onko muita joilla maha laskeutunut jo tosi alas..
viikoil 31..?
itsellä viikkoja melkein 32 ja maha jo tosi alhaalla..
rupeaa huolestuttaa että meinaako vauva jo syntyä, vaikka laskettu aika vasta tammikuun puolen välin jälkee =/
vai onko laskeutumisel mitää " haittaa" =D
kiitti kaikille!
Kommentit (7)
Maha laskeutu tosi aikaisin, en kyllä muista enää viikkoa... Poika syntyi sitten viikolla 41+6 (käynnistettynä), joten ei mulla vaikuttanut, vaikka lääkärikin sanoi viimeisessä tarkastuksessa, että varmaan syntyy ennen laskettua aikaa... Laskeutuminen johtui kai tilavasta lantiosta, vauvalla oli tilaa " valua" alaspäin. Hankaloitti kävelemistä loppuaikoina ja kohdun pohja jäi aika matalalle synnytyksen jälkeen (korjautui kyllä lantionpohjajumpalla). Nyt odotan vasta viikolla 14 tasan, joten nähtäväksi jää miten tämä kirppu siellä oleilee :)
ja siitä syystä kävely on ollut _tosi_ piinallista, eikä istuminenkaan mitenkään miellyttävää. Mulla on ulkopuolelta kapeahkon näköinen lantio, mutta sisätilat ilmeisen isot, joten vauva pääsee hyvin ' lähtökuoppiin' .
Mulla on ollut myös muita ennenaikaisia oireita (pahoja supistuksia), joten ekan synnytyksen ennenaikainen käynnistyminen tuskin johtui vauvan laskeutumisesta.
Eka synnytys käynnistyi siis rv 34+0. Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla koitin lepäillä enemmän, ja vaikka vaivat oli samat, päästiin kuitenkin täysaikaisiksi eli rv 38 yli.
Lääkäreiden ja kätilöiden mukaan voin kiittää tätä hyvää laskeutumista siitä, että synnytykset on olleet sitten tosinopeita.
Vauva laskeutui aika alas jo joskus 30 viikolla, kaksi viikkoa ennen la:ta oli jo täysin laskeutunut ja kiinnittynytkin kuulemma. Oli hassu olo: kuin keilapalloa olisi kävelyttänyt haarojen välissä! Kaksi viikkoa ennen la:ta neuvolassa sanoivat oikein kahden terkkarin voimin tunnusteltuaan, että tämä saattaa syntyä koska vaan eikä varmasti pysy sisällä laskettuun aikaan asti, pää kuulemma tuntui jo ihan. Minä pakkasin kasseja kotona innokkaasti... No, tuli laskettu päivä eikä mitään. Oli samalle päivälle neuvolakäyntikin, taas useampi täti hääräämässä ja ihmettelemässä tilannetta. Laittoivat mut sitten lähetteellä Kättärille näytille. Olin ihan hölmistynyt: ei tuntunut miltään, ei ollut ollut yhtään supistusta ikinä ja olo " keilapallomaisuutta" lukuunotta mitä parhain. Yritin vastustella, että ei kai tässä mitään, mutta ensikertalaisena ajattelin jotenkin, että kaipa se pitää ammattilaisia uskoa. Vaikka neuvolani on ihan Kättärin lähellä, vannottivat minut peräti käyttämään taksia ja soittamaan heti miehelle. Olin ihan puulla päähän lyöty! Lähdin kuitenkin matkaan, bussilla tosin enkä soittanut miehelle... Sairaalassa ohitin komeasti kaikki odotushuoneessa ähisevät äidit ja panivat mut suoraan koneisiin kiinni seurantaan, tekivät alatutkimukset. Tulos: ei yhtään auki mistään, kohdunkaulaakin jäljellä eikä tietenkään piirtynyt yhtään supistusta käyrille, kun ei niitä ollut ikinä vielä ensimmäistäkään tullutkaan. Kyllä nolotti jotenkin, lähetteessä oli vielä lukenut " kiireellinen" . Olin niin nyreissäni, että lähdin Kättäriltä suoraan uhmakkaasti Stoccan Hulluille Päiville. Ajattelin, että ravataan nyt portaita niin perusteellisesti, että lähtee sitten tulemaan!
Vauva syntyi tästä viikon jo päivän päästä, rv 41+1. Eli ei ainakaan mulla ollut laskeutumisella mitään vaikutusta :-)
Niin jäin vielä miettimään, että näinköhän viime kerran aikainen laskeutuminen tarkoittaisi sitä, että tällä toisella kerralla paikkojen " lämmittelyyn" ei mene niin kauan, vaan vauva voisi lähteä syntymäänkin sen laskeutumisen ja kiinnittymisen jälkeen? Jos paikat on jo kerran sen prosessin läpikäyneet?
Kokemuksia?
Nimittäin se, miten ekan raskauden varhainen laskeutuminen vaikuttaa seuraavissa? Paitsi tietysti niin että todennäköisesti vauva laskeutuu taas aikaisin, kun kerran on tilaa (ellei ole perätilassa tms). Tuli muuten mieleen, että mä jouduin käymään synnytystapa-arviossa tilavasta lantiosta huolimatta... Olen aika pitkä mutta hoikka ja terveydenhoitajan mielestä laihuus tarkoitti automaattisesti ahdasta lantiota...! Lääkäri katsoi mua ihan h-moilasena kun kuuli käynnin syyn. Sen mielestä terkkarin olis kyllä pitänyt osata päätellä siitä, että vauva on jo niin alhaalla, että kyllä mahtuu syntymään. Lääkäri ei esim saanu kunnollista päämittaa ultralla, kun vauvan pää oli jo niin alhaalla häpyluun takana. Tää nyt ihan asian vierestä kylläkin...
ihana huomata etten ole ainut jolla vauva jo laskeutunut =D kaikilta tutuilta äideiltäkin kysyin että koska niillä laskeutunut, mutta kaikki vastas et viikon 35jälkee..
itellä siis vauva laskeutunut jo muutama viikko sitten. suppareita ei ole tullut ainuttakaan, joten toiveita elätellään et päästäis sinne tammikuun puolelle =)
nekkuli *35* tasan
Neuvolassa sanottiin, ettei varmaan mene laskettuun aikaan asti, mutta nää on just näitä juttuja, täälläpä sitä edelleen ollaan yhdessä kooossa ja viikkoja jo 39+5! Eli ei se laskeutuminen onneksi aina tarkoita että syntyisi liian aikaisin, tosin voihan niinkin käydä...kannattaa ottaa siis vähän iisimmin, ettei ala vielä syntymään!