaan aattona, ja mietin, että jos pienet laatikot laittaisin...vähän suomi-makua. Netistä varmaan löytyy reseptit. Rosollin myös teen, ja tietysti sitten piparit ja muut leivonnaiset, niitä tulee varmaan syötyä enemmän kuin lanttulaatikkoa...

Mitä muuta suomalaista laitat tiedän joulunvietoon? Ajattelin askarrella punaisia tonttuja ja lumihiutaleita (oikeaa lunta on turha odottaa....) ja kynttelikkö on jo ikkunalla. Saatiin myös suomalaisia joulukoristeita puuta varten, siis semmosia olkisia vanhanaikaisia. Saunassa tietysti käydään, lauletaan suomalaisia ja amerikkalaisia joululauluja (saimme pianon vihdoin ostettua) ja luemme jouluevankeliumin.

Miten teillä, ympäri maailmaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta. Ikeasta saatiin graavilohta ja sillia poytaan, rosollin tein itse. Itse en tykkaa yhtaan mistaan perinteisista jouluruuista, paitsi laatikoista, mutta jotenkin taalla ulkomailla korostuu suomalaisen kulttuurin vaaliminen, eli haluan opettaa lapsille mita kuuluu suomalaiseen joulupoytaan.

Leivoin itse joulutorttuja ja pipareita, luumusose piti tuoda Suomesta itse. Joulupoytaan meilla kuului myos juustoja, hedelmia, luumukiisselia kermavaahdolla, makaronilaatikkoa (ilman lihaa) ja waldorfin salaattia, tummaa leipaa, sinappia, herneita, pikkuporkkanoita ja kalkkunaa (koska mina en syo possua).

En itseasiassa tajua vielakaan miten jaksoin valmistaa tuon kaiken, olin viikolla 38+ raskaana (3.lapsi) ja appivanhemmat kylassa... Huoh, onneksi tana jouluna ollaan toisten hoteissa =D

Vierailija
2/5 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan joulu kolmisin täällä Saksassa. Tarkoitus olisi tehdä ainakin tortut ja piparit, imellettyä perunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa ja itsegraavattua lohta. Kinkku tietysti pitäisi löytää myös, voi olla, että joudutaan itse suolaamaan. Ai niin ja tietysti rosollia ja miehelle varmaan sillipurkki Ikeasta :-). Karjalan piirakat odottavat pakastimessa, siihen vain munavoi lisäksi.

Olen jo katsellut netistä reseptejä ja ainakin täällä on paljon erilaisia ohjeita eri variaatioineen www.suomalainenjoulu.fi

Mukavaa joulunodotusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oltiin joulu Englannissa. Tosin vain perunalaatikon, kun muut menevät huonosti meillä kaupaksi, ja oltiin ihan kahdestaan. Ja se olikin ensimmäinen itse tehty laatikko ja tuli yllättävän hyvää. Kinkku paistettiin, ja tein myös rosollin ja rosollin kastikkeen. Piparit ja tortut tein myös itse. Täällä myytävät piparit, kun ei maistu meidän makuun " aidolle" . Tämä joulu ollaankin sitten muiden hoteissa Suomessa.

Adventin kunniaksi tein viime viikonloppuna joulutorttuja, mutta kuten Miminkakin kirjoitti, luumuhilloa en löytänyt vastaavaa. Ja pahus, tähän hätään en saanut suomalaista luumusosetta. Jouduin siis turvautumaan paikalliseen. Mikä ei kyllä purkista syötynä maistunut sille mihin oli tottunut. Mutta ei kyllä pahallekaan maistunut, kun otin tortut uunista:)

Vierailija
4/5 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme joulun taalla (kuten useimmiten aikaisemminkin). Teen jouluksi torttuja ja pipareita. Laatikoita olen joskus aikaisemmin tehnyt, mutta kun niita ei juuri muut syo niin taidan jattaa valiin. Meidan joulumme on sekoitus suomalaista ja englantilaista ja lisana paljon ihan omia perinteita.

Minusta paras torttujen tayte tulee kuivatuista luumuista keittamalla. Tilkka vetta ja luumut hautumaan pienella lammolla kunnes ovat muussia.

Vierailija
5/5 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle joulumieli tulee myos tuoksuista, joten sita taydellista kinkkua yha metsastan, teen laatikot ja paistan pipareita ja joulutorttuja! tana jouluna aion myos yrittaa riisipuuroa uunissa...saa nahda miten kay!!

eli siis hyvia vinkkeja kinkun suhteen otetaan vastaan englannin asukeilta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi