Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kättärillä kaksoset synnyttäneitä???

26.11.2005 |

1.5 vee sitten " haettiin" esikoinen Kätilöopiston Haikaranpesästä ja ensi kesänä olisi tarkoitus mennä kahden masuasukin kanssa myös Kättärille, ei kylläkään valitettavasti Haikaranpesään. Kertokaa kokemuksia Kättäristä kaksosten kanssa; miten meni synnytys ja seuraavat päivät (onko samassa huoneessa muitakin perheitä/ äitejä lapsineen?). Ja synnytystä edeltäviä käyntejä on mielestäni paljon (lääkärit yms. valmennukset), vai onko???

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin viime vuonna kättärillä ja todella tyytyväinen olin palveluun.

Kontrolli käyntejä on tosi paljon,mutta sehän on vain hyväksi että tarkistetaan mahd.usein että kaikki on ok.

Miinus on se noissa äitipoli käynneissä ett odottaa saa melkein aina todella kauankin ja että mullakin oli melkein aina eri lääkäri jolla oli eri mielipiteet. onneksi kätilö oli melkein aina sama:)

Käynnistystä ei anneta kuin vasta la on tosi lähellä.

Synnytys meni minun osalta tosi hyvin,käynnistettynä. Miinuksia oli siinä että olin tosi sidottu sänkyyn ja että kun lapset syntyivät ´niin heidät kapaloitiin ennekuin sain heidät syliini.

Mä olisin mennyt ihan sellaiseen huoneeseen missä olis ollu muitakin äitejä mutta kaksosäideille osoitetaan perhehuone jos sellainen on tyhjänä..Näin kävi meillekkin ja saatiin se sit samaan hintaan kuin se huone missä olis ollu monta äitiä ja mieskin sitten sai jäädä vaikkei se ollut aluksi suunnitelmissa niin.

Sairaalassa olo aikaan olen tosi tyytyväinen,tosin imetykseen ei oikein panostettu.

Tosiaan niin että jos vauvat syntyvät ennen rv 34 niin joudut nkl:lle synnyttämään.

Mutta sinne menen uudelleenkin jos vielä samaan tilanteeseen pääsen:)

martina ja lapsoset 1v6kk

Vierailija
2/7 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täysiaikaiset kaksoset syntyivät myös Kättärillä, tosin sektiolla, koska olivat molemmat perätilassa.

Kontrollikäyntejä äitipolilla oli aika tiuhaan 30. raskausviikon jälkeen, taisi olla ihan viikoittain. Sekä lääkärit että kätilöt vaihtuivat, mutta en kokenut sitä haitaksi.

Leikkaus meni hyvin ja meidätkin tuupattiin perhehuoneeseen. Päinvastoin kuin edellisellä kirjoittajalla, niin imetysopastukseen todella panostettiin. Kätilöt auttoivat vauvoja rinnalle ja opastivat asennoissa ym. Hölmönä en tajunnut pyytää lisämaitoa, eikä kukaan sitä tarjonnut. " Imetin" käytännössä 48 h putkeen jonka seurauksena olin aivan poikki. Ja pian oli toinen lapsistakin, joka ei enää tahtonut herätä imemään. Eli eihän se maito ollut todellakaan riittänyt. Jossain vaiheessa omahoitajamme tajusi, että toisen lapsen verensokeri taitaa olla aika matalalla. Itse en ensisynnyttäjänä ymmärtänyt, että jotain oli vialla, luulin vain että kyseessä oli rauhallinen lapsi. Sitten vihdoin saimme lisämaitoa ja lapsikin alkoi toipua. Tämän jälkeen kävin ruinaamassa molemmille lisämaitoa pari kertaa päivässä.

Harmittaa hieman oma tyhmyyteni, että en tajunnut lapsen olevan nälkiintynyt. Ihan kuin imetyksen onnistuminen olisi tärkeämpi asia kuin lapsien hyvinvointi!? (Hassua, eihän näiden asioiden pitäisi olla ristiriidassa).

Nyt olen hieman poikennut aiheesta...Mutta siis: Kättärillä voi saada myös hyvää imetysohjausta, toisaalta lapsen riittävästä ravinnonsaannista on mun kokemuksen mukaan pidettävä itse huolta.

Ja toinen juttu vielä: Perhehuoneessa on tarkoitus tulla toimeen omillaan. Olimme mieheni kanssa todella väsyneitä kahden nälkäisen vauvan kanssa ja pyysin, että voisivatko ottaa lapset kansliaan vähäksi aikaa, jotta saisimme itse nukuttua. Ei onnistunut, koska ei kuulu perhehuoneiden politiikkaan. Olin hieman kateellinen tavallisissa huoneissa oleville äideille, jotka saivat lapsena välillä " hoitoon" .

Muuten henkilökunta oli mielestäni tosi ystävällistä ja ihanaa.

Jos vielä saisin toiset kaksoset, voisin kyllä mennä synnyttämään Kättärille uudelleen, mutta menisin tavalliseen huoneeseen ja ottaisin varmaan omat korvikkeet mukaan!! Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi, jos mies olisi levännyt kotona muutaman päivän, ja olisi ollut sitten pirteänä vastaanottamassa meitä, eikä valvomassa sairaalassa.

Tämä meni nyt tällaiseksi omakohtaisten kokemusten tilittämiseksi. Tilanne on varmaan erilainen, mikäli vauvasi syntyvät alateitse (maito nousee nopeammin) ja sulla on jo esikoinen (eli tiedät, milloin vauva on nälkäinen jne.) Siihen vaan kannattaa varautua, että kahden kanssa imetykseen menee _todella_ paljon aikaa ekat pari viikkoa.

Mukavaa odotusta ja synnytystä Kättärillä!

T. Birdis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen saa vaikkei mies olisikaan mukana,silloin hoitajat ottavat lapset kansliaan jne. toimii samoin kuin olisi useamman äidin huoneissa.

Mutta jos mies on mukana niin sitten se on hyvin paljon sitä omatoimisuutta vaativaa hommaa:)

Minä taas tykkäsin siitä että mies oli mukana sairaalassa. Vaikka aluks ajattelin että jään sinne yksin mutta kun saatiin se perhehuone niin jäi sitten mieskin sinne. Meillä kun oli ensimmäiset lapset kyseessä oli niin hyvä homma kun isä oli mukana hoitamassa lapsia siinä kuin minäkin. Muutenkaan kun ei tiennyt mistään mitään niin oli hyvä kun oli kaksi tyhmää siinä pohtimassa.

Vierailija
4/7 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli vielä mieleen, että jos niitä käyntejä on niin hirmuisesti niin pitääkö jokaisesta maksaa se 22 euroa?

Vierailija
5/7 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ihan väärin muista niin se oli 490e mitä maksetaan kalenteri vuoden aikana itse ja loput maksaa kela. Mutta jos vuosi vaihtuu välissä,niinkuin meillä teki ei tuota summaa tullu täyteen. Ei tullut kait muutenkaan synnytyksineen päivineen.

Sitten siinä oli joku sellainen että jos joutuu käymään siellä monta kertaa viikossa sydänkäyrillä niin hinta oli sen 6e. Mä ainakin jouduin kaks vikaa viikkoa ravaamaan joka toinen päivä käyrällä ja aina sen 6 e pulittamaan. Etttä aika arvokastahan tuo on, Ja niin ne ultrat on siis sen 22 e aina

Vierailija
6/7 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin Kättärillä tänä kesänä ja menisin kyllä mielelläni toistekin.

Synnytystä edeltäneet käynnit olivat hyviä ja tarpeellisia, ja henkilökunta mukavaa ja ammattitaitoista. Ainoa ikävä puoli oli se (kuten joku jo sanoikin), että lähes poikkeuksetta joutui odottamaan vastaanotolle pääsyä luvattoman kauan... 22e on tietysti iso raha, mutta kun sillä saa lääkärikäynnin, ultrauksen, vauvojen sydänkäyrät ym., niin ei se mielestäni kohtuuttoman paljon ole.

Makoilin osastolla pari viikkoa ennen synnytystä, ja sielläkin oli aivan ihania hoitajia. Lääkärit olivat kiireisiä eivätkä aina tuntuneet olevan tilanteen tasalla, mutta niin kai se nykyään on joka paikassa.

Synnytyksen aikana ilmeni ongelmia ja paikalla oli heti kaksi lääkäriä. Vauvan sydänääniä analysoitiin tietokonelaitteella, joita ei käsittääkseni vielä ole käytössä monessakaan paikassa Suomessa. Hätäsektio hoidettiin nopeasti ja kaikki päättyi hyvin, huonokuntoinen vauva oli synnytyksen jälkeen hyvässä hoidossa.

Olimme perhehuoneessa aluksi mieheni kanssa kahdestaan, toisena päivänä saimme yhden lapsemme vierihoitoon ja kolmantena päivänä toisenkin. Perhehuoneen ideologian mukaan hoidimme lapsiamme kahdestaan, mutta aina saimme kuitenkin apua, kun sitä pyysimme. Imetysohjausta tuli pyytämättäkin, sähköisen pumpun sain omaan huoneeseen, kun lapset imivät huonosti. Se vähän harmittaa, että yhtäaikaista imetystä ei opetettu, mutta enpä sitä siinä kaikessa kaaoksessa ymmärtänyt pyytääkään. Me saimme viedä lapset kansliaan yhdeksi yöksi ennen kotiinlähtöä, kun olivat aika levottomia. Muistaakseni hoitaja sitä oikein itse ehdottikin.

Minulla koko raskaus ajoittui samalle kalenterivuodelle ja maksukatto ylittyi. Siihen samaan kattoonhan lasketaan myös lasten sairaalamaksut, jos käy niin ikävästi, että vauvoja ei saa heti vierihoitoon.

Mutta, Kätilöopisto oli kaikenkaikkiaan erittäin ihana paikka, ilmapiirikin on ihanan " tuttavallinen" ja lämmin. Menen varmasti sinne uudelleenkin synnyttämään, jos meille lisää lapsia siunaantuu.

Vierailija
7/7 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin kaksoset syntyivät kättärillä (04/05)ja olin erittäin tyytyväinen! Esikoinen oli syntynyt tasan 2v. aiemmin Haikaranpesässä ja nyt synnytin ns. tavallisella synnytysosastolla kaksoset ja kaikki meni tosi hienosti. Meillä oli perhehuone, missä saatiin iskän ja vauveleiden kanssa olla rauhassa (esikoinen oli mummolassa hoidossa). Henkilökunta oli erittäin avuliasta ja ymmärtäväistä, ja esim. imettämisestä ei tehty samanlaista " pakkotoimintaa" kuin yhden lapsen kanssa (eli tarjosivat hyvin auliisti lisämaitoa). Voin siis lämpimästi suositella Kättäriä myös kaksossynnytykseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi