Oletko lopettanut jonkin ruokavalion (karppaus, kasvissyönti) - nolottiko?
Itse käytin monta vuotta Hyla-tuotteita, koska kuvittelin, että minulla on laktoosi-intoleranssi. Kylässä emännät näkivät vaivaa ja laittoivat minulle erityisesti laktoositonta ruokaa. Sitten kokeilin juoda tavallista maitoa ja se sopikin minulle ihan hyvin.
Olen myös ollut lihattomalla ruokavaliolla kohta 20 vuotta, mutta nyt minun tekee joskus mieli syödä lihaa. Syön sitä yksikseni, koska minua jotenkin nolottaa kertoa kaikille, jotka ovat minua varten tehneet omia ruokia liharuokien sijaan. Maistelen lihapatoja salaa, kun muut eivät näe.
Joskus myös kokeilin karppausta enkä huolinut leipää, mutta nyt se taas maistuu...
Kommentit (11)
Tuntui että siitä tuli jonkinlainen uskonto ja aina kun söi jotain "väärää" piti "pyytää syntejä anteeksi" jos ymmärrätte mitä tämä vertaus tarkoittaa.
Olen lopettanut normaaliruokavalion, kun jouduin siirtymään gluteenittomalle keliakian takia.
Välillä nolottaa, kun joutuu tekemään syömisistään niin ison numeron. Jos vaikka joku ei ole tiennyt tai muistanut asiaa, ja minulle ei ole kahvitarjottavaa. Itse kyllä ihan mielelläni olen ottamatta herkkuja kahvin kanssa, joten joskus taas ihan harmittaa, jos on minua varten tehty oma pulla ja se on pakko syödä. Ja joskus jos joku tarjoaa lakua koko porukalle, ja yritän olla vaivihkaa ottamatta, ettei tarvitsisi mainita asiasta, niin sitten lopulta tarjoaja tuputtaa niin paljon on pakko sanoa, että en voi sitä syödä, ja siitäkin sitten tarjoaja nolostuu. Huoh. Onneksi en ole kovin ujo, vaan ihan rennosti otan nuo tilanteet, mutta harmittaa vaan, kun asiasta jotenkin niin usein tulee vähän turhan suuri numero.
joka myös söi kasvisruokaa. Minun ruoka oli heistä aina vääränlaista eikä täyttänyt eettisiä vaatimuksia.
laihduin n 7 kg. Hehkutin kuinka upeaa ja hienoa se karppaaminen on ja aion jatkaa tätä ainiaan, en syönyt leipää, herkkuja, perunaa, pastaa, riisiä jne. Syksyn tullen aloin kuitenkin pikuhiljaa lipsua, lähinnä leipää (ruisleipää) aloin syödä enemmän, satunnaisesti myös perunaa, pastaa ja herkkujakin. Nyt en voi enää sanoa karppaavani, vaan syöväni JÄRKEVÄSTI JA KOHTUUDELLA, painoakaan ei ole tullut takaisin kuin ehkä max 2 kg. Olen tyytyväinen nyt, ja olen ystävillenikin sanonut karppaamisen olevan osaltani historiaa. Eikä ole nolottanut :)
ruokavalioistani, joten ei ole ollut tarvetta hävetä jos tilanne on muuttunut. Olin esim. jonkun aikaa käytännössä vegaani, mutta vierailuilla sanoin aina että mun takia ei tarvitse ruveta eri ruokia tekemään. Söin siis sitten pieniä määriä lihaa kylässä, ei siihen kuole. Jos vetää yhtäkkiä valtavan verisen pihvin, niin ehkä sitten saa vatsansa kipeäksi, mutta kyllä jokusen kohteliaan nokareen voi aivan hyvin syödä. Mulla ei nämä ideologiat ole niin ehdottomia yleensä.
Harrastin sitä puolisen vuotta ja valitettavasti sinä aikana olin myös niitä terveysterroristeja joka saarnasin muillekin leivän, pastan jne haitoista. Kun oma olo oli niin parantunut, koska siirryin karppaukseen aivan järkyttävästä ruokavaliosta johon kuului lähinnä pikaruokaa, karkkia ja olutta.
Sittemmin aloin miettiä että onkohan mun sittenkään tarpeen vältellä hiilareita voidakseni hyvin, vaan riittäisiköhän se että söisin muuten kunnolla, tarpeeksi kasviksia ja proteiinia jne. Kokeilin, ja aloin syödä pastaa, leipää ja riisiä myös ja olo siitä vain parani entisestään. Enkä lihonutkaan. Joten nykyään syön tavallisesti enkä karppaa. Kyllä joskus on nolottanut kertoa tämä tietyille ihmisille joille olen aikanaan saarnannut karppauksen autuutta.
Oon kokeillut karppausta, ei sopinut minulle joten nykyään syön myös viljatuotteita lähinnä aamupuuron muodossa. Kaikkeahan saa kokeilla, ja mulle tuo karppauskokeilu oli hyvä, koska sillä pääsin eroon turhista mässyhiilareista.
Kokeilin kasvisruokavaliota, mutta koska olen moniallergikko, olisi pitänyt käydä pakosti pilleripurkilla, että olisin saanut kaikki tarvittavat ravintoaineet.
Kannatan mieluummin luomu-lähiruokaa kuin vinkuintiasta roudattuja kasviksia.
on karkkien ja sipsien syönnin lopettamista, ei karppaamista
Tuntui että siitä tuli jonkinlainen uskonto ja aina kun söi jotain "väärää" piti "pyytää syntejä anteeksi" jos ymmärrätte mitä tämä vertaus tarkoittaa.