Ainakin meidän kaupungissa kaupungin työntekijät
varsinkin virkamiehet pitävät turhia sairaslomapäiviä, ja vielä kyselevät toisiltaan että joko olet pitänyt kaikki sairaslomapäiväsi tältä vuodelta... Todella törkeää, kun kaupunki meinaa mennä konkurssiin muutenkin.
Ja selvästi on niin että perjantaisin ja maanantaisin ollaan eniten "sairaslomalla" pitäähän sitä olla viinan juonnille tarpeeksi aikaa joka viikko.
Kommentit (12)
varsinkin virkamiehet pitävät turhia sairaslomapäiviä, ja vielä kyselevät toisiltaan että joko olet pitänyt kaikki sairaslomapäiväsi tältä vuodelta... Todella törkeää, kun kaupunki meinaa mennä konkurssiin muutenkin. Ja selvästi on niin että perjantaisin ja maanantaisin ollaan eniten "sairaslomalla" pitäähän sitä olla viinan juonnille tarpeeksi aikaa joka viikko.
saa kunta Kelalta korvaukset. Eli tavallaan kunta hyötyy siitä, että joku on sairaana. Sijaista ei oteta, joten ei tule ylimääräisiä palkkakuluja.
Anoppi on ikääntyvä terveyskeskustöpöttelijä, mut ei kuitenkaan niin ikääntyvä että jäis vielä eläkkeelle. Mut sairauslomalla on jatkuvasti ja järjestää sitä itselleen ties minkä tekosyyn varjolla ja oikeasti nauraa työantajansa tyhmyydelle esimerkiksi perhepiirissä. Appiukko on varakas yrittäjä joka ei oikeastaan ole työelämässä enää muuten kuin omistajana ja nostaa vaan firman tuotot. Matkustelevat paljon ja jos anoppi ei saa lomiaan sijoittettua matkustusajankohdille niin sitten ottaa saikkua. Mieluiten ottaa saikun aina niin, että loma siirtyy eteenpäin ja voi olla palkallisesti pois työstä jopa 2-3 kk putkeen. Anopin mukaan tuollainen saikkujen järjestely on hoitoalalla ihan yleistä.
Tuollaista 2 kk sairauslomaa ei kovin helposti saa yhteen putkeen, loma taas ei pitene yhtään, vaikka se siirtyisi.
Voisitko hieman valaista, miten tuo on mahdollista. Olen itse hoitoalalla ja tiedän, että loman siirtyminen ei sitä pidennä.
Appiukko on varakas yrittäjä joka ei oikeastaan ole työelämässä enää muuten kuin omistajana ja nostaa vaan firman tuotot. Matkustelevat paljon ja jos anoppi ei saa lomiaan sijoittettua matkustusajankohdille niin sitten ottaa saikkua. Mieluiten ottaa saikun aina niin, että loma siirtyy eteenpäin ja voi olla palkallisesti pois työstä jopa 2-3 kk putkeen.
Eli tuossa pähkinänkuoressa yrittäjien kaksinaismoraali: sama se onko vaimo saikulla kuluttaen jonkun muun yrittäjän rahoja kunhan omat alaiset saadaan kuriin ja kurimukseen eli palkattomille saikuille eli omat voitot maksimiin.... Oma napa paras napa.
En tiedä missä anoppisi on töissä mutta meidän erikoissairaanhoidon yksikössäsairastellaan hyvin vähän. Ja kun sairastellaan, ollaan pois useampi päivä koska kyseessä on esim. keuhkokuume, Noro-virus jne.
että kela korvaisi kaikki sairaspoissaolot kunnalle, ja että ei otettaisi sijaisia. Meidän kaupungissa kyllä otetaan, on pakko, ja kalliiksi tulee; jokainen sairaslomapäivä maksaa kaupungille 300€, ja niitä on 17 päivää per työntekijä vuodessa, ja työntekijöitä on 3500, eli lasku on melkoinen. Ylimääräistä laskua oli viime vuonna muistaakseni 7 miljoonaa, sillä sais aika monta vanhustenhoitajaa palkattua.
On mukana toki niitä joille on tapahtunut jotain vakavampaa ja ovat koko vuoden poissa, ja on sitten niitä jotka eivät ole koskaan poissa töistä, mutta keskiarvo on todella korkea.
Virkamiesten asenteissa on vikaa, ja myös johtamisessa ja työilmapiirissä on vikaa, niihin on yritetty puuttua, koska kaupungin hallitus väläytteli jo sellaista vaihtoehtoa että ulkoistetaan sote kokonaan kun sieltä niitä sairaspäiviä eniten tulee.
ap
tuossa ap:n kotikaupungissa. Jospa te pomot (joihin ilmeisesti lukeudut) katselisitte peiliin ja miettisitte mitä voisitte tehdä työntekijöiden hyvinvoinnin eteen.
Vihjeeksi voin kertoa, ettei esim. haukkuminen, vittuilu ja epämääräinen vihjailu selän takana tai uhkailu ole keinoja joilla työhyvinvointi paranee. Ei myöskään tuo lukujen osoittaminen....
Anoppi on ikääntyvä terveyskeskustöpöttelijä, mut ei kuitenkaan niin ikääntyvä että jäis vielä eläkkeelle. Mut sairauslomalla on jatkuvasti ja järjestää sitä itselleen ties minkä tekosyyn varjolla ja oikeasti nauraa työantajansa tyhmyydelle esimerkiksi perhepiirissä. Appiukko on varakas yrittäjä joka ei oikeastaan ole työelämässä enää muuten kuin omistajana ja nostaa vaan firman tuotot. Matkustelevat paljon ja jos anoppi ei saa lomiaan sijoittettua matkustusajankohdille niin sitten ottaa saikkua. Mieluiten ottaa saikun aina niin, että loma siirtyy eteenpäin ja voi olla palkallisesti pois työstä jopa 2-3 kk putkeen. Anopin mukaan tuollainen saikkujen järjestely on hoitoalalla ihan yleistä.
Tuollaista 2 kk sairauslomaa ei kovin helposti saa yhteen putkeen, loma taas ei pitene yhtään, vaikka se siirtyisi.Voisitko hieman valaista, miten tuo on mahdollista. Olen itse hoitoalalla ja tiedän, että loman siirtyminen ei sitä pidennä.
Loman alla yllättäen vajaat 2 kk saikkua, 6 vkon:n loma siirtyi ja hoppsansaa, mulla olikin yllättäen reilun 3 kk:n palkallinen vapaa. Olen ammatiltani toimittaja.
että kela korvaisi kaikki sairaspoissaolot kunnalle, ja että ei otettaisi sijaisia. Meidän kaupungissa kyllä otetaan, on pakko, ja kalliiksi tulee; jokainen sairaslomapäivä maksaa kaupungille 300€, ja niitä on 17 päivää per työntekijä vuodessa, ja työntekijöitä on 3500, eli lasku on melkoinen. Ylimääräistä laskua oli viime vuonna muistaakseni 7 miljoonaa, sillä sais aika monta vanhustenhoitajaa palkattua. On mukana toki niitä joille on tapahtunut jotain vakavampaa ja ovat koko vuoden poissa, ja on sitten niitä jotka eivät ole koskaan poissa töistä, mutta keskiarvo on todella korkea. Virkamiesten asenteissa on vikaa, ja myös johtamisessa ja työilmapiirissä on vikaa, niihin on yritetty puuttua, koska kaupungin hallitus väläytteli jo sellaista vaihtoehtoa että ulkoistetaan sote kokonaan kun sieltä niitä sairaspäiviä eniten tulee. ap
Suuressa osassa kunnista opettajille ei oteta sijaisia alle 5 vrk sairauslomiin. Päiväkodeissa ei oteta sijaisia, jos voidaan järjestellä siten, että listojen mukaan on tarpeeksi väkeä töissä. Hallintotehtävissä olevat tekevät usein sairaana töitä kotoa käsin.
Ja Kela ainakin omien sivujensa mukaan maksaa työnantajalle sairauspäivärahan, jos työnantaja maksaa ko. ajalta palkan. Omavastuuaika on, mutta se on sama työntekijälle.
Tuollaista 2 kk sairauslomaa ei kovin helposti saa yhteen putkeen, loma taas ei pitene yhtään, vaikka se siirtyisi. Voisitko hieman valaista, miten tuo on mahdollista. Olen itse hoitoalalla ja tiedän, että loman siirtyminen ei sitä pidennä.
Loman alla yllättäen vajaat 2 kk saikkua, 6 vkon:n loma siirtyi ja hoppsansaa, mulla olikin yllättäen reilun 3 kk:n palkallinen vapaa. Olen ammatiltani toimittaja.
Minulta on leikattu selkä: sairauslomaa ensin 4 vko ja vasta sen jälkeen 2 vko lisää. Iso vatsan alueen leikkaus: sairauslomaa 5 vko ja sen jälkeen 3 vko lisää viikon pätkissä.
Eli 2 kk mittaisen sairausloman saaminen edellyttää joko vakavaa, pitkittynyttä mielenterveysongelmaa tai tilannetta, jossa on niin sairas, että matkustaminen ei edes käy mielessä.
Tuollaista 2 kk sairauslomaa ei kovin helposti saa yhteen putkeen, loma taas ei pitene yhtään, vaikka se siirtyisi. Voisitko hieman valaista, miten tuo on mahdollista. Olen itse hoitoalalla ja tiedän, että loman siirtyminen ei sitä pidennä.
Minulta on leikattu selkä: sairauslomaa ensin 4 vko ja vasta sen jälkeen 2 vko lisää. Iso vatsan alueen leikkaus: sairauslomaa 5 vko ja sen jälkeen 3 vko lisää viikon pätkissä.Eli 2 kk mittaisen sairausloman saaminen edellyttää joko vakavaa, pitkittynyttä mielenterveysongelmaa tai tilannetta, jossa on niin sairas, että matkustaminen ei edes käy mielessä.
vaan henkilöstölautakunnassa kuullut asioita ja nähnyt tilastot, siellä niitä asioita on käsitelty että tilanne saataisiin paranemaan.
Itse kun en ole koskaan ollut julkisella puolella töissä, tuntuu todella oudoilta jutut mitä kuulee.
Ja kuten sanoin, johtamisessa on joissain yksiköissä vikaa, ja siihen yritetään puuttua kouluttamisella, jos minulta kysyttäisiin, antaisin kyllä huonoille pomoille heti potkut, se ei kai vain ole niin yksinkertaista kuin yksityisellä sektorilla.
Anoppi on ikääntyvä terveyskeskustöpöttelijä, mut ei kuitenkaan niin ikääntyvä että jäis vielä eläkkeelle. Mut sairauslomalla on jatkuvasti ja järjestää sitä itselleen ties minkä tekosyyn varjolla ja oikeasti nauraa työantajansa tyhmyydelle esimerkiksi perhepiirissä.
Appiukko on varakas yrittäjä joka ei oikeastaan ole työelämässä enää muuten kuin omistajana ja nostaa vaan firman tuotot. Matkustelevat paljon ja jos anoppi ei saa lomiaan sijoittettua matkustusajankohdille niin sitten ottaa saikkua. Mieluiten ottaa saikun aina niin, että loma siirtyy eteenpäin ja voi olla palkallisesti pois työstä jopa 2-3 kk putkeen.
Anopin mukaan tuollainen saikkujen järjestely on hoitoalalla ihan yleistä.