Milla rahasummalla naisen pitäisi tulla toimeen?
Jos lasket kuukauden tarpeet:
-kampaajan & kauneushoidot
-vaatteet
-kengät & laukut
-kosmetiikka (puhdistus, hiustenhoitotuotteet, meikit...)
Mikä on mielestäsi kohtuullista, jos arvioidaan pitkällä aikavälillä (eikä esim. kuukauden säästöjaksoa)?
Kommentit (4)
kampaajalla käyn kolmisen kertaa vuodessa, menee 55€/kerta. Vaatteet, kengät ja laukut ostan suurimmaksi osaksi kirpparilta eikä niitä nyt jatkuvasti ostella. Kosmetiikkaa käytän vähän. Olisko joku max 100€/kk menot, jos sitäkään.
Kampaaja: ~500€
Käyn n. joka kolmas kuukausi leikkauttamassa ja värjäyttämässä tukkani.
Kauneushoidot: 100€
Värjäytän ripset + kulmat parin kk välein.
Vaatteet: 600€
Vaikka pukeudun arkisesti, minulla on näyttäviä erikoisasuja ja ne maksavat.
Kengät: 150€
Yleensä ostan 2-3 vuoden välein uudet kengät, eli joka vuosi ei kulu tuota summaa. Kenkäparin keskihinta on n. 80€.
Laukut: 20€
En juuri käytä laukkuja, vähäiset ostan kirpparilta tai vaateliikkeestä alesta.
Kosmetiikka: 200€, josta rasvoihin 130€
Vuodessa menee 2 Estee Lauderin kosteuttajaa, 1 sheavoipurkki, 1 käsivoidetuubi, 1 puuteri, 2-3 kynsilakkaa, 1 meikinalusvoide.
Hiustenhoito: 50€
Suosin yksinkertaista tyyliä hiuksissani enkä käyt muotoilutuotteista muuta kuin lakkaa satunnaisesti. Shampoo on markettishampoota.
Mielestäni olen erittäin kohtuullinen kulutuksessani, vaikka ehkä vähemmälläkin pärjäisin.
ja se edellyttää, ettei tule hukka/harhaostoksia
Mulla menee varmaan noin vuositasolla:
kampaaja noin 200 euroa
vaatteet noin 500 euroa
kengät noin 200 euroa
kosmetiikka noin 50 euroa
Nuo voisi pyöristää siis noin 1000 euroon vuodessa. Tekisi kuukausitasolla noin 80 euroa.
Veikkaisin, että normaali nainen ei tuolla pärjää vaan tarvitsee noin 2x enemmän. Keskiverrosti lasketaan, että yhden aikuisen kuussa kuluttama määrä rahaa noin noin 500 euroa ja siinä on siis mukana sitten vakuutukset, hesarit, tv-lupamaksut ja ruuat, joten jos siltä pohjalta ajatellaan, niin kyllä sen pitäisi kuitenkin asettua jonnekin 150-200 euron kieppeille kuussa korkeintaan.
Lapsien vastaaviin menoihin mulla menee noin 170 euroa kuussa, mutta he kasvavatkin ja tarvitsevat siis useammin uusia vaatteita, toisaalta tuossa 170 eurossa onkin sitten mukana jo fillarit ja muutkin.