Risenta-maissivellin ohje? Aloitus?
Terve,
millaisella ohjeella oletten tehneet Risentajauhoista maissivellin? Ihanko pussin ohjeen mukaan, vai maitoon? Ja kuinka paksua?
Ja lisäksi: oletteko totuttaneet vauvan maissivelliin vai antaneet suoraan vaan reilusti kertaheitolla?
YA
Kommentit (6)
En kai mä niin tyhmä olisi, etten lukisi niitä läpi.
Ja heh heh, kirjoitin, että maito... en kai mä tosissani lehmänmaitoa vauvalle ole antamassa. Maitoa se on äidinmaitokin!!
Kyllä täällä saa melko alentavia kommentteja joskus...
YA
millaisella ohjeella oletten tehneet Risentajauhoista maissivellin? Ihanko pussin ohjeen mukaan, vai maitoon? Ja kuinka paksua?
***Tein maissivelliä niin että pussin ohjeella (veteen siis) ja sitten ämmää sekaan noin 110-150 ml, sen mukaan miten olin aikanaan maitoa pakastanut pusseihin. Sauvasekottimella hetki hurruutusta ja valmista tuli. Lopputuloksena oli noin 200 ml velliä. Siitä pussin ohjeesta tulee siis useampi satsi, yhteen velliin " puuroa" siis vähän alle desi. Loppu säilyy jääkaapissa pari päivää ihan hyvänä.
Ja lisäksi: oletteko totuttaneet vauvan maissivelliin vai antaneet suoraan vaan reilusti kertaheitolla?
***Mä tein ekat kerrat vähän löysempää eli vähemmän puuroa.. Mut ihan nopeesti tottui siihen ja kun pari kertaa jouduttiin antamaan valmisvelliä eli korvikkeeseen tehtyä niin tottui tyttö vissiin aika nopeesti. Oli kyllä aika pieni sillon (3kk) ja mua hirvitti knu veteli iltasin sen 200 milliä mut hyvällä ruokahalulla se kuitenkin meni eikä vatsavaivoja aiheuttanut.
***Maissivellin sanotaan muuten olevan aika mietoa eli vähän vatsanpuruja aiheuttavaa. Tosin kun jos aloittaa jollain kotimaisesta viljsta tehdyllä puurolla, niissä kun on niitä kuituja aika satsit. Riisivelliä kannattaa kokeilla sit jos maissi ei sovi ja jättää ne viljat vielä odottamaan..
Lounis
Ps. jätä noi kurjat kommentit ihan omaan arvoonsa..
pojalle kun oli pienempi (siis kun ei vielä syönyt puuroa). Käytettiin sekä maissijauhoa että riisijauhoa. Keitettiin veteen, muistaakseni laitoin n. 200 ml vettä ja n. 1 rkl jauhoa. Sitten keiteltiin kokoajan sekoittaen muutamia minuutteja. Ja valmiiseen velliin lisättiin äidinmaidonkorvikejauhoa (meillä poitsu maitoallergikko, eli hänen omaa erikoiskorvikettaan laitettiin). Ja hyvin maistui pojalle! :-) mutta muistaakseni siinä pakkauksen ohjeessa on reseptissä jotain muitakin aineita kuin vesi ja jauho, me jätettiin tyynesti muut vaan pois.
t. Minni
Eli keitetiinkin pienempi määrä velliä, n. 120 ml (+ 1rkl jauhoa) ja lisättiin vettä valmiin joukkoon. Näin tuli ohuempaa ja tuli pullosta helpoommin ulos. :) ja jäähtyikin hyvin kun lisäsi kylmää vettä. Sinähän voisit tuon veden korvata äidinmaidolla!
ihan selvennykseksi tuosta maidosta sanoin koska täälläkin on ollut puhetta siitä kun jotkut äidit ovat olleet siinä luulossa että vauvalle voi antaa tavallista maitoa soseiden seassa.
toisekseen olen ollut myös siinä uskossa että neuvolasta jaetaan nykyäänkin lapsenruokaoppaita kuten myös äitiyspakkauksen mukana. niissä on oikeasti hyvät ohjeet.
kokeilut aluksi teelusikallinen kerrallaan. totutellen. mutten sulla on herkästi mahaansa huutava käärö käsissä joka kiemurtelee suolistokipujen kanssa.
ei tehdä maitoon- vauvojen elimistö ei kestä maitoa.
yleensä tehdään veteen ja laimennetaan ämmällä tai korvikkeella. (ei suolaa eikä muita mausteita vauvalle)
suosittelen lukaisemaan kertaalleen ne neuvolan lehdykät läpi. niissä on oikeesti asiaa ja säästyy vauva turhilta mahakivuilta.