Vinkkejä? Imetys uhkaa loppua, koska vauva 6.5kk pureskelee.
Tytölle puhkesi muutama viikko sitten molemmat ala etuhampaat ja nytten sitten niitä kokeillaan siinnä määrin, että imetyksestä on tullut kivuliasta pakko pullaa äidille. Rinnan päät ovat todella kipeät, kosketus arat ja rikkikin. Olen muutamat viime kerrat joutunut lypsämään maidon ja itkun kanssa syöttämään pullosta, (tyttö ei oikein osaa syödä pullosta.) koska yksinkertaisesti en ole kärsinyt rintaa tytölle antamaan.
Aikaisemmin niin mieleisestä imetyksestä on tullut kivuliasta ja on käynyt mielessä jo imetyksen lopetuskin. Maitoa tulee runsaasti ja tyttö kyllä syö hyvin. Ja jos pureskelun saisi jotenkin loppuumaan niin jatkaisin imetystä ilo mielin vielä toiset 6kk.
Nyt neuvoja ja kokemuksia jakamaan! Kiitokset etukäteen!:o)
Kommentit (7)
meillä isommille on myös tullut hampaat aikaisin ja näyttäisi olen tälle juniorillekin puhkeamassa. Olen, aina kun vauva puraisee, kiljaissut näyttävästi EI. Varotoimena pidän huolen, että heti jos aktiivinen imeminen loppuu, otan tissin ulos suusta. Rauhallinen imutteluympäristö myös auttaa. Meillä puolivuotias oppi jo tuo ein aika pian, tämä 3 kk ei ehkä niin äkkiä...mutta oppii tämäkin! Joku suositteli rintakumia, voisihan sitäkin kokeilla, mutta en silti antaisi purra.
Tsemppiä imetykseen!
koiraemo älähtää purevalle pennulle niin, että pentu luikkii häntä koipien välissä nolona pois... ei nyt ihan noin, mutta sinne päin.
.. ettei vauva tyystin säikähdä ja ala imulakkoon saatuaan säikäyttävän kokemuksen rinnalla. Näinkin siis voi käydä, jos äiti kovasti kiljaisee vauvan puriessa.
Meillä pureminen ei ikinä mennyt kovin pahaksi, mutta siihen vähäiseen auttoi se, että tein selväksi, että baari menee täysin kiinni, kun pureskellaan. Eli välittömästi vauvan purtua irrotin hänet rinnalta ja jätin kylmästi yksikseen ihmettelemään, mikä meni vikaan, kun tarjoilu loppui ja äiti lähti pois.
Kieltämällä sain vauvan vain virnistelemään ilkikurisesti, enkä itsekään pystynyt pitämään pokerinaamaa ja jos olisin sitä jatkanut, vauva olisi ajatellut sitä hauskana leikkinä: puraise, niin äiti älähtää hassusti ja näyttää hassua vihaista naamaa -> virnistä, niin äitiäkin alkaa naurattaa.
Tosiaan kannattaa pysyä valppaana, milloin tehokas syönti-imu loppuu ja rinnalla olo menee huvilupsuttelun puolelle ja joko olla valmiina sormi ojossa kuten aiempi vastaaja ehdotti tai irroittaa vauva tässä vaiheessa kokonaan.
Ja kuten toinen vastaaja mainitsi, rintakumi voi auttaa tässä akuutissa kipuvaiheessa suojaamaan kipeitä nännejä, mutta senkin kanssa täytyy olla tarkkana, ettei vauva innostu testaamaan hampaitaan uteliaisuudesta siihenkin.. Tsemppiä toivotan minäkin!
Hei,
täsmälleen samat ongelmat täällä. Meidän tyttömme pian 6.5 kk ja on myös keksinyt pureskella rinnat hajalle kahdella kirveenterällä alaleuassa.
Aina kun puree, otan irti ja panen yksin lattialle ihmettelemään. Otin myös käyttöön nännikumit, ettei enää tulisi lisää haavoja. Pureminen tuntuu läpi ja samat sanktiot puremisesta kuin ilmankin. Lisäksi hommasin lypsyvekottimen, ja tyhjennän sillä toisen rinnan, joka on niin hajalla, ettei imetys onnistu ollenkaan, ainakin niin kauan että paranee. Jos ei pureminen mene ohi, niin jonkun aikaa voisin yrittää jatkaa pumpun kanssa. En haluaisi lopettaa kokonaan, kun maitoa tulee runsaasti.
Toivottavasti nämä meidän pienokaiset vielä ymmärtää oman parhaansa ja lopettaa pureksimisen.. :)
tsemppiä!
Valoitte minulle uskoa puremisen loppumiseen ja imetyksen jatkumiseen. ajattelin välillä, että olen ainut äiti jonka vauva pureskelee, kun omassa tuttava piirissä kenelläkään ei ollut moisesta kokemusta. Mutta nyt siis tiedän, että en ole ainut ja että se voi olla ohi menevä vaihe ja en heitä hanskoja naulaan.
Otan niin teidän, kun imetystukilistan neuvot käyttöön ja käyn taistoon pikku naskali hampaita vastaan.;o)
Kiitokset vielä kerran!
Olin valmiina työntämään pikkusormen ikenien väliin ja ojensin purulelun pureskeltavaksi. Sanoin myös että Äidin sattuu ei saa! Onneksi tämä vaihe jolloin piti koko ajan itse olla valpaana meni pian ohi. Auttaisiko jos kääntäisit vauvaa niin että vauvan alahuuli kohdistuu toiseen kohtaan rintaa. Minä pistin vauvan pöydälle ja jalat toiseen suuntaan kun tavalisesti. Imetystukilistalta voisi löytyä lisää vinkkejä!