Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taidetietä! Mitä tarkoittaa kun joku myy "aitoa Picassoa" ja se on

Vierailija
30.08.2012 |

painos tai litografia tietyillä sarjanumeroilla ja aitoustodistuksilla.. En siis ymmärrä millä tavalla teos on aito? Hinta tuollaisilla on n. muutamia satasia.

Eli onko se kopio alkuperäisesti mutta aito vanha painos vai mitä ihmettä? Mitään signeerauksia ei kai noissa ole.

Olen nyt aiheisiin tutustuessani törmännyt usein eri suurten taiteilijoiden kohdalla, mutten ole kehdannut heti tarkemmin udella, että mitä tämä oikein tarkoittaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim huutonetissäkin pari.

Vierailija
2/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myy huutonetissä "aitoa Picassoa" niin on huijari. Picasso, Dali ja Miro lienee väärennetyimpiä. Litografioita saattaa olla myynnissä, mutta ainoastaan arvostetuimmissa gallerioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa että mikä tuo litografia on? Miksi ne ovat niin edullisia joissain gallerioissakin? Joissain lukee "painettu taiteilijan valvonnassa" tms. Kiinnostaisi, että jos tuollaisen hankin niin voinko sitten sanoa sitä hyvällä omallatunnolla aidoksi.

Eli onko itse taiteilija edes siihen koskenut?

Vierailija
5/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taiteilija itse tekee tietyn määrän numeroituja kappaleita (esim 16/24 tms), jonka jälkeen painolevy usein tuhotaan.

Grafiikan aitous on eri asia kuin esim öljyväritöiden, joita on aina vain yksi kappale. Eli tuo voi aivan hyvin olla aito, paitsi että "muutama satanen" Picasson grafiikasta ... No, riippuu tietysti painoksen määrästä, miltä kaudelta, minkä tasoinen ja kokoinen työ on.

Vierailija
6/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa että mikä tuo litografia on? Miksi ne ovat niin edullisia joissain gallerioissakin? Joissain lukee "painettu taiteilijan valvonnassa" tms. Kiinnostaisi, että jos tuollaisen hankin niin voinko sitten sanoa sitä hyvällä omallatunnolla aidoksi. Eli onko itse taiteilija edes siihen koskenut?

miksi et kayta googlea tai mene kirjastoon hakemaan asiallista tietoa?

Vierailija
7/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, googlettelin myös, mutta kun on tarve selkokieliselle nopeahkolle vastaukselle niin AV ajaa asiansa :)

Olen noita selaillut ja joissain tuo numero on jo TUHANSIA, eli slloin ei liene kovin suuresta harvinaisuudesta olla kyse, mutta kiehtovaa silti!

ap

Vierailija
8/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.huuto.net/kohteet/pablo-picasso-le-gout-du-bonheur-20564-iv-…" alt="http://www.huuto.net/kohteet/pablo-picasso-le-gout-du-bonheur-20564-iv-…">http://www.huuto.net/kohteet/pablo-picasso-le-gout-du-bonheur-20564-iv-…;

En muista mitä litografia tarkoittaa, se selviää sinulle googlaamalla, niinkuin joku jo kirjoitti. Mutta se on yksi halvimmista grafiikan tekniikoista (muita esim kuivaneula-akvatinta ja puupiirros).

Kuvauksen perusteella Picasso tuskin on koskenut siihen ja painos on suuri. Miten todennetaan, että lähtökohtana käytetty Picason luonnoslehtiö on aito?

Vierailija
9/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa huutonetissäkin sanotaan, "Painosmäärä 666", eli niitä tehdään vain joku tietty määrä ja tosiaan taiteilija on mukana hommissa.

Ei ehkä itse kaiverra sitä kivilaattaa, mutta antaa oman piirustuksensa, josta tehdään laatta.

Vierailija
10/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, ap. Taide ON kiehtovaa ja hauskaa! :)

Vierailija
11/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olevan myynnissä esim yhdessä brittigalleriassa 75 punnalla (95€). Taidolla tehtyjä painojäljennöksiä käsin piirretyistä luonnoksista.

Vierailija
12/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoja Picassoja ei myydä huutonetissä, ei edes litografioita. Tuossa kohteessa puhutaan litografista, ei edes tiedetä, että termi on litografia. Kopioita voidaan tehdä vaikka millä eri painotekniikoilla kuvista, jotka eivät todellakaan ole aitoja, mutta eri tekniikoilla saadaan tuotteeseen vaikuttavampaa, aidolta tuntuvaa efektiä. Huutonetistä ei saa picassoa, uskokaa huviksenne. Dali on suurista nimistä ehkä väärennetyin, koska taiteilija itse ei kontrolloinut juurikaan aitojen painotöiden määrää, jolloin aitoja ja aidoiksi väitettyä on paljon liikkeellä. Eihän tästä ole montaa vuotta, kun muka Dalin töitä päätyi jopa turkulaiseen taidenäyttelyyn, muistaakseni työt olivat aitoina esillä Väinö Aaltosen taidemuseossa.

http://yle.fi/uutiset/dali-vaarennokset_tuomittiin_valtiolle/5762531

Suhtautuisin äärettömän varauksella kaikkiin suurnimien "aitoihin" töihin. Painokuvat ovat lähes järjestään väärennöksiä.

T. fm, pääaine taidehistoria

Vierailija
13/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutta. Tiedä sitten olisko tuollainen sijoitus lainkaan, ehkä enemmän vain omaksi iloksi. Mutta on pitäydyttävä litografioissa ja puupainatuksissa, sekä kopioissa, kunnes budjetit nousee :)

ap

Vierailija
14/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja grafiikan vedokset usein tekee ammattimainen vedostaja, ei siis taiteilija itse. Jos signeerauksessa lukee tpl'a tarkoittaa taiteilijan itsensä tekemää vedosta (Tire par l'Artiste). Numerot (esim 5/100) kertoo monesko vedos on kokonaismäärästä.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
15/16 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jos jokin taulu miellyttää, niin ilman muuta kannattaa ostaa se, kunhan ei maksa ylihintaa. En ollenkaan ymmärrä niitä ihmisiä, jotka ostaa taidetta sijoitusmielessä tai sohvan väreihin sopivinta. Hyvää taideteosta jaksaa katsoa vuodesta toiseen ja siitä aina löytää jotain uutta.

Vierailija
16/16 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo paikkakunta Virossa? Noista on ollut paljon väärennöksiä jopa ihan normikaupoissa. Netissä riskit ovat moninkertaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi