Voiko ei-uskovainen käyttää ristikaulakorua?
Kommentit (10)
Jos jää tämmöisestä kiinni, ristiinnaulitaan heti.
mutta onhan se vähän junttia, jos ei ole uskossa. Tätä mieltä itse olen. Risti on kuitenkin kristinuskon perinteinen symboli, vähän niin kuin islaminuskoisillakin on omansa. Kantamalla uskovaisten omaa symbolia ei-uskovana tavallaan vähättelee toisten uskoa. Tavallaan.
Vaikea sanoa oikeesti. Mutta tiedän toki, että erilaiset ristit ovat suurta muotia jne.
en ole uskovainen, tai siis - uskon kyllä Jumalaan ja rukoilen jne, mutta sanan varsinaisessa merkityksessä en ole uskossa, en käy kirkossa, lue raamattua jne. Sain siskoltani hienon hopeisen ristin zirkoneilla lahjaksi ja se oli usein kaulassani. Huvittavinta on että yksi pervo uskovainen töissä innostui ilmeisesti tästä rististäni ja rupesi stalkkaamaan ja "ahdistelemaan" minua. Tyhmä minä kun en tajunnut että se risti vissiin sai tämän ällötyksen innostumaan. Mutta saako tällainen tavallinen tallaaja joka uskoo Jumalaan pitää ristiä? kyllä mun mielestäni...
Joten tietysti "saat" kantaa riskiä. Tässä keskusteltiin siitä, voivatko ei-uskovaiset kantaa ristiä.
(ja jokainen saa tietysti laittaa kaulaansa mitä tahansa killuttimia, ei siihen muiden lupaa tarvita)
ei kait sitä kukaan kiellä,mutta aika hassuahan se kyllä on,jos ei kerta usko.
ihmettelin kanssa nelosen vastausta,miten olla samaan aikaan uskovainen ja eiuskovainen?
olen ateisti, eronnut kirkosta aikaa sitten, mutta omistan/käytän edelleen rippiristiäni. Se on ainoa koru, jonka olen saanut edesmenneeltä äidiltäni..
kaulassaan ristejä, isojakin, ilman että ristillä on heille koristautumista kummallisempaa merkitystä.
Minulle tyhjä risti merkitsee sitä, että Jeesus on sovittanut ristillä syntini ja noussut ylös taivaaseen. En tee juuri mitään olettamuksia sen perusteella, jos jollakulla on risti kaulassa. Tai ehkä voin päätellä sen, että tuo henkilö tuskin on vakaumuksellinen muslimi/buddhalainen/hindu tms.
mutta en keksi mitään järkisyytä miksi haluaisi (paitsi tunnearvo).
Minä kyllä luokittelen risti kaulassa kulkijat automaattisesti uskovaisiksi.
t. ateisti
Ristihän on vain muinaisaikojen perinteinen kidutusväline, jos sellaisen symbolia halua kaulassaan roikottaa, niin miksipä ei. Ei risti todellakaan ole mitään kristittyjen yksityisomaisuutta, niinkuin ei Raamattukaan puhumattakaan Jeesuksesta. Minusta risti on pelkästään ruma koru, ei muuta.