paljon mies tienaa kun olette kodinhoidon tuella
Ja mitkä teillä menot tulot/kk... mietin että miten voisin jäädä kotiin kodinhoidontuella... Miehen palkka verojen jälkeen jotain 1500 ja siitä lainanlyhennykset ja vuokrat tonnin luokkaa. Nelihenkinen perhe. Elääkö sillä.. Kodinhoidontuki + lapsilisät tulona mulla. Ei vaan huvittais vielä laittaa lapsia hoitoon päiväkotiin. Oma hyvä palkka kiinnostais mutta ei päiväkotielämä lapsille. Kokemuksia? Mies ei haluu jäädä kotiin.
Kommentit (9)
provikkapalkka, kyllä pärjätään, kun pitää kulut pienenä. Asumiskulut(lainalyhennys-muut pakolliset kun sähkö vesi vakuutukset jne n 1100,-.
enkä saa kuntalisää...4 vuotta olen kotona(välissä 1 äitysloma joka tietenkin hetkellisesti nosti mun tuloja..)
Mutta kyllä me omasta mielestäni pärjätään hyvin, ja voidaan välillä tehdä jotain kivaa hetken mielijohteesta, esim käydä hoplopissa, risteilyllä tai ostaa jotain uutta kotiin.
mulla oma auto(ostin uuden tänä vuonna)miehellä työsuhdeauto.
Teet nyt yksinkertaisesti budjettilaskelman. Kaivat esiin kaikki laskut esim. vuokra, lainanlyhennys, vesi, lämmitys, sähkö, vakuutukset, jätehuolto, autovero, puhelin, netti, tv-lupa, lehtitilaukset, maksutv ym. Lasket laskujen perusteella vuotuisen kustannuksen, jaat 12kk:lla jolloin saa keskiarvon kuukausittaisisat kuluista. Sitten vaan vähennät tuosta 1500+400+200= 2100 ja mietit riittääkö loppu ruokaan ym.menoihin. Kelsta kannattaa hakea lisäksi kotihoidontuen hoitolisää, tuloista riippuvaista.
Meillä oli lukemina vastaava tilanne. + 90 e hoitolisää. Tosin lainasta maksettiin vain korot n. 300e/kk, laskuihin n. 350e/kk (keskim. talvella sähkölasku yksistään oli sähkölämmitteisesä talossa 300e/kk) ja mies oli todella tuhlailevainen omien paheidensa(alkoholi ja tupakka) suhteen. Kun missään ei käyty eikä juuri mitään hankittu pärjättiin. Periaatteessa mun tienestini meni ruokaan ja lasten hankintoihin. Ja mitään ylimääräistä ei tosiaan tehty kahtena ensimmäisenä vuonna. Sitten aloin tehdä keikka töitä 20-30h/kk ja elintaso nousi huimasti eikä hoitolisä pienentynyt juurikaan.
Kysy pankista mahdollisuutta pelkiin korkojen maksuun ja hae ainakin se Kelan hoitolisä.
Pitää tehdä kunnon selvitys asioista ja miettiä myös pahanpäivän varalle tilanne... Ja ainakin on hyvä tieto se että on oma työ minne palata jolloin ainakin on talous hoidossa.
Ap
lasten kotihoidosta sen sijaan sain kelalta tukea.
Ootko varma ettette sais asumistukea tai toimeentulotukea jo noilla tuloilla? Aika pieniltä tulot kuulostaa.
kyllä aika pieniltä tuloilta kuulostaa. Saako teillä jotain kuntalisää? Käytännössä teillä olisi käytettävissä tonni kuussa ruokaan, vaatteisiin, terveydenhoitoon, sähkö- ja puhelinlaskuihin, liikkumiseen.
Onko olemassa säästöjä?
Mies saa käteen noin 2700e/kk. Hyvin pärjätään kun asuntolainakin on pieni ja muita lainoja ei ole.
Asumistukea en olekkaan vielä tarkastanut... Ja kuntalisää ei saa. Niin kait se on niin että töihin olis mentävä... ja työtkin on kokopäiväisiä eikä osa-aikaisia.
Ap
mä teen keikkahommaa sen verran kuukaudessa, että omat tulot on kaikkineen n. 1000 e. muuten ei pärjätä. asuminen ja kaikki pakolliset laskut on kuukaudessa n. 2200 e - ja ei, ei olla valmiita muuttaan pois :) töihin palaan kun lapsi on melkein 2- vuotias ja tuolloin alottaa päiväkodissa vasta.