Missä vika, 30h/vk työstä käteen 1037€ ja nyt tekemättä mitään 937€?
Töissäollessa asumistuki 200€ ja nyt tekemättä mitään asumistuki 300€, eli työnteko ei kannata.
Kommentit (36)
työkkärin tukityöltä...(työaika ja summa)
Jos ei pieneen mieleesi mahdu ns huonopalkkaiset työt ja alat niin sillehän ei mitään mahda, mutta lopeta tuo jatkuva tukityöstä hokeminen!!
Vinkvink, esim koulunkäyntiohjaaja jolla pätevyys hommaan saa 30h/vkotyöajalla bruttona 1500e eli verojen, liiton maksujen yms jälkeen käteen jää juurikin n.1200e.
Ja ei todellakaan ole mikään työkkärin määräämä tukityö tms.
työkkärin tukityöltä...(työaika ja summa)
huippujuttu! Minäkin kuulun muutosturvan piiriin, joten opiskelen tällä hetkellä päätoimisesti ja varsin leppoisasti. Ansiosidonnainen + korotus kolmesta lapsesta + muutosturva takaa mulle 2000 euron kuukausi"palkan" opiskelusta. Että en valita :)
Ei työkykyisen ihmisen pitäisi ilmaiseksi ( =muiden kustannuksella) saada samaa summaa kuin pienipalkkaisen työstään!
Ei meillä ole tähän enää varaa, eikä siinä ole mitään mieltäkään, että laiskuuteen taipuvaisia ihmisiä passivoidaan näin.
Eli tekemällä 120 tunnin työt jää käteesi 100 euroa enemmän kuin jos olisit vetänyt 120 tuntia lonkkaa. Johan 100 euroa ja ylikin menee kuukaudessa työmatkoihin, jos tarvii mennä omalla autolla. Eli siis itseasiassa maksat siitä että saat tehdä töitä.
Ei tarviis kovin paljon miettiä mitä tekisin, jos palkka olisi tuota tasoa. Vaikka työ miten tärkeää ihmiselle onkin, niin ei sitä ihan ilmaiseksi tee sentään mieli tehdä.
työpaikoissa saa vähemmän käteen, kuin työkkäristä. Lupaukset palkasta ovat 2000-3000e kieppeillä ja työsopimuksessakin lukee joku 1000e pohjapalkka. Se on kiva, kun huomaa tehneensä 8h/pvä töitä joka arkipäivä ja vielä myyntityössä ja kun "palkka" tulee tilille ( suurin piirtein sama kuin sossusta saisi käteen eli n.400e vs.160h töitä, työnantajan vähintään saatava voittoa 2000e myynneistä),niin jää ilman tukia, koska työsopimuksessa lukee mitä lukee. Toi on hyvä palkka, teit kuitenkin aika lyhyttä päivää, harmi ettei alle 1500e/kk elä tässä maassa.
voi saada myös kuulumatta muutosturvan piiriin (kaksi eri asiaa).
Itsekin opiskelen ansiosidonnaisella, ja normaalin ansios. päivärahan lisäksi saan verotonta kulukorvausta 200 eur käteen. Yhteensä n. 1500 eur (korotukset kahdesta lapsesta). Enpä valita, kun opiskelukavereista suurin osa saa 300 eur/ kk opintorahaa.. Ja korkeakoulututkinto siis kyseessä.
huippujuttu! Minäkin kuulun muutosturvan piiriin, joten opiskelen tällä hetkellä päätoimisesti ja varsin leppoisasti. Ansiosidonnainen + korotus kolmesta lapsesta + muutosturva takaa mulle 2000 euron kuukausi"palkan" opiskelusta. Että en valita :)
myös töitä tuo 30h/vko ja käteen jäi 1200e + kelalta soviteltu työmarkkinatuki 350e + asumistuki 200e.
Nyt työmarkkinatuki 890 + asumistuki 400e.
Eli mun kohdalla työn teko kannatti.
Miehen tulot 2100e/kk.
myös töitä tuo 30h/vko ja käteen jäi 1200e + kelalta soviteltu työmarkkinatuki 350e + asumistuki 200e. Nyt työmarkkinatuki 890 + asumistuki 400e. Eli mun kohdalla työn teko kannatti. Miehen tulot 2100e/kk.
En usko, montako lasta sulla on jos työmarkkinatuki on muka 890€?
Mutta työkkäri tukia ei voi paljoa pienentää, koska muuten niillä ei elä mitenkään,ja osan on pakko kuitenkin eli palkkoja pitäisi saada ylös noin matalalta tasolta, jotta menisi oikein.
Miten noilla työtunneilla ja palkalla voi saada soviteltua päivärahaa?
Ja palkalla ei ole mitään tekemistä. Viikkotunnit ratkaisee. Kun tekee yli 18h/vko, on oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Itse olen tehnyt osa-aikatyötä vuosikaudet ja saan soviteltua päivärahaa. Kannattaa minunkin tapauksessani.
ennen ainakin oli 24kk, sen jälkeen ei soviteltua enää saanut.
kyllä siitä on melkoisesti taloudellista hyötyä! ottakaa ihmiset selvää näistä asioista. Ankeassa työpaikassa ei ole pakko roikkua pienellä palkalla, voitte saada jotain parempaa.
t. Muutosturvalla uuden ammatin opiskeleva, ilman tätä ei ois mitään mahdollisuutta :)
Jäin työttömäksi - käteen jäi ansiosidonnaisella 100 euroa enemmän kuin töissäollessa, kun ei tarvinnut maksaa päivähoitomaksuja eikä bensoja.
Jäin työttömäksi - käteen jäi ansiosidonnaisella 100 euroa enemmän kuin töissäollessa, kun ei tarvinnut maksaa päivähoitomaksuja eikä bensoja.
myös töitä tuo 30h/vko ja käteen jäi 1200e + kelalta soviteltu työmarkkinatuki 350e + asumistuki 200e. Nyt työmarkkinatuki 890 + asumistuki 400e. Eli mun kohdalla työn teko kannatti. Miehen tulot 2100e/kk.
Mä saan 3 lapsen äitinä työmarkkinatukea 890e ja tosiaan siihen soviteltu pväraha päälle...
Mä saan 3 lapsen äitinä työmarkkinatukea 890e ja tosiaan siihen soviteltu pväraha päälle...
Tarveharkinta? Työmarkkinatuki vähenee heti jos puoliso tienaa yli 1700€.
Jotain muuta rahaa saat, muttet varmaan työmarkkinatukea.
Houkuttelee monia olemaan menemättä töihin, kun matalapalkka-aloilla palkat ovat surkeat ja tuet lähes yhtä paljon.
Noille surkeille palkoille pitäis tehdä kyllä jotain, että se kannustaisi ihmisiä menemään töihin. Ja tuet voisivat myös portaittain laskea, jos vuosiin ei mene töihin (mikäli ei todeta työkyvyttömäksi tms.).
Mutta jotainhan tälle asialle pitäisi tehdä. Joko tuet ovat liian isoja tai palkka liian pieni. Aivan sama miten päin, niin kyllä työstä pitäisi muutakin ekstraa saada kuin eläkkeen kartuttaminen koska niin pitkälle monikaan ei jaksa ajatella..
eivät todellakaan kannusta hakemaan ja tekemään töitä
jotain 50 e kuussa enemmän, mutta en saa asumistukea. En aio enää palata matalapalkkaiseen työhön, vaan opiskelen syksystä lähtien ansiosidonnaisella, ja hankin uuden ammatin. Tuolloin korottuu ansiosidonnainen jonkun verran, se kattaa sitten matkustuskulut oppilaitokseen. Useampi vuosi kului osa-aikaisessa, matalapalkkaisessa ja hankalassa vuorotyössä ennenkuin riuhtaisin itseni irti, paras päätös mitä olen tähän asti tehnyt.