Kultainennoutaja - hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (36)
Kiltti, mutta ei sovi vahdiksi. Liiankin kiltti siis. Lisäksi taviskoiran maine.
Ota joku vähemmän jalostetun rodun edustaja. Oikeasti. On ne kultsit nättejä ja ihania lössyköitä mutta liika jalostus on tehnyt niistä sairaita/hyvin sairauksille alttiita. Suosi ennemmin alkukantaisia rotuja.
Ihan mukava rotu, sopii lapsiperheeseenkin riittävästi koulutettuna. Noutajat ovat vähän häsliä, kultainen ehkä vähiten. Kannattaa panostaa hyvän kasvattajan etsimiseen, hän valitsee teille sopivan yksilön ja auttaa alkuun. Siisteysintoilijalle ja laiskalle ulkoilijalle en suosittele.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:03"]Ota joku vähemmän jalostetun rodun edustaja. Oikeasti. On ne kultsit nättejä ja ihania lössyköitä mutta liika jalostus on tehnyt niistä sairaita/hyvin sairauksille alttiita. Suosi ennemmin alkukantaisia rotuja.
[/quote]
Minulla on itsellä alkukantaisen rodun edustaja ja huomauttaisin, että jos aivan kaikkein sairaimmat rodut jätetään ulkopuolelle (englannin buldoggi, cavalier Ym.) niin kyllä jokaisen kannattaa valita ensin itseä miellyttävä rotu ja panostaa nimenomaan hyvän kasvattajan löytymiseen siitä rodusta. Kultaista kasvattaa kotitehtaiden lisäksi myös muutama vastuullinen kasvattaja. Kaikki terveystarkastukset tulee olla tehtynä, epilepsiariski kartoitettuna ja sukutaulussa ei huonompia linkkiä kuin c.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:03"]Ota joku vähemmän jalostetun rodun edustaja. Oikeasti. On ne kultsit nättejä ja ihania lössyköitä mutta liika jalostus on tehnyt niistä sairaita/hyvin sairauksille alttiita. Suosi ennemmin alkukantaisia rotuja.
[/quote]
Minulla on itsellä alkukantaisen rodun edustaja ja huomauttaisin, että jos aivan kaikkein sairaimmat rodut jätetään ulkopuolelle (englannin buldoggi, cavalier Ym.) niin kyllä jokaisen kannattaa valita ensin itseä miellyttävä rotu ja panostaa nimenomaan hyvän kasvattajan löytymiseen siitä rodusta. Kultaista kasvattaa kotitehtaiden lisäksi myös muutama vastuullinen kasvattaja. Kaikki terveystarkastukset tulee olla tehtynä, epilepsiariski kartoitettuna ja sukutaulussa ei huonompia linkkiä kuin c.
[/quote]
*huonompia lonkkia
Huolellista taustatyötä, niinkuin tietysti minkä tahansa rodun kohdalla kannattaa tehdä. Noutajat on ihania. :)
Kivoja koiria, mutta HAISEVAT. Siis siihen turkkiin tulee ällö haju, en ole haisematonta kultaistanoutajaa kohdannut.
Meidän kultsu on 7v kerran käynny lääkärissä korvatulehduksen takia. A lonkat. Hyvä vahti, haukkuu kaikki tuntemattomat jotka meidän pihaan tulee. Tuntee meidän autojen äänet.ei koskaan hauku jos tulen myöhään kotiin. Ei karkaile. Nytkin makaa terassilla.ihana ,viisas, ei hötkyile turhasta. Suosittelen.!! Meillä on uros, pallit leikattu. Ainoa joka on haittana; karvaa lähtee aina.ei vaan keväällä siis aina.
Niin ja mitä sukupuoleen tulee, se on vähän myös makuasia. Itse tykkään, että urokset on tasaisempia, mutta se on myös toki yksilöllistä. Kasvattaja auttaa valitsemaan teille sopivan yksilön, sillä pentueessa kyllä erottuu lapaset ja raisut jo hyvissä ajoin ennen luovutusikää.
Onnea matkaan!
Aivan ihana rotu!
+ Miellyttämishaluinen
+ Aktiivinen
+ Kontaktinhaluinen (yleensä), helppo kouluttaa, luoksetulot ym saa todella helposti onnistumaan. Meillä mennään lenkit ilman remmiä, lapsikin voi taluttaa ym.
+ Viisas
+ Seurallinen
+ Varma
+ Käy hyvin myös lapsiperheeseen
+ Helppo ottaa mukaan arkeen ja menoihin, tulee mukana minne mennäänkin.
- Sotkunen rotu, yleensä tuppaa irti päästyään rymyämään ojan pohjat ja lätäköt. Meillä tosin on poikkeustapaus joka kiertää lätäkötkin :D Uimista kyllä rakastaa.
En minä muuta negaa keksi.
Uros tai narttu, ei sillä niin väliä jos ei ennenstään ole koiria. Jos ennenstään narttu, - ei kannata ottaa urosta. Nartulla tietysti juoksut n. 6 - 9kk välein, se on sotkuista.
Tuntuu aika erikoiselta käytökseltä kultsulta. Itselläni on kaksi narttua ja rodun kanssa tässä kuutisen vuotta puuhanneena olen tutustunut - no useampaan kymmeneen kultsuun. Perusluonteeltaan kultsu on ystävällinen ja kaikkien kaveri. Näistä tutuista yksi on aluksi hieman varautunut, mutta kaikki muut ovat olleet vähintäänkin ystävällisiä - aika iso osa jopa äärimmäisen ystävällisiä :) Vähempikin innokkuus tutustua olisi riittänyt...
Ahneitahan nämä ovat ja varastavat helposti ruokaa, jos siinä joskus onnistuvat. Silti yksikään ei ole kiinni jäädessään käyttäytynyt aggressiivisesti - päinvastoin kovin ovat katuvaisia siinä vaiheessa :)
Mitä terveyteen tulee, niin osalla lonkissa olisi toivomisen varaa. Tätä ei valitettavasti voi taata vanhempien lonkkia tutkimalla: esim. toisella koiristani molemmat vanhemmat A/A-lonkkaisia: 7:stä pennusta omani on paraslonkkainen B/B -lonkilla. Loput ovat B/C:stä D/D:hen. Toisaalta C-lonkkakaan ei välttämättä koiraa itseään tule koskaan vaivaamaan. Epilepsian yleisyys ei ole tullut minulle koskaan vastaan: nämä muutama kymmenen tuttua kultsua eivät siitä kärsi, eikä niiden sukulaisillakaan epilepsiaa ole. Ehkä se sitten kulkee jossakin suvussa....
Kultainennoutaja ei ole yhtenäinen rotu, vaan rotu on jakautunut näyttely- ja käyttölinjaiseen. Käyttölinjaiset ovat aktiivisempia ja usein erittäin miellyttämishaluisia ihania koiria - mutta itse en sellaista ottaisi, koska en metsästä. Metsästysviettisellä koiralla on oikeus päästä toteuttamaan tätä viettiään.,
Siispä minulla on kaksi näyttistä: ihania suurisydämisiä ystävällisiä kaikkien kavereita. Meillä on myös enemmän tai vähemmän koirankarvoja jatkuvasti: kultsusta lähtee jatkuvasti karvaa, joten siisteysfriikille se ei välttämättä sovi. Kultsumme myös kantavat tavaroita - niillä on tarve siihen, joten hanskat tai sukat saattavat löytyä mitä ihmeellisemmistä paikoista. Mutta ne saavat tämän kaiken anteeksi - koska ei koiralle, joka on näin täynnä rakkautta kaikkea ja kaikkia kohtaan voi olla kovin kauaa vihainen
Lutuinen, ihana, seurallinen, erittäin sopiva koira lapsiperheeseen. Karvaa lähtee ja talvella tarttuu lumi turkkiin, rapakelillä maha on taas täynnä kuraa, mutta suihkuttamalla lähtee kyllä. Kultsu tykkää uida, silloin täytyy pitää hyvää huolta turkista. Muuten aika suht helppohoitoinen, harjaaminen ja karvojen siistiminen yleensä riittää.
Sairauksia on, kuten muillakin jalostetuilla roduilla, siksi yrittäisin löytää mahdollisimman terveen pennun. Nuo lonkat voi joskus olla ongelma.
Aivan ihana ja täydellinen rotu turkkia ja ojanpohjauinteja lukuunottamatta.
Mulla narttukultsi ja ainoa huono puoli on toi karvanlähtö. Joka päivä pitää imuroida ja silti karvaa on. Eikä todellakaan haise kun turkin pitää puhtaana. Kurapukuun kannattaa totuttaa jo pienestä niin säilyy puhtaana. Itseasiassa Kultaisten yleisin kuolinsyy on vanhuus. Ihana luonne. Aina iloinen ja aktiivinen. Ei tarvitse kitkeä pois mitään luonnevikoja kun ovat sisäsyntyisesti niin ihania.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:57"]
Epilepsiaa esiintyy enemmän kuin muilla koirilla ja yli 40% kultsuista on lonkkavikaisia.
[/quote]
Tarkasta suvut hyvin koiranetistä. Taustat kun selvittää ei näitä ongelmia yleensä esiinny. Lonkkaviasta 30% on perinnöllisiä ja 70% itse aiheutettu (liian nopea kasvuvauhti ensimmäisen vuoden aikana, liian kova liikunta kovalla alustalla ensimmäisen vuoden aikana, rappuset kerrostalossa ensimmäisen vuoden aikana, loukkaantumiset, peräkontista jatkuvasti hyppäämiset ym ja ruokinta.)
Kun suvut katsot tarkasti ja koiranetistä indeksit, voit välttyä lonkkavioilta. Koira netistä näkee yllättävän paljon myös suvun sairauksia, perinnöllisiä sairauksia ym. Kannattaa kiinnittää huomiota ensisijaisesti koiran terveyteen ja suvun terveyteen. Moni kasvattajakin saattaa teettää huonolonkkaisilla C/C pentuja vain siksi että ovat pärjänneet hyvin näyttelyissä. Katsoisin vanhemmat joilla lonkat a/a tai B/B ja ensisijaisesti indeksit (koko suvun keskiarvot ) yli 100!
Luonne on myös hyvä selvittää ja itse suosittelen etsimään pentuja joiden vanhemmilla on luonnetestin tulos tai MH- suoritettu! Älä osta arkoja pentuja!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:15"]
Hyvä vahti, haukkuu kaikki tuntemattomat jotka meidän pihaan tulee.
[/quote]
Oma kultsu taas päinvastoin aivan surkea vahti. Ei hauku koskaan ja jos tänne murtovaras tulisi niin todennäköisesti kantaisi sille kaiken arvotavaran ja lähtisi vielä häntä heiluen itsekin varkaan matkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:30"]
Luonne on myös hyvä selvittää ja itse suosittelen etsimään pentuja joiden vanhemmilla on luonnetestin tulos tai MH- suoritettu! Älä osta arkoja pentuja!
[/quote]
Tämä on hyvä neuvo! Kultsuilla tuntuu olevan arkuus ja muu heikkopäisyys yleistymään päin. Johtuneeko sitten siitä, että osa kasvattajista tuijottaa sokeasti vain niitä näyttelytuloksia ja luonne on sivuseikka.
Minulla kultainennoutaja jolla A/A lonkat, 0/0 kyynärät, terveet silmät, pitkäikäinen ja terve suku, - ei perinnöllisiä sairauksia niin koiralla kun suvussakaan. Ei ole kertaakaan syönyt ainoatakaan antibioottikuuria tai käynyt turhia ell reissuja. - En sanoisi että sairas-, pilalle jalostettu rotu. Se tietysti riippuu mitä jalostaa. Näkeehän noita jotka astuttaa C/C lonkkaisen C/C lonkkaisella ja jotka tarkoituksella vievät rotua alaspäin. Mutta tässäkin on vastuu ostajalla! Sisaruksien perinnölliset sairaudet kannattaa huomioida myös, moni ei huomio niitä.
Ps. Karvaa ei lähde meillä ainakaan koko aikaa. Karvanlähtöaikana. Kun perus ja harjaukset suorittaa säännöllisesti, pysyy karvat pois lattioilta. (Karvanlähtöaika erikseen)
Mulla kokemus 3 kultsuta, kaikki oli narttuja. Ei siis omia olleet vaan omien koirieni harrastuksien kautta tapaamiani ja yksi oli naapurissa.
Kaikki agressiivisia ja jokaisella lonkkavikaa, kahdella rankka epilepsia, yhdellä meni selkä suht nuorena ja kaks muuta kuoli syöpään myöskin suhteellisen nuorena.
Niin ja ennenkuin kuoli syöpään niin toisella leikattiin 2 kertaan syöpä ja kohtu poistettiin jotta syöpäriski vähenis.
Ja aggressiivisia tosiaan olivat kaikki, paljolti omistajissakin varmasti vikaa vaikka aktiviharrastajia koirapiireissä ovatkin.
Naapurissa asuva "ihana kultsu" tapas mm karata ja tulla repimään meidän roskikset ulkona (kaato roskasäiliöt ja repi pitkin maita ja mantuja). Kun menit sitä ajamaan pois niin hyökkäsi päin.
Joskus retuutti toisen naapurin kekaralta käsivartta ja nappas hanskat tältä (oli talvi), niitä hanskoja ei enää nähty.
Kerran olin tämän naapurin luona muiden naapureiden mammojen kanssa tekemässä ruokaa ja kun veimme sapuskat pöytään niin koira hyppäsi pöytää vasten varastamaan ruokaa -> omistajansa nappasi pannasta vetääkseen koiran pois pöydän luota ja koira hyökkäsi tämän kimppuun = repi paidan ja farkut riekaleiksi.
Tässä muutama esimerkki.
Kyllä kultsusta saa mukavan ja kiltin koiran mutta sitä se ei "automaattisesti" ole vaan vaatii asianmukaisen koulutuksen kuin mikätahansa muukin koira tai sitten lopputuloksena voi hyvinkin olla vihainen ja vaarallinen hurtta.
Lisäksi kannattaa valita kasvattaja hyvin ja huolella. Varsinkin kun on näin ylijalostetusta rodusta kyse niin kannattaa tutkia tarkoin kasvattajan entisien pentueiden terveys tuloksia koiranetin jaostustietojärjestelmästä niin saa vähän kuvaa siitä, että kuinka hyvin kasvattaja on kiinnittänyt huomiota/välittänyt/onnistunut jalostamaan terveitä pentueita.
Epilepsiaa esiintyy enemmän kuin muilla koirilla ja yli 40% kultsuista on lonkkavikaisia.