muita pieniruokaisia taaperoita?
Meidän 1v10kk tyttö syö kuin lintu. Hän syö joka aterialla jotain, mutta määrät on naurettavan pieniä esim. tänään
aamupala:hedelmäsosetta purkki, pieni pala leipää ja n. 1dl maitoa, lounas: 1dl pääruokaa, 1dl maitoa jne...
Tyty on tosi hoikan näköinen 1½-vuotiaana mitat 85cm/10,7kg ja nyt kotivaakalla 11,3kg ja pituutta on varmasti tullut lisää. Pitäisikö olla huolissaan, kun tytö on niin laiha, pitkä ja pieniruokainen ;o) Onko muita taaperoita, jotka syövät vähän kerrallaan?
Kommentit (7)
suurimmalla osalla aterioista. Esim. tänään aamulla 4 lusikallista kiisseliä, maitoa yksi kulaus ja leipää 2 haukkua. Lounaalla vajaa desi riisiä ja maitoa kupillinen+ pienestä tomaatista puolet. Päivällisellä vajaan purkin persikkabanaania ja sekin meni vasta, kun olin ensin yrittänyt tarjota lounaskanaa+riisiä ja se ei kelvannut, sitten yritin eilisiä lättyjä eikä sekään kelvannut ja lopulta sain persikkabanaani purkin menemään. Ei suostunut juomaan mitään joten annoin pullosta maitoa vajaa 2dl, jonka joi. Iltapalalla söi hyvin eli 1,5 kaurapalaa ja desin jogurttia+maitoa pullon. Meillä siis syödään neljä kertaa päivässä tavallisesti. Painoa oli muistaakseni 9350g ja 86 cm neuvolassa 1,5 v. neuvolassa. Tyttö on tosi tyytyväinen elämäänsä eikä kiukuttele, että kaippa saa ruokaa tarpeeksi, vaikka määrät on tosi vähäisiä. Mitään välipaloja en anna, koska jos juo vaikkapa mehua esim. tunti ennen ateriaa niin ruoka ei kelpaa ollenkaan
Meidän pikkuherra 1v9kk kyllä syö, ja välillä jopa pk:ssa enemmän kuin kukaan muu pienten ryhmässä. Mutta painoa hän ei saa lisää vaikka mikä olisi 1v8kk neuvolassa oli mitat 83.3 cm ja 9.8 kg. Ja nyt näyttää pahasti kotivaa' an mukaan, että paino olisi putoamassa. Eikä syömämäärät ole kovin paljon muuttuneet.
Mutta meillä onkin tuon syömisen suhteen ollut vähän toinen kuri, eli noista joistakin kommenteista poiketen hän ei syö jogurtteja (sokeripommeja) vaan puuroa ym. terveellisempää. Itse hän ei halua juurikaan lihaa, joten mennään enemmänkin kasvis- ja peruna-/riisi-/makaronilinjalla. Ja leipää menee jonkin verran siskonsa kanssa.
Olitko Spiral muuten tammimammoissa -04? Mun mielestä meillä oli lasketut ajat ihan lähekkäin 9.1.?
Joka tapauksessa, meidän neiti 1v 10 kk on suunnilleen sen 11 kiloa ja pituutta on 85 senttiä. Eli hoikka on...Kotona syö huonosti, perhepäivähoidossa onneksi paljon paremmin.
Aikani stressasin, meille tuo ruokailupuoli oli jossain vaiheessa ihan hirveä ongelma - nyt en enää jaksa. Syö minkä syö, kun suunnilleen pysyy OMILLA käyrillään ja jaksaa leikkiä ja touhuta ja muuten kehittyä.
Tyttö ollut aina paitsi huono syömään myös kova liikkumaan. Siis vilkas lapsi, ja aikainen liikkeelle lähtijä...Joten se vähä energia minkä on suostunut nauttimaan, on sitten palanut liikkeeseen = lisää harmaita hiuksia.
kuonokas
Että neuvoloiden mukaan -15 - + 20 käyrien välissä oleva painokäyrä on aivan normaali.
Meillä alkoivat neuvolassa huolestua siinä vaiheessa, kun poika alle 1 v laihtui jopa neuvoloiden välissä ja painokäyrä oli -27 - -28 tuntumassa alimmillaan. Nyt on neuvolalle ohjeet sairaalasta seurata tuota pituus/paino -kehitystä normaalia taajempaan (siis useammin kuin 6 kk - 1 v välein), koska edelleenkin mennään neuvolakäyrästön -20 alapuolella (-21 - -22). Neuvolalääkäri oli edelleenkin sitä mieltä, että tuollainen olisi ihan normaalia toisin kuin sairaalan lääkärit.
Meillä menee kerralla vain muutamia teelusikallisia, tytöllä ikää 2v. Esim aamulla 3tl puuroa ja vettä kulaus päälle. Lounaalla 5tl risottoa ja tilkka maitoa. Purkkiruoistakin syö kerralla vain puolet. Kasvu onkin ollut sen mukaista, 2v neuvolassa oli 80cm ja vajaat 10kg. Melko tasaisesti omaa käyräänsä kasvaa.
oli kaksivuotiaana 86cm ja 11kg, nyt 4v.neuvolassa 100cm ja 15kg - naapuruston 2,5v-3v. tytöt on saman kokoisia tai isompiakin! Toisinaan ruoka maittaa, toisinaan tosi vähän edelleen, vaikka nyt jo vähän paremmin aina. Maitoa alkoi juoda kunnolla vasta lähempänä 4v. eli sitä ennen piti antaa tarkasti jugurttia ja muita maitotuotteita, että sai riittävästi kalsiumia. Minä olen aina ajatellut, että lapsi osaa kertoa, milloin on riittävästi syönyt. Ja jos ei malta syödä, syö sitten kun on nälkä kuitenkin. Joka kerta tietty on syötävä jotain. Mutta kun alipaino-ongelmaa ei ole teilläkään, ole huoleti, tyttö kasvaa riittävästi kyllä.
mutta minun korvaani nuo määrät eivät tunnu mitenkään huolestuttavan pieniltä. Oma 3-vuotiaani syö tuollaisia annoksia, enkä ole pitänyt sitä vähänä. Täytyy muistaa, että puhutaan pienistä ihmisistä. Itse painan 4-5 krt enemmän kuin meidän 3v kuopus, joten jos hän syö desin ruokaa, vastaa se minulla 4-5 desiä, mikä on jo jättiannos. Ok, tietysti puhutaan kasvuikäisistä...
Meillä kuopus 1,5v tuntuu elävän lähes pyhällä hengellä, syö ehkä PÄIVÄN aikana tuon desin ruokaa. Mutta omilla käyrillään hänkin vetelee :)
Joten jos tyttösi kasvaa ja kehittyy, en olisi huolissani.