Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kakku irti vuoasta

Vierailija
18.08.2012 |

Onko täällä ketään leivonnan experttiä?

Tuli luvattua leipoo kuivakakku yhteen kahvilaan, jossa harrastelijatapaaminen.

Tein koe kakun tänään ja eihän se lähtenyt vuoasta irti. Miten saisin sen irti vuoasta ettei osa kakusta juutu vuoan seiniin kiinni. Kakku on siis repeytynyt ja käytännössä pitää syödä kauhalla vuoasta.

Auttakaa... :((

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus saattaa auttaa kakkuvuoan kastaminen kylmään veteen eli tiskialtaaseen tulppa ja laitat kylmää vettä kymmenen senttiä ja pidät vuokaa siinä minuutin pari. Mutta paras on ennaltaehkäisy eli huolellinen voitelu ja jauhotus ennen taikinan laittamista.

Vierailija
2/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antanut senpikkasen jäähtyä ennen kumoamista, niin pitäis kyllä lähteä ihan nätisti irti. oliko kakku riittävän kypsä? pikkasen raaka kakku jää helposti kiinni vuokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Oon voidellu voilla ja laitoin korppujauhoa nyt ja aikaisemmin olen laittanut mannaryynijauhoja vähän (siis vuoan voitelun päälle vuokaan). Onkohan se vika noissa jauhoissa?

Mitä jauhoa sinä laitat voitelun päälle vuokaan?

Vierailija
4/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Oon voidellu voilla ja laitoin korppujauhoa nyt ja aikaisemmin olen laittanut mannaryynijauhoja vähän (siis vuoan voitelun päälle vuokaan). Onkohan se vika noissa jauhoissa?

Mitä jauhoa sinä laitat voitelun päälle vuokaan?

melkein mikä jauho vaan käy. annoitko sen kakun jäähtyä pikkasen ennen kumoamista?

Vierailija
5/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korppujauhoja. Ja se voitelun pitää olla tosi pikkutarkkaa, ettei yhtään koloa jää voitelematta. Ja jauhottaminen myös tarkkaa ylös saakka. Ja kuten tuo kolmonen sanoi, kakun pitää olla kypsä, koska vielä vähän raaka kakku tuppaa jäämään kiinni.

Millaisella reseptillä teit ja missä lämpötilassa paistoit?

Vierailija
6/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi on kökkönä niin joskus siitä tulee jauhojen kanssa tahma joka pitää kakun tiukasti kiinni vuuassa.

Vierailija
7/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huolellinen voitelu joka kohdasta ohuelti

- korppujauhoa kauttaaltaan koko vuoan alalle

Kun paistat varmista että on kypsä.

Kumoaminen vasta kun kakku on ollut uunista pois 20-30 minuuttia. Kumoaminen.

Ei ole kakkua joka ei näillä eväillä olisi irronnut jos vuoan sisäpinta on kunnossa.

Vierailija
8/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein reseptillä:

175 margariinia

2 dl sok.

3 munaa

3.5 vehnäjauh.

2 tl leivinj. ja 2 tl vaniliinisok.

3/4 dl maitoa

1.5 rkl kaakaojauoa

paisto: 175 C 40 min

Kyllä siinä voitelussa jäi aukkoja! Se pitää sitten seuraavassa koe kakussa tehdä tarkemmin ja ei, en laittanut jauhottamista ylös asti, vain sinne puoleen väliin vuokaa. Siinäkin parantamisen aihetta.

Mutta hyvä jos tuo korppujauho on ok! :) Kokeilen näillä lisätiedoilla uudelleen!

Vierailija
9/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups! Minä olen korkeintaan varronnut vain 4 minuuttia kun olen alkanut kumoamaan. Kiitos!

Vierailija
10/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötila laskee ja kakun höyry tiivistyy vedeksi vuoan ja kakun väliin. MUKS! kakku valahtaa ulos ajan kanssa.

Vierailija
11/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus .. epäilijälle :))

Minä aikaisemmin pidin kakkua pidennetyn ajan eli 50 min uunissa, koska ajattelin että siitä tulisi parempi tms. Silloin se juuttui tosi terhakasti vuokaan. Siitä tein päätelmän että "onkohan pidennetyssä paistin ajassa vika vuokaan juuttumiseen" Sen jälkeen olen pitänyt tiukasti kiinni tuosta 40 min ((laitettu ohjeeseen) paistinajasta.

Mutta vieläkin haluaisin sen mielelläni pitää uunissa pidempään, jotta olisi varmasti kypsä, joten kysymys

Onko teidän mielestänne siinä jotain vaikutusta?

Vierailija
12/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus .. epäilijälle :))

Minä aikaisemmin pidin kakkua pidennetyn ajan eli 50 min uunissa, koska ajattelin että siitä tulisi parempi tms. Silloin se juuttui tosi terhakasti vuokaan. Siitä tein päätelmän että "onkohan pidennetyssä paistin ajassa vika vuokaan juuttumiseen" Sen jälkeen olen pitänyt tiukasti kiinni tuosta 40 min ((laitettu ohjeeseen) paistinajasta.

Mutta vieläkin haluaisin sen mielelläni pitää uunissa pidempään, jotta olisi varmasti kypsä, joten kysymys

Onko teidän mielestänne siinä jotain vaikutusta?

mä en ainakaan luota noihin annettuihin aikoihin.

usein saa kakku olla tunninkin uunissa, vaikka ohjeissa olis 40min. mä kokeilen kypsyyttä aina tikulla tai lusikanvarrella. yleensä kypsä kakku alkaa irtoilemaan vuoan reunoista jo uunissa.

Vierailija
13/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkuvuoka pestään pelkällä vedellä. Käytön jälkeen likoon vartiksi, sitten pesu kuumalla vedellä ja harjalla, ilman pesuainetta.

Kuivaan vuokaan sitten huolellinen voitelu ja korppujauhotus, kuten yllä kerrottu. Mannaryynitkin käyvät jos korppujauhot ovat lopussa, mutta korppujauhoilla tulee nätimpi.

Jos pesee vuoan tiskikoneessa, saa varautua että kakut tarttuvat kiinni useamman kerran, ennen kuin vuoka toipuu.

Hauskaa leipomista!

Mummo

Vierailija
14/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei mulla ole koskaan alkanut jo uunissa reinoista tavallaan "irtoamaan" kakku. Kiitos vastauksista, pidän tästä lähtien sen kauemmin uunissa ja teen muut jutut kun edellä neuvottiin.

Kyllä ihan vaan vedellä ja harjalla pesty vuoka, ei edes pesuainetta käytetty, joten se sitten ainakin on mennyt oikein :))

Jospa tässä oppii ... :)

Vierailija
15/17 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..unohtui: ei, en ole tikulla kokeillut. Pitänee se tehdä seuraavassa kakussa. Kiitos!

Vierailija
16/17 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tehtyä kaksi uutta koekakkua tänään (edeltävä rikkoutunut koekakku tuli hotkittua parempiin suihin ;))

Kakut humpsahtivat kerralla pois vuoasta!

Noudatin kaikkia noita Teidän antamianne ohjeta ja kappas vaan tepsi. Mä olen hyppinyt tasajalkaa koko päivän. Niin onnellinen oon! Kiiti kaikille neuvojille tuhannesti!

Vierailija
17/17 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAKKU ONNISTUI Tuli tehtyä kaksi uutta koekakkua tänään (edeltävä rikkoutunut koekakku tuli hotkittua parempiin suihin ;))

Kakut humpsahtivat kerralla pois vuoasta!

Noudatin kaikkia noita Teidän antamianne ohjeta ja kappas vaan tepsi. Mä olen hyppinyt tasajalkaa koko päivän. Niin onnellinen oon! Kiiti kaikille neuvojille tuhannesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän