Mitä tekisit jos saisit urkittua että teinisi on rikkonut autiotalon ikkunoita?
Tälläinen tilanne tuli, nyt mietin miten edetä..
Kommentit (15)
Puhuttele ja jos teini penää, että mistä tiedät, se ei kuulu teinille. Ihan sama mistä oot saanu tietää, mutta tiedät kuitenkin ja lapsi vastuuseen!
Löytyy paljon ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita autiotaloista ja hylätyistä tehtaista jne, mutta tutustuessaan paikkoihin niitä ei ole missään nimessä tarkoitus hajottaa.
Tuo on oikeasti mielenkiintoinen harrastus, kannattaa tutustua!
Siinä teinille vähän esimerkkiä miten asioita voi hoitaa. Autiotalon ikkunat - no, eihän niitä korjaamaankaan voi ruveta?
mutta kieltäisin ehdottomasti enää tekemästä mitään vastaavaa ettei jouduta maksamaan mitään
Kyllä maar sitä kannattaa haastatella ja sanallisesti hiukan kovistellakin. Ajatushan on voinut olla, että ketään ei haittaa, jos aution talon ikkunat särkee, ja ikkunoiden rikkominen taas on kivaa. Talo ja ikkunat kuitenkin ovat jonkun omaisuutta, joten vahinkoahan ei saa aiheuttaa. Lisäksi ikkunoiden särkeminen nopeuttaa talon rappeutumista. Kai se voi etukin olla, mutta siitä päättää omistaja, ei teinipojat.
Muuten, isäukkoni osoitti kerran käytännöllisen huumorintajunsa. Hän osti kerran kirpparilta ison laatikollisen vanhoja mukeja täsmälleen sitä varten, että niitä saa ampua ilmakiväärillä. Kukaan perheestämme ei ollut silloin enää lapsi tahi edes teini, joten siinä me eri sukupolvien aikamiehet räiskimme mukeja parina iltana. Jotakin virkistävää siinä oli. Jos siis tekee mieli särkeä jotakin, eikä kyse ole suoranaisesti kiukunpurkamisesta, niin sen kaiketi voi tehdä hallitusti.
Ottaisin yhteyttä talon omistajaan (juu, autiota,oillakin on sellainen ja sen saa selville kiinteistörekisteristä) pahoittelisin janlähettäisin teinin ja mieheni korjauspuuhiin. Maksaisin koko lystin, mutta teini saisi tehdä lopun kesää töitä korvatakseen kulut minulle.
Kyseinen 20 vuottasitten rikottu ja korjattu talo on nyt jo purettu, mutta eihän sitä silloin voinut tietää, josko joku vielä korjaisi sitä, ja kyseinen nuori ainakin oppi sen, että kaikki on jonkun maisuutta ja milloinkaan mitään ei saa hjaottaa.
Ottaisin yhteyttä talon omistajaan (juu, autiota,oillakin on sellainen ja sen saa selville kiinteistörekisteristä) pahoittelisin janlähettäisin teinin ja mieheni korjauspuuhiin. Maksaisin koko lystin, mutta teini saisi tehdä lopun kesää töitä korvatakseen kulut minulle. Kyseinen 20 vuottasitten rikottu ja korjattu talo on nyt jo purettu, mutta eihän sitä silloin voinut tietää, josko joku vielä korjaisi sitä, ja kyseinen nuori ainakin oppi sen, että kaikki on jonkun maisuutta ja milloinkaan mitään ei saa hjaottaa.
Lapsi korjaa ja maksaa aiheuttamansa vahingot.
Otimme teinin "puhutteluun", siis ihan rauhallisesti keittiön pöydän ääreen. Kävimme asian läpi, hän myönsi ja kertoi myös kaverit, jotka mukana. Sen jälkeen otin yhteyttä muihin vanhempiin ja menimme poliisin puheille poikien kanssa.
Poliisi otti yhteyttä kiinteistön omistajaan ja korvattavaa tuli 30€/perhe (4 poikaa).
Oli hyvä opetus pojille ja poliisien "kuulustelu" varsinkin.
Tästä aikaa jo 3 vuotta ja sen jälkeen en ole onneksi moiseen törmännyt.
Ja parasta tässä oli se, että oma teini tuli ja kertoi itse.
KISSA PÖYDÄLLE!
Niin mun teini menisi ja keräisi sirpaleet pois ja siivoaisi tuhoamistensa jäljet muiden kanssatekijöisen kera. Myös ottaisin poliisiin yhteyttä ja selvittäisin omistajaa/ onko sitä. Jokatapauksessa ympäristön sotkeminen lasinsiruilla, joita rikotuista laseista tulee, vahingoittaa jo eläimiäkin..eli ne keräyttäisin ehdottomasti!
Minusta urkkiminen ei ole aikuista.
pääasia että vanhemmat tuntevat itsensä joksikin hahah kukapa sitä ei omaa lastansa ilmiantaisi juudaksia kun ovat.
Niillä olen nyt uhkaillut, ja poika on aivan häpeissään ja paniikissa. Iso kynnys on kuitenkin, ja pelkään myös että poikani olisi isosta joukosta ainoa joka joutuisi vastuuseen.
ap
pitäisin puhuttelun ja se siitä.
Ostin kerran autiotalon tontteineen purkamista varten.
Piti ihan kokeilla: pari paksua hanskaa käteen ja kova lyönti ikkunaan, mitä tapahtuu? Läpi meni!
pääasia että vanhemmat tuntevat itsensä joksikin hahah kukapa sitä ei omaa lastansa ilmiantaisi juudaksia kun ovat.
Omistan itse autiotalon. Sain sen perinnöksi kun vielä opiskelin. Olen jo valmistunut ja tarkoitus on rakentaa tontille jotakin, mutta vielä siihen ei ole ollut mahdollisuuksia.
Talo on toisen vanhempani synnyinkoti. Valitettavasti sairastelun vuoksi remontti siihen jäi aikanaan kesken ja terveydellisisä syistä toinen vanhemmistani muutti talosta pois. Talo on siis ollut autiona monta vuotta ja on todella huonossa kunnossa: homeessa ja tuskin kestää kovin monen talven lumet enää.
Vähän aikaa sitten talosta oli rikottu ikkuna ja oven lukkoa sorkittu. Tekijöitä ei ole saatu kiinni. Tuntuuhan se pahalta, sillä talossa oli kuitenkin kuolleen vanhempani sekä minun tavaroita.
Myöhemmin kuulin, että talolla oli ollut muutakin liikkua lasten taholta. En tiedä ovatko nämä lapset samoja, jotka ikkunan rikkoivat ja ovea ronkkivat, mutta soitin lasten vanhemmille.
Kuulin myös, että eräät lapset olivat muutama vuosi sitten rikkoneet tontilla olevan kulkupelin ja vanhemmat tiesivät tästä. Minulle ei asiasta ilmoitettu silloinkaan ja kun kysyin, ei asiaa minulle millään lailla pahoiteltu, myönnettiin kylläkin. Ko. kulkupeli ei edes ollut minun.
Toivoisin, että vanhemmat ottaisivat yhteyttä talon omistajaan tällaisten sattuessa. Se on reilua kaikkia kohtaan. Jos lapsi ei joudu kohtaamaan henkilöä, jota kohtaan on ilkivaltaa tehdessään tehnyt väärin, antavat vanhemmat ikään kuin siunauksensa tällaiselle käytökselle. Sanoma on ikään kuin sellainen, että mitä vain voi tehdä, vanhemmat suojelevat. Tosiasia on, että vanhempien puhuttelu ei rangaistuksena vastaa sitä, että menee pyytämään kiinteistön omistajalta anteeksi ja korjaamaan aiheuttamansa vahingot.
Omaisuus on omaisuutta vaikka se autiotalo olisikin. Sillä voi olla omistajalleen suunnatonta tunnearvoa.
Rikosilmoituksen rikotusta ikkunasta ja ovesta tein.
jos haluu autiotaloon sisään nii itekki oon joutunu lasin läpi menee monesti ja on niit kiva tutkii ku välil löytyy ihan käyttökelposta tai myyntikelpost kamaa t 15 v teini