Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys- vauvan kasvu!?

23.11.2005 |

Täällä mietin että onko vauva sitä mitä äiti syö???

Olen itse normaalipainoinen äiti. Imettäessäni nyt reilu 1kk ikäistä vauvaani, tulee mietittyä että lihotanko lastani myös samalla jos itse olen herkutellut päivittäin (suklaata, leivonnaisia)??

Onko maidon koostumus suoraan verrannollinen siihen kuinka rasvaiwsta sokerista äiti syö??

Vauvelimme painoi vähän vaja 5kg 1kk neuvolassa (samoin kuin isosiskonsakin vastaavassa iässä). Syntymäpaino kun oli 3.6kg!!

Ei kait näin pienen syömisiä voi rajoittaa? Ollaan tisuteltu silloin kun vauva on rintaa vaatinut, elikkä noin 2-3h välein...

Kertokaahan kommentteja tai omia kokemuksianne!

mietteliäs berdeen

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kannata missään nimessä rajoittaa vauvan syömisiä, eikä minun mielestä omiaankaan : ) Meillä on kans imetty lapsentahtisesti noin kahden tunnin välein ja olen itse herkutellut tämän tästä jo neljä kuukautta synnytyksen jälkeen. Silti vauva on siro ja painoi neljän kuukauden neuvolassa vajaat kuusi kiloa. Eli vauvat kasvaa sitä tahtia mitä on kasvaakseen, näin uskon ma. Mielestäni vauvasi on kasvanut IHAITAVAN HIENOSTI. Ole ylpeä!

Vierailija
2/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että vauvan kasvu on enemmän kiinni geeneistä kuin äidin ruokavaliosta. Ne herkut lihottavat kyllä ihan pelkästään äitiä, uskoisin! :) Siis pitäisi syödä terveellisesti sillä lailla että monipuolisesti- hedelmiä ja vihanneksia, perunaa, proteiiniä ja maitotuotteita, mutta en usko että yhtään haittaa vaikka siihen päälle vetää pullan tai kaks tai vaikka suklaa-levyn!

Itsellä ei ollut raskauden aikana yhtään karkki-sipsi-pizza-himoa, äklötti vaan sellaiset, mutta heti synnytyksen jälkeen tuli aivan hirvittävä makeanhimo ja nyt voisin syödä suklaata vaikka joka päivä ja joudun hillitsemään itseäni aina kun menen kauppaan..

Niin kauan kun täysimetän niin aion nauttia enkä ajatella painoa niin tarkasti, mutta kun imetys loppuu niin alkaa laihdutuskuuri! :)

Tyttö 5 kk siis ihan keskikäyrällä kasvaa, vaikka oli syntyessään 3945g! (nyt 7100 g)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin syömisillä on loppujen lopuksi melko pieni vaikutus ämmän koostumukseen. Voit siis varmasti herkutella ihan rauhassa. :) Itselläni ongelmana on synnytyksen jälkeen ollut pitää paino edes siinä mitä se oli ennen raskautta, ja olenkin hyvällä omalla tunnolla syönyt herkkuja ihan päivittäin.Vauva on nyt reilu 3kk ja täysimetyksellä mennään, painoa kaverilla ruhtinaalliset 8,5kg :) Kuukauden iässä painoi juuri tuon 5kg kuten teilläkin. Ollaan ylpeitä ihanista pulleista vaaveistamme!

Vierailija
4/6 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ehkä jossain extreme-puutostiloissa ja silloinkin vauva kyllä ottaa tarvitsemansa - äiti vaan jää vähemmälle.

Meillä myös tyttö oli syntyessään 3670g ja 5-viikkoisena 5 kiloa. Itse olin kuitenkin jättänyt kaikki herkut - sokerit ja valkoiset jauhot - pois omasta ruokavaliostani ja silti vauva kasvoi kohisten. Meillä vauva on kasvanut myös tämän toisen kuukauden aikana sen kilon verran mutta ei kyllä missään nimessä ole pullea - kuukauden iässä oli pituutta nimittäin 58,5cm ja nyt 2kk ikäisenä varmasti yli 62cm :)

Vierailija
5/6 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täälläkin on jossain keskusteluissa tuotu esille, että äidin syömä ruoka ei vaikuta maidon rasvan määrään, mutta sen sijaa kyllä vaikuttaa rasvan laatuun ELi jos äiti syö ns kovia eläinrasvoja, niin vauvakin saa näitä " huonoja" rasvahappoja ja taas jos äiti syö pehmeitä eli kasvirasvoja, niin vauvankin saamien rasvahappojen laatu on parempi. Lisäksi äidin ruokavalio vaikuttaa maidon vesiliukoisten vitamiinien (pääasiassa kai C-vitamiinin) määrään.

Käytännön kiireisessä ja väsyneessä vauva-arjessa lienee kuitenkin parempi, että äiti syö (edes) epäterveellisesti, kuin että ei ehdi syödä mitään... Tällä minä ainakin perustelen herkkujen napsintaani :-)

Vierailija
6/6 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni kyllä vähän asian vierestä. Alkuperäiseen kysymykseen olen ihan samaa mieltä kuin muutkin kirjoittajat, että vauva syö minkä syö ja vauvaikäinen ei ole ylipainoinen tai syö liikaa. Kyllä ne enimmät makkarat siitä sulavat, kunhan vauva lähtee kävelemään...