Eikös se kalorivaje aiheuta nälkää?
Hieman kateellisena ja myös vähän epäuskoisena kuuntelen muiden juttuja, kuinka montakymmentä kiloa pudotettiin painoa, muttei silti olut yhtään nälkä. Osattiin vain syödä oikein.
Itselläni on kokemus, että laihduttaessa on nälkä, joskus ihan hirveä nälkä, ja olen ottanut sen osana tätä prosessia, että jos on jatkuvalla kalorivajeella, viikkoja ja kuukausia, niin kai se nälkänä ihan luonnollisesti tuntuu. Ei kai sitä voi elimistöään huijata, että täyttää mahan jollain vaikka leseillä ja elimistö tyytyy siihen? Eikö elimistö halua RUOKAA sisälleen, ei mitään sahanjauhoja?
Kommentit (8)
Tarkoittaa siis paljon proteiineja ja kuituja, jotka pitävät nälkää poissa. Esim. pavut, rahka, raejuusto, tonnikala, puuro, vähä rasvaiset maitotuotteet, broileri, siemenet, tumma riisi, tumma pasta, näkkileipää, hapankorppua.... Tällaista itse syön eikä ole nälkä. Kyllä tuohon vielä voi välillä jotain kaloripitoisempaakin syödä unohtamatta tietysti hyviä rasvoja. Kyllä laihtuu ajalla nja kärsivällisyydellä.
mutta sen sijaan sellainen vähän taustalla olevampi tunne siitä, että pitäisi saada jotain todella rasva- ja proteiinipitoista iso annos, tulee parin viikon kuluessa siitä, kun on annoksia alkanut pienentää. Ja vaikka söisinkin laskennallisesti tarpeeksi proteiinia.
Olen ratkaissut itse asian käytännössä niin, että silloin tällöin voi herkkupäivänä vetää sen rasvaisen herkkupläjäyksen, jonka voimilla taas mennään muutama viikko eteenpäin.
En ole laskenut kaloreita, mutta en ole myöskään karppaaja.
Jätin ruokavaliosta pois riisin, pastan, perunan ja leivät (ja tietty pullat tms). En kuitenkaan välttele hiilihydraatteja, syön ihan sokerijogurtteja ja muutenkin "dissaan" kaikkea keinomakeutettua ja pyrin käyttämään aitoja raaka-aineita.
Nälkä pysyy poissa ja kiloja on lähtenyt 12 :)
Ainoa sääntö mulla on se, että pitää syödä 5 kertaa päivässä (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) mutta muuten syön vapaasti. Näin kesäaikaan on ollut helppoa kun vihannekset on kotimaisia ja ah niiiin herkullisia, mutta katotaas miten käy talvella... Tavoitteeseen matkaa vielä 8 kg..
Tuo 12 kg on siis lähtenyt kesäkuun alusta alkaen.
toki syöminen -siis mitä syö, vaikuttaa myös. Aiemmin, nuorempana, ennen raskauksia mullakin oli niin kuin moni sanoi, aluksi ehkä tuntui, mutta viikossa/kahdessa ei nälän tunnetta tullut enää ollenkaan- ja se on itseasiassa aika huono juttu.
Raskauksien jälkeen, kun on nälkä - tai vatsa tyhjä, se ihan oikeesti sattuu. Ehkä vatsa tai suolisto kramppaa tai jotain, ja päästä heittää hyvin pian. Ei vaan pysty olemaan syömättä - siksi pitäisi katsoa mitä syö silloin, kun on pakko syödä...
eikä edes tarvita kaloriVAJETTA jos haluaa laihtua (jos siis olet reippaasti ylipainoinen). Se riittää, että syöt sen verran kuin sinun kokoisen normaalipainoisena kuuluu syödä, esim. minä 175 cm, kohtuullisen raskasta liikuntaa harrastava, fyysistä työtä tekevä tarvitsen 2000 kcal normaalikulutukseen. Merkitystä on myös ruokailuajoissa, eli 3 tunnin välein pitäisi syödä niin että nälkä häviää, eli n. oman kämmenen kokoinen annos proteiinia, runsaasti kasviksia, ehkä pieni kourallinen pastaa/perunaa. Proteiinia joka aterialla (pitää nälän poissa).
Eri asia, jos koitat normaalipainoisena laihduttaa muutaman kilon, sitten tarvitaan kalorivajetta, mutta 500 kcal:n vaje riittää.
eikä edes tarvita kaloriVAJETTA jos haluaa laihtua (jos siis olet reippaasti ylipainoinen). Se riittää, että syöt sen verran kuin sinun kokoisen normaalipainoisena kuuluu syödä, esim. minä 175 cm, kohtuullisen raskasta liikuntaa harrastava, fyysistä työtä tekevä tarvitsen 2000 kcal normaalikulutukseen. Merkitystä on myös ruokailuajoissa, eli 3 tunnin välein pitäisi syödä niin että nälkä häviää, eli n. oman kämmenen kokoinen annos proteiinia, runsaasti kasviksia, ehkä pieni kourallinen pastaa/perunaa. Proteiinia joka aterialla (pitää nälän poissa).
Eri asia, jos koitat normaalipainoisena laihduttaa muutaman kilon, sitten tarvitaan kalorivajetta, mutta 500 kcal:n vaje riittää.
No nyt meni vähän ohi? Siis eikö siitä muka vaje tule, jos 165cm pitkä 120-kiloinen syö kokoisensa ihmisen kulutuksen sijaan sen verran, mitä hän kuluttaisi normaalipainoisena. Jos eroa on esim. 2500-1800 (hatusta heitetyt luvut), niin kaiken järjen mukaan siitä tulee vajetta 700kcal.
lukuunottamatta sellaista epämiellyttävää, heikottavaa nälkää. Sellaista nälkää kyllä, että tuntuu että nyt on vatsa tyhjä ja ruoka maistuisi, mutta sehän on ihan mukava tunne ja sen jälkeen se ateria maistuu vaan paremmalta. Liikuntaa tosin en voinut harrastaa laihduttaessa, se teki heti valtavan nälän ja suoranaisen ahmimishimon kun oli miinuskaloreilla. Mutta kun ei liikkunut, kaikki meni ok.
Mutta minä en laihduttanutkaan millään 1200 kcal kitukuurilla vaan aloitin 2000 kcal päivä ja sitten kun olin laihtunut 65 kiloon laskin 1800 kcal:iin päivä. Sillä paino hitaasti tippui 55 kiloon ja on siinä pysynyt.