kuinka puhua seksistä 15v pojan kanssa?
Meillä siis 15 vuotias poika jolla aktiivinen s elämä. Huolestuneena äitinä haluaisin ottaa asian puheeksi, mutta en tiedä kuinka. En siis halua saarnata ja paasata vaan kysyä ehkäisystä ja näinpoispäin.
Kuinka minun kannattaisi teidän kokeneiden mielestä aloittaa tämä "utelu"?
Kommentit (5)
Missä tilanteessa poika on yleensä avoimimmillaan? Valitse hetki tarkkaan! Sitten vaan kerrot vaikka omista kokemuksistasi ehkäisyn suhteen (mahdollisesti varoittavana esimerkkinä) ja kerrot sitten, ettet toivoisi samaa pojallesi... Mieluiten asialle pojan isä. Voit myös sujauttaa nykyajan Uma Aaltosen murkkukirjan (jossa käsitellään muutakin, kuin seksuaalisuus -aiheita) jonnekin, jossa poika viettää aikaa. Meidän 14-vuotias tarttui täkyyn heti! Voisitko ehkä pojan luvalla hankkia kortsuja (tilata netistä kotiin), kun niiden ostaminen saattaa olla rahapulan takia pojalle ongelma. Vältä kaikkea syyllistämistä ennen kaikkea!
Sitten voisi olla järkevää antaa pojalle joku nuorille suunnattu tietokirja seksistä. Sain sellaisen itse vanhemmiltani teininä. Olin TODELLA nolona, tuhahtelin ja pakottamalla otin kirjan vastaan. Heitin sen välinpitämättömästi huoneeseeni ja odotin koko päivän, että kaikki on menneet nukkumaan. Sitten yksin yöllä taskulampun kanssa kahlasin ihan intona heti koko kirjan läpi :)
Miksi kyselet pojalta mitään tai tenttaat poikaa? Varmasti nolostuu, jos olet liian utelias ja kyselet liian henkilökohtaisia asioita. Parasta on, kun kerrot vain vapautuneesti omasta seksielämästäsi, lempiasennoistasi ja omista fantasioistasi tai seksuaalisesta suuntautumisestasi. Kyllä se poika kuuntelee ja oppii, kun kokeneempi kertoo hyviä käytännön esimerkkejä!
ole alkaa syyllistämään häntä. Mikä minä ole hänelle sanomaan, että nyt loppu tuollainen touhu vaikka olenkin hänen äitinsä.
Niinkin naurettavalta kuin se kuulostaakin niin pojan isä ei kehtaa ottaa asiaa puheeksi ja jomman kumman se on pakko tehdä.
Minua ei haittaa hänen seksi elämänsä, enkä aijo tästä naputtaa, paasata taikka lähteä kieltämään. Olen valmis maksamaan kondoomit jos poika ei itse kehtaa ostaa.
Tuota kirjan antamista voisin kokeilla, mutta haluaisin tästä huolimatta tuoda asian esille. Jos odotan, että hän itse alkaa asiasta puhumaan niin sitä saa odotella ties kuinka kauan.
Olisi hyvä pyytää poikaa istumaan pöydän ääreen ja mennä suoraan asiaan?
No, olisin aloittanut asioista juttelemisen jo useampi vuosi aikaisemmin, ostanut esim aiheeseen liittyvää koirjallisuutta yms.
Ja tuossa vaiheessa poikani kyllä tietäisi senkin, että ei tarvita kuin "1 luikaus" isäksi tulemiseen.