Ihmiset sekoittavat kilometrikorvauksen ja verotuksen työmatkavähennyksen
Huutavat iltapäivälehtien keskustelupalstoilla kurkku suorana, ettei ole enää varaa käydä töissä, kun km-korvauksia pienennetään.
Eihän työmatkoista makseta km-korvauksia vaan työpäivän aikan suoritetusta työajosta.
Kommentit (17)
Huutavat iltapäivälehtien keskustelupalstoilla kurkku suorana, ettei ole enää varaa käydä töissä, kun km-korvauksia pienennetään.
Eihän työmatkoista makseta km-korvauksia vaan työpäivän aikan suoritetusta työajosta.
joita juuri koskettaa km-korvauksien putoaminen. Omaa autoa on pakko käyttää paljonkin ja peruspalkka joskus surkea. Km-korvaukset iso osa tuloista.
juuri noilla kilometrikorvauksilla itselleen verottomia tuloja. Tottahan siinä tulot pienenee ja mieli mustenee, kun helppoa rahaa viedään pois.
joiden on pakko käyttää omaa autoa työssään ja kilometrejä kertyy paljonkin. On siitä autonkäytösä kulujakin, ei se itsekseen liiku ja kunnossa pysy se kulkuväline.
työntakia ajettavat kilsat vähennä äitiyspäivärahaani? Eli minulla yritys jonka puitteissa ajan omaa autoa ja vähennän kilsat verotuksessa. Työpaikka kotona joten varsinaista työmatka-ajoa ei tule. Mulla ei kai mitään oikeita vähennyksiä ole jotka vaikuttais äitiyspäivärahaan, toivottavasti nuo kilsat ei ole niitä.
työnantaja maksaa eläkemaksut ym., kuin se, että kikkaillaan tälla tavoin maksamalla palkkaa kilometrikorvausten muodossa?
joita juuri koskettaa km-korvauksien putoaminen. Omaa autoa on pakko käyttää paljonkin ja peruspalkka joskus surkea. Km-korvaukset iso osa tuloista.
työnantaja maksaa eläkemaksut ym., kuin se, että kikkaillaan tälla tavoin maksamalla palkkaa kilometrikorvausten muodossa?
ei se siitä nouse vaikka km-korvaukset putoaisivatkin. Miten sellaista luulet edes, että työnantaja nostaisi palkkaa sillä perusteella?
Joku saattaa tarjota työsuhdeautoa mutta sehän taas pienentää käteenjäävää palkkaa ja saattaa olla niinkin, että tarjottu työsuhdeautomalli ei vastaa perheen autontarvetta muuten ja jouduttaisiin pitämään kahta autoa. Eli menot senkun lisii.
työntakia ajettavat kilsat vähennä äitiyspäivärahaani? Eli minulla yritys jonka puitteissa ajan omaa autoa ja vähennän kilsat verotuksessa. Työpaikka kotona joten varsinaista työmatka-ajoa ei tule. Mulla ei kai mitään oikeita vähennyksiä ole jotka vaikuttais äitiyspäivärahaan, toivottavasti nuo kilsat ei ole niitä.
Jos taas ne kilometrit ovat sellaisia ns. kilometrikorvauksiin oikeuttavia, siis sellaisia joilta saat tuloa muttet vähennä verotuksessa, ne eivät vaikuta äitiyspäivärahaasi millään lailla.
Mutta jos siis tulkitisin oikein tekstiäsi, kyse oli tosiaan ansiotuloihin kohdistuvista vähennyksistä, jolloin ne kyllä valitettavasti vaikuttavat myös äitiyspäivänrahan perusteina käytettävään ansiotuloosi pienentävästi.
Joku saattaa tarjota työsuhdeautoa mutta sehän taas pienentää käteenjäävää palkkaa ja saattaa olla niinkin, että tarjottu työsuhdeautomalli ei vastaa perheen autontarvetta muuten ja jouduttaisiin pitämään kahta autoa. Eli menot senkun lisii.
Mulla on itsellä 6 vuotta sitten ostettu kallis (42teur) auto, jota olen pitänyt hyvin ja ajatellut että ajan sillä ainakin 10 vuotta ja annan sen sitten lapselleni ensimmäiseksi autoksi.
Nykyisessä työssäni joudun ajamaan paljon, enkä halua myydä tuota autoani pois ja ottaa jotain pienempää autoa jonka työnantaja tarjoaisi työsuhdesautoksi. Yksinhuoltaja kun olen, en tee tällä hetkellä mitään kahdella autolla...
Ja huom. tuota nykyistä autoani en ole "maksanut" kilometrikovauksilla vaan ihan tavallisilla palkkatuloilla - silloin kun en vielä ollut tämän tyyppisissä tehtävissä kuin nykyisin.
saa verotuksessa alentaa ja alennettu veroprosenttia.
Kilometrikorvaus on palkan korviketta, jolla luistetaan veroista ja muista työnantajan maksuista.
Minä saan kilometrikorvaukset jokaisena työpäivänä kotoa kotiin. Eli myös ns. työmatkoilta, eli kotoa ensimmäiseen pisteeseen ja viimeisestä pisteestä kotiin.
Eli mulle noi suunnitellut vähennykset kyllä riipaisee ihan merkittävästi! Vielä kun päättävät pienentää päivärahaa niin on työn vaihto edessä.
Minä saan kilometrikorvaukset jokaisena työpäivänä kotoa kotiin. Eli myös ns. työmatkoilta, eli kotoa ensimmäiseen pisteeseen ja viimeisestä pisteestä kotiin.
Eli mulle noi suunnitellut vähennykset kyllä riipaisee ihan merkittävästi! Vielä kun päättävät pienentää päivärahaa niin on työn vaihto edessä.
Monet tuossa keskustelussa ajattelivta, että kaikki saavat työmatkoista km-korvauksen, vaikkeivat tarvitsisi työssään autoa ollenkaan. Väittipä joku, että km-korvaukset laskutetaan vaikka työmatka tosiasiassa kuljettattaisiin polkupyörällä tai kimppakyydillä jonkun toisen autossa.
Monet valittivat juuri sitä, että kun syrjäseudulta joutuu kulkemaan kauas töihin ja nyt viedään korvaukset.
Munkin mies ajaa joka päivä autolla töihin, mutta eipä ole km-korvauksia näkynyt!
Onhan siinä epäkohta. Mies pyöräilee töihin. samoin minä. emme tarvitsisi autoa ollenkaan, mutta ajoittain miehen on käytävä asiakkaiden luona. Joten pitää olla oma auto.
Aika arvokasta tuo työssäkäyminen on ollut tähänkin saakka, työn takia siis ylläpidetty autoa.
Nyt pitää kustantaa entistä enemmän työssäkäymistä itse.
Mies on pienipalkkainen virkamies, julkisella sektorilla. Alalta, joissa on kiristetty ja kiristetty ja lähes kaikki tekevät suuren osan töistä omalla ajalla palkatta. Kun 10 jää eläkkeelle, otetaan yksi ja lisäksi kasvatetaan alueiden kokoa, suuremmat alueet samalle virkamiehelle.
Esim. oma isäni maksaa auton ylläpidon kokonaan kilometrikorvauksilla, vaihtaa auton uuteen parin vuoden välein.
Onhan se kiva niille jotka näin voivat toimia, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää veroeuroista tukea.
saa verotuksessa alentaa ja alennettu veroprosenttia.
Kilometrikorvaus on palkan korviketta, jolla luistetaan veroista ja muista työnantajan maksuista.
no tää on korkeintaan yksityisissä firmoissa, it-alalla. Ei julkisella sektorilla.
Joskus olen lukenut verotustietoja, ja jotkut it-alalla työskentelevät eivät tienaa muka oikeastaan mitään. siis käyvät töissä lähinnä huonommalla palkalla kuin siivooja.
silloin olen epäillyt tuota kikkailua päivärahoilla ja kilometrikorvauksilla.
verotustietoja löytyy netistä guuglettamalla. Sen uteliaampi ei tarvitse olla.
Onhan siinä epäkohta. Mies pyöräilee töihin. samoin minä. emme tarvitsisi autoa ollenkaan, mutta ajoittain miehen on käytävä asiakkaiden luona. Joten pitää olla oma auto.
Aika arvokasta tuo työssäkäyminen on ollut tähänkin saakka, työn takia siis ylläpidetty autoa.
Mies on pienipalkkainen virkamies, julkisella sektorilla. Alalta, joissa on kiristetty ja kiristetty ja lähes kaikki tekevät suuren osan töistä omalla ajalla palkatta. Kun 10 jää eläkkeelle, otetaan yksi ja lisäksi kasvatetaan alueiden kokoa, suuremmat alueet samalle virkamiehelle.
EIkö asiakkaiden luo pääse julkisilla?
Lisäksi et ole tainut ymmärtää tätä asiaa lainkaa. Kilometrikorvauksia pienennetään niiltä jotka ajavat yli 15000km vuodessa. Jos miehesi tarvitsee autoa AJOITTAIN niin tuskin kilometrejä noin paljoa tulee.
Toisekseen työnantaja ei voi vaatia että työntekijällä on auto.
juuri noilla kilometrikorvauksilla itselleen verottomia tuloja. Tottahan siinä tulot pienenee ja mieli mustenee, kun helppoa rahaa viedään pois.