Veriryhmä pelottaa
Hei!
Minulla on raskausviikkohja jäljellä 7,5 ja huolen aiheeni on veriryhmäni A-. Olen todennäköisesti periny sen mummoltani. Hänellä ollu sen verran hyvä tuuri että hänelle ja lapsille (5kpl) ei tarvinnut tehdä verensiirtoja, alkoi siis tuottamaan vastaaineita loppuvaiheessa. Minua pelottaa ja ahdistaa ajatus että minulle se tehtäisiin. Tämä on ensimmäinen lapseni. Muutenki tunnun saavani neuvolassa ja muualta vain pelottelua. En ole ressannut aikaisemmin asiaa mutta nyt kun otettiin toinen testi veriryhmästä ja samallaisena pysynyt niin on alkanu pelko että miten lapsen käy? Miten siis tämän asian kanssa pitäs olla ja mitä ihmettä tämä A- edes tarkalleen ottaen tarkoittaa.
Kommentit (5)
Kiitos.. oloni huojentui. Neuvolassa puhuttiin jopa siittä että vauvalle vaihdetaisiin veri jo kohdussa ollessa pahimmassa tapauksessa. Voiko puolisoni käydä testauttaan verensä nuin vain, vai onko tähän joku erikois tapaus että puolisolta tarkastetaan veriryhmä. Kun tämä on eka raskauteni niin vähän jännittää.
Hei Naanoi,
esim. tästä artikkelista saat lisätietoa, vaikka onkin aika akateeminen.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996…
Eli kiitos nykylääketieteen eli sen, että saat piikin synnytyksen jälkeen, jos vauva on rh-positiivinen, niin ongelmariski on aika minimaalinen. Ennen vanhaan lapsi- ja äitikuolleisuus oli suurempi mm. siksi, ettei tätä veriryhmien merkitystä tiedetty.
Puolisosi tuskin kannattaa pelkästään tämän takia käydä verikokeissa, mutta esim. verenluovuttajille tulee automaattisesti tieto heidän veriryhmästään. Verenluovutus sinänsäkin on ihan hyvä idea - tosin kiellettyä raskaana ja imettäessä, mutta puolisosi voisi ehkä mennä :)
Jos Sinulta mitään vasta-aineita ei siis ole löytynyt, niin kaikki huolet pois! Ja jos taas vasta-aineita on löytynyt, niin neuvolan velvollisuus on kertoa selkeästi, mitä tästä seuraa ja miten tilannetta seurataan. Harvinaista nyky-Suomessa siis, että näin käy!
Cedarfalls
Neuvolan tati on turhaan pelotellut sinua. Nykyaan hoidetaan ns. rhesus-tapaus helposti antamalla raskauden aikana pistos "anti-Rhd" immunoglobuliinia. Sori en tieda sen pistoksen nimea suomeksi.
On tarkeaa passittaa miehesi verikokeeseen jotta tata immunoglobuliinia ei anneta sinulle ihan turhaan (jos siis hankin paljastuu rhesus negatiiviseksi). Jos han on positiivinen niin ehdottomasti kannattaa ottaa tuo pistos, heti jos tulee verenvuotoa raskauden aikana ja muutenkin mahdollista toista lasta suojaamaan.
Tassa lisaa tietoa (englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Rh_disease
Mulla on ns. heikko D (siis ei rhesus positiivinen eika negatiivinen), mutta nama tiedot kylla pitavat paikkansa myos selvassa rhesus negatiivisessa tapauksessa. Sain raskauden aikana rhD pistoksen josta olen nyt todella onnellinen koska toinen lapsi on matkassa.
Lisäisin tähän vielä, että ensimmäisen lapsen kohdalla on muutenkin äärimmäisen harvinaista, että tuota vasta-ainetta muodostuisi. Yleensä vasta-aineiden muodostumisen riski kasvaa vasta seuraavissa raskauksissa, mutta tuo kyseinen immunoglobuliinipistos sitten taas ehkäisee riskiä seuraavissa raskauksissa (itsekin sain sen heti synnytyksen jälkeen koska olen A- ja lapseni oli A+). Nyt odotan toista lasta ja tähän mennessä on kerran otettu verikoe neuvolassa vasta-aineen tsekkauksen osalta ja näyte oli puhdas. Seuraava verikoe otetaan raskausviikolla 36. Jos vasta-aineita löytyisi, on alkuun muitakin keinoja, kuin tuo mainitsemasi verensiirto. Itse en ole yhtään huolissani asiasta, sillä nykyaikana tämä ei ole yhtään vaarallinen juttu ja on itseasiassa aika yleistäkin, että äiti on rh-.
Ps. Jos miehesi on käynyt armeijan, on hänen veriryhmänsä selvitetty siellä ja se on sitä kautta helppo selvittää. Toki ihan terveyskeskuksen kauttakin tuon veriryhmän saa nopeasti selvitettyä. Todennäköisesti löytyy suoraan koneelta tms. eikä mitään testejä tarvita.
Hei Naanoi,
ei huolta! Sinun veriryhmäsi on A- ja se ei tule koskaan muuttumaan - ihmisen veriryhmä pysyy samana koko elämän ajan. Se syy, miksi rhesus-negatiivisten (eli miinusmerkkisten) veriryhmää seurataan raskauden aikana on se, että jos vauvasi on veriryhmältään positiivinen (eli A+, AB+ tai 0+) , saat synnytyksen jälkeen pistoksen, joka ehkäisee sen, että elimistösi ei tulevissa raskauksissa ala hylkimään mahdollista positiivista vauvaa. Teoriassa on mahdollista, että Sinun ja vauvan veret pääsisivät kosketuksiin jo raskauden aikana, ja siksikin seurataan vertasi, että vasta-aineita ei ryhdy syntymään. Tästä ei kannata mitään huolta kantaa! Tällainen verien kontakti on varsin epätavallista ja toisaalta, juuri siksi vertasi seurataan, että loppuraskautta voidaan seurata huolellisemmin, jos merkkejä vasta-aineista alkaa muodostua.
Sinullapa kummallinen terveydenhoitaja neuvolassa on, kun tällaisella asialla pelottelee! Soitathan hänelle vaikka heti huomenna ja pyydä häntä huolellisesti selittämään, mistä on kysymys -tällä veriryhmäasialla on aivan väärin ketään pelotella. Valtaosassa raskauksia veriryhmästä ei koidu mitään ongelmia.
Jos puolisosi on myös negatiivinen, teillä ei ole edes mahdollisuutta saada positiivista vauvaa; jos hän on taas positiivinen, silloin vauva voi olla kumpaa tyyppiä vaan riippuen taas puolisosi vanhempien veriryhmistä ja siitä, mitä hän on perinyt.
Turvallista loppuraskautta ja huolet pois tämän asian suhteen!
Cedarfalls, itse miinusmerkkinen ja saanut kaksi plusmerkkistä vauvaa ja yhden miinusmerkkisen ilman mitään ongelmia