Mun työpaikka on just tuollainen, että haalitaan kaikenmaailman harjoittelijoita
ja sitten jätetään ne yksin johonkin nurkkaan tekemään yksinkertaista liukuhihnatyötä. Ei perehdytetä ollenkaan tai esitellä, että meillä hommaan kuuluu tämä ja tämä ja tämä ja nyt voit kokeilla itsekin tms. Harjoittelija syö milloin syö jos uskaltaa omin luvin lähteä tauolle. Käytännössä on yksin koko päivän.
Itse olen nähnyt monenlaisia harjoittelupaikkoja koulun ja opiskelun oheessa ja kyllä tämä on pahin systeemi kaikista.
Ei se harjoittelija mitään kokonaiskuvaa saa alasta tai työn kuvasta ylipäätään jos koko viikko menee näpräten jotain "liukuhihnatyön" tapaista.
Kommentit (5)
pyytämässä harjoittelijaa mukaan syömään ettei hänen tarvitse yksinään ihmetellä?
pyytämässä harjoittelijaa mukaan syömään ettei hänen tarvitse yksinään ihmetellä?
Perehdytys on mallia "tossa on sun tuoli ja tietokone ja kahvikuppi". Kun osaa käyttää sitä ohjelmaa, mitä työssä tarvitaan, perehdytys loppuu siihen.
Jep, osaan käyttää kyseistä ohjelmaa paremmin kuin koko muu toimisto yhteensä. Se ei silti auta, kun jostain pitäisi saada dataakin siihen ohjelmaan ja jos siinä ei perehdytetä, metsään menee. Voin toki katsoa aiemmin tehdyistä töistä mallia, mutta harvoin ne on täysin yksi yhteen juttuja ja sitten tulee virheitä.
Istuin koneella, jossa en voinut tehdä muuta kuin lukea firman yhteisiä sähköposteja. Yhdessä vaiheessa oli kamala kiire ja osa työntekijöistä ei osannut käyttää erästä ohjelmaa, jonka taas minä osasin. Pyysin esimieheltä, että saisin olla avuksi- vastaus oli kieltävä. "Meillä ei ole tapana antaa harjottelijoiden..." No joo, tavallaan ymmärrän, mutta tuokin päätös maksoi sitten porukalle kolme ekstratyötuntia illalla.
Ihmettelin myös työntekijöiden tasoa: oli niitä, jotka oikeasti osasivat hommansa, mutta ainakin yhtä paljon sellaisia, joita en olisi itse ikinä palkannut. Hitaita, huonot ihmissuhdetaidot, ei mitään kiinnostusta oppia uutta.
harjotteluun, on suosittu paikka. Ongelma on se, etti meillä juuri ole mitään sellaist työtä, mitä tettiläinen voisi tehdä pienen opastuksen jälkeen. Kaikki vaatii aika paljon tietotaitoa ja virheisiin ei ole tavallaan varaa. Ei ole enää juuri mitään manuaalista työtä, kaikki on koneella, ja suuri osa luottamuksellista tavallaan. Heidän tulee lähinnä seurata, mutta kyllä sekin käy pitkäpiimäiseksi, kun ei voi juuri itse tehdä mitään.