Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikävä pohjanmaalle

12.10.2012 |

Te jotka ootta muuttanu pois pohjanmaalta. Onko ikävä omille juurille ja maaseudun rauhaan? Meillä on... varsinkin perheen perustamista ajatellen...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kova hinku pois.. :( Täällä vaan ei oo töitä molemmille! Muuten en moiti.. No ehkä hieman. Mutta on tää aina mun kotini vaikka missä asuusin!

Vierailija
2/20 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kova kiirus kotia takaasi, 3 vuotta asuttu muualla ja molemmilla kova ikävä "kotia"

Kauhian huonosti vaan on töitä tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun 11 vuotta sitten Seinäjoelta pois pääsin, niin olen välttänyt siellä käymistä niin paljon kuin mahdollista. Mieluummin vanhemmatkin pyytää tänne Helsinkiin käymään kuin palaa viikonlopuksikaan tuohon suomen ankeimpaan persreikään.

Vierailija
4/20 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankein.. hmmm.. Ehkä Lapua tms. Joku kaipaa maaseudun rauhaan ja joku tykkää asua isossa kaupungissa. Molemmilla on puolensa.

Vierailija
5/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten pk-seutu ok adua

Vierailija
6/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siellä käydä voi, mutta työt on kyllä lujassa siellä.

Kaiken kaikkiaan suht' vittumaista inisijä porukkaa siellä on ja koskaan mikään ei ole hyvin.

Ei hirveä ikävä, mutta onhan se kotiseutu.

Vierailija
7/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaasa pohjanmaata

Vierailija
8/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että muualla päin Suomea ihmiset ovat yleensä toisiaan kohtaan kohteliaampia ja ystävällisempiä. Se pohjalainen rehellisyys kun on usein todella tökeröä asioiden töksäyttelyä, mitä sylki suuhun tuo.

Palveluhenkisyyttä ei ole esim. kaupan myyjillä lainkaan: kokevat ilmeisesti jonkinlaiseksi loukkaukseksi ylpeydelleen, kun joutuvat vieraita palvelemaan. Täällä nykyisessä asuinpaikassani isossa kaupungissa tiskillä tervehditään lämpimämpään sävyyn kuin pikkukunnassa, jossa olin asunut pienen ikäni.

Pohjanmaalla ihmisten arvot ovat perinteisiä, kankeita ja ahdistavia. Joko olet lestadiolainen tai vähintäänkin helluntailainen tai muu hihhuli tai sitten pelaat pesäpalloa "tervehenkisesti". Viinejä ei voi harrastaa eikä ravintolassa käymistä, jollei sitten vedä itseään kaatokänniin.

Hyväksytyt puolueet ovat perussuomalaiset, keskusta ja kokoomus. Eli en senkään vuoksi sopeudu tähän pohjalaiseen arvomaailmaan.

Komeaa pitää olla: isoja turkistarhoja, sikaloita, palloiluhalleja, jäähalleja, uimahalleja jne. kituvissa pikkukunnissa. Siellä ne kotiseuduille jääneet luokkatoverit asuvat keskellä metsää tai peltoa isoissa omakotitaloissaan. Mikä ahdistava ajatus.

Vierailija
9/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaasa pohjanmaata

Laajemmin Pohjanmaaksi voi käsittää Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan myös.

Vierailija
10/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että muualla päin Suomea ihmiset ovat yleensä toisiaan kohtaan kohteliaampia ja ystävällisempiä. Se pohjalainen rehellisyys kun on usein todella tökeröä asioiden töksäyttelyä, mitä sylki suuhun tuo.

Palveluhenkisyyttä ei ole esim. kaupan myyjillä lainkaan: kokevat ilmeisesti jonkinlaiseksi loukkaukseksi ylpeydelleen, kun joutuvat vieraita palvelemaan. Täällä nykyisessä asuinpaikassani isossa kaupungissa tiskillä tervehditään lämpimämpään sävyyn kuin pikkukunnassa, jossa olin asunut pienen ikäni.

Pohjanmaalla ihmisten arvot ovat perinteisiä, kankeita ja ahdistavia. Joko olet lestadiolainen tai vähintäänkin helluntailainen tai muu hihhuli tai sitten pelaat pesäpalloa "tervehenkisesti". Viinejä ei voi harrastaa eikä ravintolassa käymistä, jollei sitten vedä itseään kaatokänniin.

Hyväksytyt puolueet ovat perussuomalaiset, keskusta ja kokoomus. Eli en senkään vuoksi sopeudu tähän pohjalaiseen arvomaailmaan.

Komeaa pitää olla: isoja turkistarhoja, sikaloita, palloiluhalleja, jäähalleja, uimahalleja jne. kituvissa pikkukunnissa. Siellä ne kotiseuduille jääneet luokkatoverit asuvat keskellä metsää tai peltoa isoissa omakotitaloissaan. Mikä ahdistava ajatus.

Vierailija
11/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis en edes ollut mikään pikkukylän teinikapinallinen vaan niitä hiljaisia kilttejä tyttöjä. Yllätys olikin melkoinen, kun etelään opiskelemaan lähdettyä yhtäkkiä huomasin päätyneeni paljon raikkaampaan ja avoimempaan ilmapiiriin.

Vierailija
12/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat lähti aikoinaan (60-luku) pohjanmaalta siksi kun siellä oli heidän mielestään vanhanaikainen ja ahdasmielinen ilmapiiri eikä työpaikkoja ollut juuri ollenkaan. He ovat siis syntyperäisiä pohjanmaalaisia.

Itse en tiedä miten asiat siellä ovat, olen vain käynyt muutaman kerran. Varmasti nykyään kaikki on muuttunut parempaan suuntaan.

Vierailija
13/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne kotiseuduille jääneet luokkatoverit asuvat keskellä metsää tai peltoa isoissa omakotitaloissaan. Mikä ahdistava ajatus.

Vierailija
14/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä pienistä ahdasmielisistä piireistä joissa suurin hupi on toisten kyylääminen. Ikinä en takaisin mene. Onneksi siellä ei ole työtäkään tarjolla, joten senkään puolesta ei tarvitse ajatella paluuta. En halua kasvattaa lapsiani sellaisessa ilmapiirissä.

t. ex-lapualainen

Vierailija
15/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne kotiseuduille jääneet luokkatoverit asuvat keskellä metsää tai peltoa isoissa omakotitaloissaan. Mikä ahdistava ajatus.

Vierailija
16/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virikkeet on tv:n kattominen ja viinan juonti. Lauantaisin K-kauppaan ja pyhänä tuijotetaan jotain urheilua tv:stä. Naapurin parhaimmillaan kilometrejä.

Surkeaa.

Vierailija
17/20 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ahdistavaa jo käydä Pohjanmaalla, kun reitin varrella auton ikkunoista näkyy joku omakotitalo keskellä metsää tai peltoa, lasten keinut pihassa. Lähimpään naapuriin kilometrikaupalla. Haluan mieluummin asua kaupungissa palveluiden ulottuvilla ja muiden ihmisten lähellä.

Enkä tosiaankaan kadehdi näitä amiksesta valmistuneita, jotka ovat pykänneet isot talot kotikuntaan, jossa työpaikat vähenevät. Vanhuksissa riittäisi tietysti hoitamista, mutta ei siihen ole varaa, kun kunta laittaa rahat johonkin palloiluhalliin, jäähalliin ja uimahalliin. Rakentajat toki tuodaan muualta.

Jos tuolla tosiaan edes olisi sitä ihmisten yhteisöllisyyttä ja yhteen hiileen puhaltamista, mutta ei ole. Maalla ei ole yhtään mukavaa, kun mitään kyläilykulttuuriakaan siellä ei ole enää nykyaikana kompensoimassa palveluiden ja kulttuurin puuttumista.

Siellä sitä nyhjötetään siinä isossa valmiselementtitalossa keskellä savipeltoa ja mietitään, ajeltaisiinko maakuntakeskukseen tunnin parin päähän jo ensi viikonloppuna, että saisi ostaa muksuille jotain vaatetta ja vaikka käydä elokuvissa. Omasta kunnasta ei näitä palveluita enää saa.

Jos kulttuuria tai viihdettä haluaa, niin pitää joko ruveta harrastamaan pesäpalloa tai ryhtyä uskovaiseksi. Paikallislehden kirkollisista näkee, milloin on eri herätysliikkeiden tilaisuudet missäkin.

Vierailija
19/20 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en kyllä tunnista noista kirjoituksista pohjanmaata.

Tämä nyt on ihan samanlainen keskisuuri kaupunki kuin muutkin suomen samankokoiset kaupungit.

Niin ja en edes asu missään pellolla vaan melkein torin laidalla keskustassa.

Niin, että kyllä tänne pohjanmaalle mahtuu monenlaista ihmistä ja kotia...ei kaikki asu peräkylillä ja ne jotka asuu niin taitavat viihtyä ihan hyvin.

Vierailija
20/20 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kuitenkin ristiriitaisempi. Olen myös välillä miettinyt paluuta ja tiedän ihan aidosti onnellisia pohjalaisia, sinne palanneitakin...

Mulle näiden isojen kaupunkien avarakatseisuus, kaikenlaisten aatteiden löytyminen ja runsas kulttuuri- ja ravintolatarjonta ovat asioita, joista nautin suunnattomasti.

Esimerkiksi viime keväänä presidentinvaalien aikaan selailin eri paikkakuntien vaalitilastoja ja totesin taas, että olisihan se aika outoa asustaa Lapualla tai vaikka Vaasassakin ja olla aina eri mieltä melkein kaikesta kun suunnilleen kaikki muut.

Me jäädään varmaan tänne missä nyt ollaan tai jos muutetaan niin jonnekin muualle kun Pohjanmaalle. Meidän tilanteeseen vaikuttaa sekin, että mies ei ole Pohjanmaalta päinkään. Tämä on kyllä lähinnä itelleni yksi tekosyy miksei voitaisi muuttaa sinne takaisin sillä hän kyllä sopeutuisi melkein mihin tahansa. Olen siis itse valintani tehnyt 90%sen varmasti. Kyllä mua silti toisaalta harmittaa kun oman lapsen isovanhemmat ovat niin kaukana. Tykkään kuitenkin omista vanhemmistani vaikka he ovatkin konservatiivisia suuressa maatalossa asujia. Kotoani sain ainakin kyvyn keskustella yhteiskunnallista asioista vaikken omaakin vanhempieni poliittista linjaa.

Mulle olisi varmaan vaikeinta se, että kaikki tuntuisi liian pieneltä ja pimeältä. Olen asunut tosi syrjässä lapsena ja nuorena mutta nykyisin Seinäjokikin tuntuu hirmu pieneltä paikalta vaikka siellä omia kivoja juttujaan onkin. Haluaisin myös asua kerrostalossa ja sielläpäin lapsiperheet varmaan aika harvoin asuvat kerrostaloissa.