Lähihoitajan vai lastenohjaajan koulutuksella päiväkotiin töihin?
Siinä se kysymys tulikin.
Kiinnostaisi mennä päiväkotiin töihin, mutta alan koulutus puuttuu ja ajattelin, että voisin hyvin oppisopimuksella suorittaa alaan liittyvän koulutuksen, mutta kumpi koulutus kannattaisi ja miten näkyy palkassa?
Tällä hetkellä Helsingin kaupungilla paljon paikkoja päiväkoteihin haussa. Kannattaako hakea määräaikaista vai vakituista paikkaa näin oppisopimusta ajateltaessa? Eihän ne varmaan kyllä tietenkään heti vakkariksi palkkaa...
Kommentit (7)
varmaankin lähestyä päiväkoteja nimenomaan itse. Eli en hakisi mitään paikkaa vaan ottaisin yhteyttä johtajaan ja kysyisin suoraan tuosta oppisopimuksesta.
Ne päiväkodit, jotka hakevat lastenhoitajia, tarvitsevat todennäköisemmin sellaisen, jota ei tarvitse kouluttaa hommiinsa, vaan on jo joko koulutettu tai jolla on jo hyvä kokemus työstä.
Itse valitsisin tuon lähihoitajan tutkinnon, koska minulla on selklainen käsitys (voin toki olla väärässäkin), että lähihoitajana saa paremmin töitä päiväkodeista.
on lähinnä seurakunnan päiväkerhoissa töissä, ja kristilliset opstot kouluttavat niitä.
Paras pätevyys saat lähihoitajana.
on lähinnä seurakunnan päiväkerhoissa töissä, ja kristilliset opstot kouluttavat niitä.
Paras pätevyys saat lähihoitajana.
Parhaat ohjaustaidot päiväkotiin saat lastenohjaajakoulutuksesta.
Hyvät ja asioihin perehtyneet päiväkodinjohtajat tietävät, että lastenohjaaja on tismalleen yhtä pätevä toimimaan päiväkodissa töissä kuin lähihoitajatkin.
se kuitenkin on, jos ihan vain vaikkapa googletat ja katsot ketkä kouluttavat lastenohjaajia.
Ja voi kyllä olla melko varma että jos päiväkotiin samaa paikkaa hakee lähihoitaja, erikoistunut lasten ja nuorten kasvatus ja hoitoon, ja lastenohjaajaa, niin lähihoitaja saa paikan.
Päiväkodit kun nykyään ovat aika neutraaleja paikkoja, eikä kristilliselle kasvatukselle ole juuri sijaa.
se kuitenkin on, jos ihan vain vaikkapa googletat ja katsot ketkä kouluttavat lastenohjaajia.
Ja voi kyllä olla melko varma että jos päiväkotiin samaa paikkaa hakee lähihoitaja, erikoistunut lasten ja nuorten kasvatus ja hoitoon, ja lastenohjaajaa, niin lähihoitaja saa paikan.
Päiväkodit kun nykyään ovat aika neutraaleja paikkoja, eikä kristilliselle kasvatukselle ole juuri sijaa.
joten tiedän mistä puhun. Meillä on myös vuosien aikana käynyt paljon lastenohjaajaopiskelijoita ja ovat olleet erittäin motivoituneita ja hyvin sitten työllistyneetkin.
Toki tiedän, että tämä vanhanaikainen ajatusmalli on edelleen vallallaan, mutta onneksi kristillisenopiston väki tekee tämän eteen paljon " käännytystyötä".
Ja työskentelen itse päiväkodissa, joka on uskonnollisesti sitoutumaton.
Ekassa top-paikaissani päiväkodissa johtaja sanoi, että palkkaavat nykyään ennemmin lastenohjaajia, kuin lähihoitajia, koska lastenohjaaja on pätevämpi.
se lasten kanssa toimiminen on juttusi, niin lastenohjaajakoulutuksella.
Näin teet kaikki näytötkin lapsipuolella.
Lähihoitajakoulutuksessa taas suoritat myös mm. vanhustyön, vammaistyön jne.
Palkkauksessa se ei näy.