kestot kovalle ' sinappikakkaajalle'
mun poika on 2,5 kk ja tarkoituksena oli kestovaippailla. Kokeilin aluksi harso+bumbyn kuori tai villakuori, mutta alle tunnissa kuoren sisällä oli likomärkä harso, joka valui pissaa. Sitten kokeilin kissaluvs frotee sisävaippaa + kuoria, joka oli himpun parempi imuiltaan, mutta liian matala - kakat tuli selästä. Kokeilin tänään totsbots sisävaippaa+kuorta, mutta paketista tuli niin pullea, ettei poika saanut jalkojaan heiluteltua...
nyt oon käyttänyt kertiksiä, mutta kakat tulee aina selästä tai lahkeensuusta. Tiedän että äidinmaidon sinappikakka on hankalaa... Poika kakkaa useasti vuorokaudessa ja paljon. Vatsa on pullea ja jalat tikkulaihat - vaipan istuvuus ongelma.
Haluaisin kestoilla, mutta mitkä pitäis sinapit vaipassa? Ideoita? Vai aloittaako kaikki kestoilun, kun kakka kiinteytyy? Millä saatte öisin pidettyä kuivana? Meillä syöttöväli öisin kuitenkin 4 tuntia
Kommentit (6)
Edullisia ja käteviä vielä ei-liikkuvalle vauvalle. Nauhavaipasta tulee ikäänkuin lahkeet, jotka pitävät maitokakan hyvin vaipan sisäpuolella. Nauhavaippa ei yksistään riitä, vaan sinne laitetaan tarpeen mukaan esim. harso, flanellia, hamppua tai ihan mitä keksit...Meillä olivat suosikkejani niin kauan kuin lapsi ei liikkunut, sen jälkeen olivat liian hitaita puettavia, mutta sittenhän se kakkakin alkaa kiinteytyä kiinteiden ruokien myötä.
http://www.kestovaipat.fi/nauhavaippaopas.html
meidän tyttö on myös hurja kakkaaja, tosin se on vähentynyt nyt 4 kk ikään mentäessä. alussa kakkaa tuli kuitenkin joka syötön jälkeen runsain mitoin... ja koska tiesin (ja niin tiedän siis vieläkin) koska kakkaa aletaan vääntämään, niin otan vaipan pois ja potan alle. näin on tehty siitä saakka kun neiti oli 1 1/2 kk. mun mielestä baby björnin potta josta saa pottaosan nostettua kelkeltä pois on ollu tosi hyvä sylipotta. istuahan noin pienet ei vielä saa, mutta vauvaa on helppo köllöttää potan yläpuolella.
toinen vaihtoehto, jolla kakatusta voi ainakin kokeilla, on lavuaariin truuttiminen. tosin meidän lavuaari meni tukkoon kahdessa viikossa, minkä jälkeen potta on ollu ahkerassa käytössä.
sen vielä muistan sanoa, että meilläkin kestoillaan ja erinäköisillä vaihtoehdoilla, joita olen ympäriinsä haalinut. hahtuvahousut on aivan ehdottomat suosikit, ne ei tule niin kalliiksikaan jos vaan puikot pysyy kädessä. ja villavauva on ihanan pehmeä ja pönäkkä paketti!!
Meidän megakakkaajan paras kuorivaippa on ollut Ekoset. Siinä on niin hyvät kuminauhat lahkeissa ja vyötäröllä, että saa olla aikamoinen lasti, että tulee ohitse. Sisällä olen käyttänyt harsoja origamitaitolla, ja lisäimuna vanhoista pyyhkeistä leikattuja paloja. Ainakaan toistaiseksi kakkaa ei ole tullut vaatteille asti, vaikka vaippa onkin ollut sisältä aivan järjettömän täynnä sitä itseään. Ekoset pitää todella hyvin myös pissat sisällään. Meillä käytetään myös Ruskovillan villiksiä, mutta ne eivät ole läheskään yhtä hyviä kuin Ekosetit. Kyllä minustakin kannattaa jatkaa kestoilua. Paremmin ne kakat kestovaipoissa pysyvät kuin kertiksissä. Kertisten jälkeen olen saanut pestä kakkojen jälkeen koko systeemin vaatteista lakanoihin asti.
Taidan vielä käydä hankkimassa sellaiset villapöksyt, niitä saa tosta läheltä. Puikot nimittäin ei pysy mitenkään käsissä... Mulla on aika läjä noita harsoja, niin taitaa olla järkevin vaihtoehto. Ja kokeilen.
Kertiksiin oon ihan kyllästynyt, joka päivä tulee kakat nimittäin joko selästä tai lahkeesta kakat läpi vaatteisiin asti.
Tää on mulle ihan uus ilmiö. Esikoinen, vaikka sekin poika, ei ollut tälläinen megakakkaaja. :-)
Minusta kestoilu oli itse asiassa helpompaa, kun vauva oli pieni - nyt alkaa pissan määrä ja pötkökakan koko olla jo vähän turhankin suuria (8kk)...
Minä olin tosi tyytyväinen Ruskovillan lyhytlahkeisiin villahousuihin ja harsoihin (origamitaitoksella). Origamitaitoksella vaipan saa tosi kapeaksi - samalla myös paksuksi ja imukykyiseksi. Kun taitoksen vielä kiepauttaa napåakasti jalkojen ympäri ja vaikka Näpsyllä kiinni, ei kakkoja joka kerta tarvitse vaipasta pestä. Ja vaikka villavaippakuoreen tulisikin, ovat vaatteet vielä puhtaat. Harso on helppo nakata heti vaihtopöydältä koneeseen odottamaan pesukoneen käynnistämistä.
Meillä riitti kahdet villakuoret, vaikka niitäkin joskus joutui pesemään, kun oli pieni läikkä harsosta läpi vuotanut. Tosin olen aika joustavasti käyttänyt tarvittaessa kertiksiä tai muita kuoria odotellessani villahousujen kuivumista.
Jos pissaa on tosi paljon, kannattaa harson sisään laittaa lisäimua, itse leikkasin vanhasta froteepyyhkeestä palasia, jotka taittuivat origamin keskiosaan 3-4 -kerroin ja heti tuli pitoa lisää. Kai jotkut flanellit tms olisivat tehokkaampia, mutta kun en ole vielkä ehtinyt kokeilla (vasta 8kk kestoilua takana...).
Yöllä käytin vielä 3kk asti kestoja (ihan samat kuin päivällä, kun kakat tuli kuitenkin joka yö ja vaippa piti vaihtaa). Nyt kun yöllä ei enää kakata, olen yöllä laittanut kertakäyttövaipan, ettei ole niin hirmuisen paksu pötikkä vauvan jalkojen välissä - ei meinaan ihan pari lisäimua riitä. Vaikka ei noista villahousuista kosteus tulekaan läpi, niin en halua, että vaippa on ihan litimärkä vauvan peppua vasten...
Onnea kokeiluille!