Mitä mieltä: jos 2v6kk uhmis kieltäytyy pukemasta, saako hänet taluttaa pihalle ilman niitä?
Jos siis ulkovaatteet ja kengät aiheuttavat totaalisen taistelun joka ikinen päivä, niin voiko lapsen opetukseksi taluttaa pihalle sukkasillaan ilman ulkovaatteita?
Kommentit (20)
laittaa sitten päälle sitä vaatetta.
Ja lapsen voi laittaa jäähylle ulos vaikka pakkasella. Aika moni käy saunastakin pihalla jäähyllä.
ihan ilman rähjäämistä totean, että selvä, mene sitten ulos ilman ulkovaatteita. Joka kerta kumpikin lapsista on nopeasti huomannut, että ahaa täällä onkin kylmä.
...miten pitkään...riippuu sitten lämpötilasta.
Olen 3-vuotiaan vienyt syysaamuna tarhaan yhdessä kainalossa ja haalarit toisessa kainalossa. Tätsyt lähinnä nauroivat... Ja muksukin jo autossa olisi pukenut, mutta en enää siinä kohtaa antanut.
Itse yrittäisin kyllä hyvällä ensin.
Kerran oli aivan järjetön pakkanen, ja tyttöni, silloin jotain 3v muistaakseni, ei millään halunnut laittaa hanskoja.
Selitin hänelle, miksi ne ovat todella tärkeät ja kerroin, mitä käy kun on pitkään ilman hanskoja pihalla. Mutta ei...
No, sanoin, että ole ilman sitten, mutta muista että kun tulee kylmä niin miksi sinulla ei ole hanskoja.
(otin toki mukaan hanskat mutta niin että hän ei nähnyt).
Aikansa ulkona oltua, tyttö valitti kylmää, ja sanoin, että mitäs nyt? Miksi ei ole hanskoja, kerrohan...
Ei ole koskaan tarvinnut enää tapella mistään ulkovaatteiden laittamisesta sen jälkeen.
Ja olisin tehnyt saman myös jos ei olisi laittanut haalaria ymv.
Selitän ensin lapselle että sen tulee kylmä ulkona jos ei pue, ja sukat kastuu ilman kenkiä. jos ei tämä tehoa niin kerään vaatteet kainaloon, lapsi toiseen kainaloon ja menoksi. Lapsi ei päätä lähdetäänkö ulos vai ei. Tai että milloin lähdetään. Lapsi pukee viimeistään rappukäytävässä, ei oo koskaan ulos asti päästy :) mutta toki veisin ulos jos ei muuten uskoisi
makuupussiin, vedin vetskarin kiinni ja tälläsin pulkkaan sätkyttelemään ja vahitellen pällistelemään kun muut ihan normaalisti leikkivät...
Kyllä se pukeminen sitten alko kiinnostaa.
Rakentavinta on ehkä neuvoa kokeilemaan, miltä ulkoilma tuntuu, jos ei laita kenkiä ja ulkovaatteita. Minusta vanhempi voi kokeilla useita eri keinoja - vitsailemista, jekuttamista, houkuttelua, kilahtamista, uhkailua ja mitä nyt tilanteeseen sopii. Ei sitä aina jaksa olla pitkämielinen, mutta aina ei kannata raivota.
parvekkeella "fiilistelemässä" säätä (itse jo täysissä pukeissa). Ne vaatteet haluttiin tosi nopeasti päälle.
Jos ulos on pakko mennä niin sitten ne vaatteet puetaan päälle vaikka väkisin. Jos taas meno ei ole pakollinen niin tilanteesta riippuen jäisin ehkä vain sisälle.
siellä vaihtoi aika vilkkaasti sitten.
juuri tuolla käytökselläsi antaisi lapsen päättää? Eli teet asian joko jumalattoman vaikeaksi ja tappelet pukeutumisen aikana, tai sitten vain luovutat ja lapsi oppii, että mitään ei oo pakko tehä jos ei haluu. Minäkin päästi lapseni sisävaatteilla pihalle, ja aika nopeasti se talvivaatteet halusi päälle. Sen jälkeen säänmukaisesta pukeutumisesta ei mutistu, kun ymmärrettiin että MIKSI pukeudutaan. Ei lapset ole tyhmiä.
Itse muuten tappelin lapsena äidin kanssa hanskoista. Minulle tuli aina ihan jumalattoman kuuma hanskat kädessä, joten revin ne pois. Kerran äitini sitten antoi luvan kulkea ilman hanskoja, ja olin varmaan maailman onnellisin lapsi :) En kaivannut hanskoja missään vaiheessa, eikä näpit palellu. Eli lapsilla voi joskus olla ihan mukavuussyykin, miksi jotain ei käytetä. En käytä hanskoja vieläkään, paitsi pyöräillessä.
En antaisi lapsen päättää tuollaista asiaa.
Jos ulos on pakko mennä niin sitten ne vaatteet puetaan päälle vaikka väkisin. Jos taas meno ei ole pakollinen niin tilanteesta riippuen jäisin ehkä vain sisälle.
lapsi ei halua pukea? Onko vanhemmalla jo valmiiksi se asenne että nyt puetaan, halusit tai et, ja lapsi kapinoi sitä vastaan? Eli ongelma on tehty jo ennen kuin ongelmaa on? Uloshan on kiva mennä ja sitä varten puetaan. Kokeile toimiiko lähteminen paremmin niin että olet itse INNOSTUNUT lähtemisestä sen sijaan että odotat jo etukäteen taistelua pukemisesta. Innostus tarttuu.
Ja kyllä, minulla on lapsia (kolme). Ei pukemisongelmia.
Mutta täytyy sanoa että ei meidän lapset hypi innosta aamulla kun täytyy lähteä tarhaan. Ei vaikka minä olisin kuinka innostunut. Eli ei ne vaatteetkaan aina niin kauhean innolla mene päälle. Välillä käydään parvekkeella testaamassa kuinka kylmä on että muistetaan miksi vaatteet puetaan.
tuossahan lapsi sitten päättää lähdetäänkö ulos vai ei, ts omalla käytöksellään aiheuttaa sen että jäädään sisälle.
Voisin jossain tilanteessa antaa lapsen käydä kokeilemassa ulkoilmaa sisävaatteissaan. Tällä hetkellä meillä vaan taistellaan ne ulkovaatteet aina päälle (ja sille yhdelle joka ehdotti hyvällä yrittämistä, joo todellakin aina ensin yritetään hyvällä, joskus harvoin onnistuukin :)). Lapsi 2v 6kk.
Lapset tietävät, että ulos puetaan ja ei siitä mitään peliä ole tehty. Keskimmäinen on joskus hangoitellut, mutta pukeminen tehdään ilman (minun) hermojeni menetystä.
Kenenkään perässä en ole juossut ja vaatteita ei viskota mihinkään. Aika kiire tuntuu pojilla ulos olevan, joten livakkaasti vaatteet yleensä on päällä.
Jos meillä lapsi ei halua pukeutua, äiti auttaa. Ei meillä tarvitse kenenkään olla aina reipas, ei lapsen, äidin, isän, mummon eikä hentun liisan.
kuuluisi sana "ulkovaatteita".
ap