Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian 5v täyttävä lapsi haluaisi niiiiiin oppia lukemaan

Vierailija
02.08.2012 |

Pitäisköhän opettaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei siitä haittaa ole.

Minulle aikoinaan opetti mummo kirjaimet parivuotiaana ja olin kai alle neljä kun osasin lukea. Ärrä olikin sitten hankalampi oppia.

Vierailija
2/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut mietin että pitääkö tässä alkaa pitää oppitunteja äänteiden yhdistämisestä kun niin monkuu ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppii, jos on oppiakseen. Ekaluokkalla voi tulla monenlaisia ongelmia eteen jos lapsi osaa jo lukea (ei pelkästään se "ekaluokan tylsyys" mistä aina mainitaan).

Minulla on alle 5-vuotiaana lukemaanoppinut lapsi, jonka kanssa on nyt 8-vuotiaana ongelmia. Lukemismotivaatio on heikko, sillä ekaluokalla joutui "harjoittelemaan vain tylsiä asioita" äikässä. On tuudittautunut läpi koko ekaluokan siihen, että kun hän on oppinut aikaisin lukemaan, niin hän on sitten hyvä lukemaan. Lisäksi on stereotyyppinen esimerkki itsekseen lukemaan oppineesta: ei osaa tavuttaa. Osaa kyllä "taputtaa" sanat tavulleen, tietää siis missä tavurajat menevät, mutta kirjoitetussa tekstissä tavuviivat saattavat mennä mihin sattuu. Varsinki "suorassa tekstissä" (ei mikään tavutusharjoitus) sanojen jakaminen kahdelle riville menee usein päin seiniä (ei jaksa kiinnostaa miettiä, missä kohtaa se tavuraja olikaan vaikka tasan tarkkaan sen tietää jos miettii).

Vierailija
4/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä äitejä täällä jotka motkottaa että ei sais muka lukemaan opettaa. Sehän on hieno asia vaan kun jos riittää motivaatiota ja intoa oppia tollanen järkevä asia ja jo tuossa iässä. Ei siitä ainakaan haittaa elämälle ole, päin vastoin.

Vierailija
5/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä äitejä täällä jotka motkottaa että ei sais muka lukemaan opettaa. Sehän on hieno asia vaan kun jos riittää motivaatiota ja intoa oppia tollanen järkevä asia ja jo tuossa iässä. Ei siitä ainakaan haittaa elämälle ole, päin vastoin.

koulun alku voikin olla sitten eri juttu... Voi olla, että lapsi innostuu lukemisesta eikä koulun aloitus sitä latista. Näin kävi minulla itselläni. Tai voi olla, että lapsi tylsistyy ekaluokalla ja päättää, että lukeminen on tylsää. Näin kävi tyttärelläni.

-4

Vierailija
6/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se kertoo vaan siitä et hän on fiksumpi ja kehittyneempi kuin ne muut. en ihmettele jos kyllästyttää. oisit vaan ylpee!

Vierailija
7/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisia on siis monentasoisia lukijoita ja opettajat kyllä käsittääkseni kaikkialla huomioivat tämän opetuksessaan. Eli kaikille löytyy mielekästä hommaa ja oppimista :)

t. varhain lukemaan oppineen ja paksuja kirjoja ahmivan pojan äiti

Vierailija
8/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotias halusi oppia lukemaan kesäloman aikana. Ihan perinteisellä tavaamisharjoittelulla hän oppi lukemaan. Kirjaimet hän on tosin osannut jo 3-vuotiaasta saakka.

Vierailija
9/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se kertoo vaan siitä et hän on fiksumpi ja kehittyneempi kuin ne muut. en ihmettele jos kyllästyttää. oisit vaan ylpee!

Vierailija
10/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvaa ja tulee älykäs ja motivoitunut oppilas!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kuten eräs sukuni jäsen oppi lukemaan alle 5v ja luki koko kouluaikansa kaikkea kirjallisuutta. Todistukset olivat huippuluokkaa ja on mainittava eräs seikka: tästä lukemisesta seurasi vaikeankin tekstin ymmärtäminen yhdellä lukemisella!! Muisti parani eikä kirjoja tarvinnut kuskata kotiin peruskouluaikana!

Kannattaa opettaa lapsi tavuttamaan heti oikein siitä on hyötyä myöhemmin. Pidä myös huoli että koulussa riittää oppimista. Tämähän voidaan sopia open kanssa. Sopivia haasteita siis, jotta ÄO saa kasvaa!

Kummallisia ei ei ei vastauksia täällä. Sama kuin Suomessa aikanaan jankattiin, että ensin täytyy oppia äidinkieli hyvin ja sitten vasta opetella muita kieliä. Ja tämä oli faktaa vielä joku aika sitten. Syynä ettei muka opi kunnolla vieraita kieliä. Grrrr, meidän lauserakenteet verrattuna muihin kieliin!

Pitää kysyä kuinka hyvin nämä meidän koululaiset ovat oppineet näitä muita kieliä kun kielitaito ei riitä puhumaan kuin kuulumiset monen vuoden opiskelun jälkeen!!!

Olen törmännyt moniin afrikkalaisiin, jotka eivät osaa lukea mutta puhuvat monia kieliä. Yksikin puhuu hyvin ranskaa ja paria muuta kieltä niin hyvin, että pärjäsi kaikessa kanssakäymisessä. Suomeakin on oppinut hyvin. Ja onhan täällä toki heti opetettu possessiivisuffikset kun ilman sitä ei voi oppia arkikieltä!!

Ystäväni lapsi aloitti koulun vieraalla kielellä ummikkona. Kielen hän oppi 1,5 vuodessa korvakuulolta ILMAN kielioppia! Kieliopin hän kerkesi oppia sitten kun jo osasi puhua ja lukea hyvin tätä kieltä. Joskus ajattelen, että haittaako ja onko suorastaan esteenä tämä kieliopin liiallinen opetus ulosannin kehitystä? Voi kun joku kehittäisi tätä oppimismuotoa -pliiis!

Ja anteeksi vuodatus mutta halusin vaan verrata näitä kahta asiaa keskenään. Maailmaa reissatessani olen pakostakin huomannut näitä asioita ja piste.

Vierailija
11/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. "KELLO" tai "TAULU" jne. Jos lapsi on oikeasti kiinnostunut ja tahtoo oppia, noita tutkimalla menee jonkin aikaa eikä tarvitse välttämättä opettamalla opettaa. Mahdollisesti oivaltaa lukemistapahtuman pian itsekin. Mutta opettaakin toki voi, asiansa osaavat ekaluokan opettajat kyllä hoitavat muutakin lukemista aikanaan tarvittaessa.

Vierailija
12/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän opettaa.

Vierailija
13/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opettajan huonoutta jos ei pysty huomioimaan myös jo lukemaan oppineita lapsia. Aika iso osa kuitenkin osaa jo lukea ainakin jollain tasolla kouluun mennessään niin eipä luulisi olevan kovin suuri kummajainen ekaluokalla vaikka olisikin sujuva lukutaito.

Vierailija
14/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvaa ja tulee älykäs ja motivoitunut oppilas!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kuten eräs sukuni jäsen oppi lukemaan alle 5v ja luki koko kouluaikansa kaikkea kirjallisuutta. Todistukset olivat huippuluokkaa ja on mainittava eräs seikka: tästä lukemisesta seurasi vaikeankin tekstin ymmärtäminen yhdellä lukemisella!! Muisti parani eikä kirjoja tarvinnut kuskata kotiin peruskouluaikana! Kannattaa opettaa lapsi tavuttamaan heti oikein siitä on hyötyä myöhemmin. Pidä myös huoli että koulussa riittää oppimista. Tämähän voidaan sopia open kanssa. Sopivia haasteita siis, jotta ÄO saa kasvaa! Kummallisia ei ei ei vastauksia täällä. Sama kuin Suomessa aikanaan jankattiin, että ensin täytyy oppia äidinkieli hyvin ja sitten vasta opetella muita kieliä. Ja tämä oli faktaa vielä joku aika sitten. Syynä ettei muka opi kunnolla vieraita kieliä. Grrrr, meidän lauserakenteet verrattuna muihin kieliin! Pitää kysyä kuinka hyvin nämä meidän koululaiset ovat oppineet näitä muita kieliä kun kielitaito ei riitä puhumaan kuin kuulumiset monen vuoden opiskelun jälkeen!!! Olen törmännyt moniin afrikkalaisiin, jotka eivät osaa lukea mutta puhuvat monia kieliä. Yksikin puhuu hyvin ranskaa ja paria muuta kieltä niin hyvin, että pärjäsi kaikessa kanssakäymisessä. Suomeakin on oppinut hyvin. Ja onhan täällä toki heti opetettu possessiivisuffikset kun ilman sitä ei voi oppia arkikieltä!! Ystäväni lapsi aloitti koulun vieraalla kielellä ummikkona. Kielen hän oppi 1,5 vuodessa korvakuulolta ILMAN kielioppia! Kieliopin hän kerkesi oppia sitten kun jo osasi puhua ja lukea hyvin tätä kieltä. Joskus ajattelen, että haittaako ja onko suorastaan esteenä tämä kieliopin liiallinen opetus ulosannin kehitystä? Voi kun joku kehittäisi tätä oppimismuotoa -pliiis! Ja anteeksi vuodatus mutta halusin vaan verrata näitä kahta asiaa keskenään. Maailmaa reissatessani olen pakostakin huomannut näitä asioita ja piste.

olen edelleen sitä mieltä, ettei kannata opettaa. Jos lapsi on motivoitunut oppimaan, hän oppii sitten itsekseenkin. Kysymyksiin kannattaa vastata mutta mitään "lukemaanopetussessioita" on pitäisi.

-4 ja 6 ja joku muukin numero vielä

Vierailija
15/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa. Ensinnäkin siksi, että en tiennyt miten. Olisin saattanut vaan sotkea koko homman lapsen päässä. Toiseksi ajattelin, että vaikka lapsi haluaakin itse, saattaa "opetustilanne" tuntua lapsesta painostavalta (itse koin näin lapsena).

Annoin tietty pelata sana- ja kirjainpelejä, ostin pari aapista yms. ja koska luen itse vimmaisesti, lapsi sai esimerkkiä. Viisivuotiaana oppi itsekseen, en edes tarkalleen tiedä milloin, huomattiin vaan jossain vaiheessa, että aha, lukee.

Vierailija
16/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

---olen edelleen sitä mieltä, ettei kannata opettaa. Jos lapsi on motivoitunut oppimaan, hän oppii sitten itsekseenkin. Kysymyksiin kannattaa vastata mutta mitään "lukemaanopetussessioita" on pitäisi.

-4 ja 6 ja joku muukin numero vielä

[/quote]

----

Voi ap, koska lapsesi on innokas oppimaan niin älä estä sitä. Auta häntä siinä asiassa OPETTAMALLA, koska lapsesi ei itse tiedä mitä siihen lukemiseen liittyy. Siihen liittyy oleellisesti oikea tavuttaminen ja se sinun täytyy OPETTAA. Tee se kivalla tavalla ja kannustaen, että into säilyy ja pidä sitten huoli, että löytää aina vaativampaa luettavaa.

Juttele myös sitten open kanssa ettei käy kuin näille dipeille!

Vierailija
17/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi sattumalta samalla kun kuuli sisaruksien harjoittelevan kotiläksyjään.

Vierailija
18/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta häntä siinä asiassa OPETTAMALLA, koska lapsesi ei itse tiedä mitä siihen lukemiseen liittyy. Siihen liittyy oleellisesti oikea tavuttaminen ja se sinun täytyy OPETTAA.

Ei kai kouluissakaan enää tavuttamalla opeteta? Johan se loppui 80-luvulla...

Vierailija
19/19 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta häntä siinä asiassa OPETTAMALLA, koska lapsesi ei itse tiedä mitä siihen lukemiseen liittyy. Siihen liittyy oleellisesti oikea tavuttaminen ja se sinun täytyy OPETTAA.

Ei kai kouluissakaan enää tavuttamalla opeteta? Johan se loppui 80-luvulla...

mutta lapsen täytyy oppia, miten esimerkiksi "tort-tu" tavutetaan. Muuten voi tulla ongelmia myöhemmin. Oma lapseni esim. tavutti hi-a-no. Tai pumm-pu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi