Te joilla ollut veristä vuotoa raskauden aikana
Minulla oli vaikea raskaus ja vauva syntyi hieman aiemmin sekä pienikokoisena. Hän on saanut painoa hyvin ja vaikuttaa täysin terveeltä mutta tuo vuoto asia jäi vaivaamaan...Onko kaikki sittenkään niin hyvin tuleeko lapselle myöhemmin ongelmia,olen huolissani sillä istukka ei selvästi toiminut täydellä teholla!
Onko kellään kokemusta vastaavasta ja lapset isompia,mitä ongelmia voi kyseisestä vaivasta tulla?
Kommentit (4)
Mulla oli ns. etinen istukka josta vuodon mukana raskauden aikana lähti pala. Lapsi ei ollut keskonen mutta raskausviikkoihin nähden tosiaan pieni,mitenkään häntä ei tutkittu sen kummemmin..
Tämä kättärillä. Syntyi sektiolla pari viikkoa ennen laskettua aikaa.
Jotenkin hirvittää miten tuollainen vajaa-istukka voi vaikuttaa lapseen :(
ap
alkukuukausina. Yhden lapsen kohdalla jouduin välillä lääketiputukseen tai pistoslääkityksille, että supistukset laantuisivat eikä tulisi keskenmenoa. Kahden muun kohdalla olen joutunut kipukramppien vuoksi sairaslomalle rv 20 alkaen.
En millään usko, että vuodoilla olisi mitään tekemistä heidän terveytensä kanssa, mutta kaikki nuo kolme ovat erityislapsia. Joskus käy mielessä, että "luonto yritti poistaa" raskaudet, koska jotakin oli vialla, mutta turha selaista on pohtia.
Meillä on myös terveitä lapsia, jotka ovat syntyneet tuossa välissä.
Ole ihan huoletta, kyllä lapsen kehitystä seurataan neuvolassa ja koulussa! Asia kerrallaan, jos jotakin poikkeavaa ilmenee.
Ihmisen taimi on kuitenkin joustava, mukautuva ja sopeutuva ja ottaa kasvua ja kehitystä kiinni. Hyvää jatkoa teille!
2
Ymmärsinkö oikein, että lapsi oli pienikokoinen raskausviikkoihin nähden? Että syntymäviikoilla olisi jo pitänyt olla isompi?
Mulla ei ekassa raskaudessa ollut verenvuotoa, mutta istukka oli vajaatoimintainen ja täysiaikainen lapsi syntyi pienipainoisena hätäsektiolla uhkaavan hapenpuutteen takia. Hän oli keskolassa (joo, se täysiaikainen vauvani) hoidettavana sokeritipassa ja tutkittiin kovasti, ultrattiin kahteen kertaan vatsaa ja aivoja, otettiin aivosähkökäyrää ja tehtiin acth-rasitusta. Aluksi sisäelimet olivat turvoksissa mutta kontrolleissa turvotus oli täysin kadonnut.
Nyt lapsi on 12-vuotias reipas koululainen. Hänellä on lievä lukihäiriö, mutta sitä meillä on suvussa eikä se haittaa koulumenestystä lainkaan. Pituuskasvu on normaalia, pari viimeistä vuotta olen vähän seuraillut lapsen syömisiä kun mahareppu uhkaavasti kasvaa mutta oikeaa paino-ongelmaa lapsella ei ole. Terve, ikätasoisesti kehittynyt mukava lapsi. Vauvaiässä oli paljon korvatulehduksia, muuten ei sairastele juuri edes flunssaa.