yksinhuoltaja äidin selviytymispakkaus
Hyvä kaverini sai viime torstaina tyttövauvan ja näillä näkymin pääsee kotiin tiistaina. Kaverini on yksinhuoltaja sillä lapsen isä ei halua olla missään tekemisissä äidin eikä lapsen kanssa.
Haluaisin kovasti ilahduttaa kaveriani ja ajattelinkin koota hänelle selviytymispakkauksen joka toimisi samalla rotinalahjana. Onko ideoita mitä pakkaukseen voisi hankkia? Kaverini lähetti juuri tekstiviestiä että neidin kanssa on ollut hieman ongelmia, sillä vauva oli huutanut 2,5 tuntia yhteensoittoon ja kätilö oli viimein saanut nukuttettua antamalla sokerivettä.
Pelkään kovasti kaverini puolesta että vauvalla on koliikki. Voin vain kuvitella miten rankkaa hänelle tulee olemaan jos vauva itkee herkeämättä ja joutuu olemaan yksin vastuussa pienestä nyytistä.
Elikkä olisi kiva kuunnella hyviä ideoita. Itselle tuli mieleeni koliikkituttipullo ja kuulosuojaimet äidille. Vaatteita ei tarvitse ostaa sillä niitä on vauvalla tosi paljon.
t: merilokki
Kommentit (8)
Ja ystäväkin varmaan arvostaa sitä.
Mä henkilökohtasesti kaipasin eniten juttukaveria ja hoitoapua, mutta luulisin, että sä aiot auttaa ystävääsi niin muutenkin.
Mä tässä mietin, mitä mä sain vauva-kutsuilla viimeksi... No, yhden vauvakirjan, 50e lahjakortin liivipuotiin, desimitan (" kun mitta alkaa olla täysi..." ), joka musta oli tosi hauska. Korvatulpat, taloushanskat (vaippojen vaihtoa ajatellen), suklaata, tutteja ja tuttipulloja... Mieleen tuli myös nessu-paketti, kosteuspyyhkeitä, lahjakortti hierojalle tms., pullonkuivatusteline, pyykinpesuainetta, kasvonaamio/kylpyvaahto äitille jne. jne. Eli siis kaikki, mistä olis myös taloudellista apua yh:lle.
Jos rahaa löytyy itseltäsi tai saat kaveriporukan mukaan, niin sellainen automaattisesti keinuttava babysitteri voisi olla hyvä, oli pikkuinen sitten koliikkivaivainen tai ei. Yhden ihmisen voimat loppuvat joka tapauksessa kesken, en ole vielä nähnyt yhtään äitiä joka tajuaisi levätä tarpeeksi. Joutohetkiä siis tarvittaisiin!
lapsen kanssa eli oikein todellista yksinhuoltaja elämää..(ei sukulaisia, hyvät välittävät ystävät toisissa kaupungeissa.)
Löysin uuden miehen saimme vauvan.Mies on ammatiltaan merimies eli 5vko kotona ja 5vko töissä.Vanhempi poika on nyt 7v. ja nuorempi 6kk.
Kun mies on työjaksolla niin kyllä sitä vieläkin itsensä tuntee yksinhuoltajaksi välillä, kun EI OLE KETÄÄN.Tiedän mitä todella on olla yksin yhden tai useamman kanssa!
Parasta yksinhuoltajan näkökulmasta mitä voit tarjota ystävällesi on ehdottomasti SINUN OMA AIKASI..Anna aikaa, aikaa, aikaa!!!!Kuuntele!!
Älä aina kysy miten vauva voi, kysy MITEN ÄITI VOI!?
Toivottavasti voit olla avuksi ystävällesi...
Siskoni oli aikoinaan 6 vuotta yksinhuoltajana ja minä olen hänen lapsensa sylikummi.
Parasta mitä voi äidille antaa, on OMA aika! Eli lapsenvahdiksi vaan, vaikka edes pariksi tunniksi välillä. Ja tietysti ihan juttuseura.
Jos jotain konkreettista tavaraa niin minä veisin myös jotain ruokapuolta. Esim. itsetehdyt sämpylät vois olla kiva juttu! Lisäksi vois olla esim. vaippoja, vauvan kosteuspyyhkeitä, tutteja, tuttipulloja, äidille suklaata ja jokin hyvä lehti, hemmottelulahjakortti jne....
voisi olla kivaa saada juuri tuota omaa aikaa ja kyllä minäkin olisin tykännyt juuri vastaleivotusta sämpylöistä .
miten olisi äidille ja vauvalle jotkut " tyttöenergiaa" paidat , eli olisi äidilläkin sitten tunne että enhän minä yksin ole, vaan me tytöt pidetään yhtä jne:)
Lähetin eilen juuri kaverilleni viestiä jossa sanoin että minulle voi aina soittaa ja neidin voi tuoda hoitooni milloin vain. Harmittaa vaan kun kaverini asuu 70 km päässä meistä joten en pääse aina käymään hänen luonaan.
Itse ymmärrän hänen tilannettaan erittäin hyvin. Itse olen " osa-aikainen" yksinhuoltaja sillä mies on koulussa toisella paikkakunnalla ja olemme 4kk ikäisen pojan kanssa viikot kahdestaan. Onneksi viikonloppuna saadaan olla yhdessä koko perhe.
Taidan laittaa selviytymispakkaukseen sekä ruokaa että jotain hyödyllisiä tavaroita sekä vauvalle että äidille.
Koliikkituttipullo, tutti, rintasuojukset, vaippoja, kuumemittari. Ja tarjoa omaa aikaasi ja apuasi ja pyydettäessä myös neuvojasi.
Yksinäinen ihminen tuskin muutenkaan ihan kamalasti kokkailee vain itselleen, ja kun imetyksen ja jaksamisen kannalta jotain pitäisi äidinkin syödä. Asutko lähellä? Jos vaikka veisit aina ruoka-annoksen ohi kulkiessasi, tai ainakin lupautuisit kauppareissulle, kunnes hän itse uskaltautuu liikenteeseen.
Itse aikanaan samassa tilanteessa olevalle ystävälleni vein meidän pakastettuja " jämäruokia," joita tosin hän kelpuutti jo ennen vauvan syntymää. Kelpaa ne tosin vieläkin. Tulee itselle hyvä mieli kun ei tarvitse heittää ruokaa roskiin, vaan se menee tarpeeseen.
Ja jos vauva on kovin itkuinen, ja itse pystyt antamaan joskus aikaasi, lupautuisit olemaan vauvavahtina, että äiti saa ottaa joskus pitkän suihkun tms. Itse arvostaisin sellaisai myötätuntoisia lahjoja enemmän kuin mitään konkreettista tavaraa.