Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PASSI vauvalle?

22.11.2005 |

Miten olette toimineet matkustaessanne ulkomaille vauvan kanssa? Merkintä äidin passiin vai oma passi vauvalle? Miten todistetaan että vauva on äidin oma??

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mun oma passi on vielä 9 vuotta voimassa en halunnut hakea uutta, kun ajattelin että jos vauva vaikka joskus matkustaa isänsä kanssa. Ainoa ongelma oli saada kuva missä vauvalla on silmät auki. Eka kerralla kun käytiin valokuvaamossa ei onnistunu, kun oli vähän väsy. toisella kertaa onnistu, onneks oli kiltti poika siellä kuvaamossa eikä ottanut maksua ekasta kerrasta.

Tipy

Vierailija
2/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitoimme lapselle oman passin. Passi on voimassa 10 vuotta. On varmaan tyytyväinen 9 vuotiaana. ;)

En halunnut laittaa lasta omalle passille, koska joihinkin maihin lapsi tarvitsee oman passin. Lisäksi pohdimme, ettei aina koko perhe lähde reissuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisiko vauvalle oman passin vai laittaisinko omaan passiini. Kävin poliisin sivuilla katsomassa ja siellä kerrottiin, että jos haluaa merkitä vauvan omaan passiin pitää olla molempien huoltajien suostumus (kaipa niillä on valmiita lomakkeita?) mutta sen kummempaa ei muistaakseni vaadittu.

Jos vauva on merkitty omaan passiin, ei ilmeisestikään mitenkään pysty todistamaan vauvan olevan oma eikä sitä vaaditakaan ( aika hullua tosin jos oikein ajattelee, sitähän voisi viedä kenen tahansa vauvan ulkomaille). Itse olen ajatellut, että merkitsen vauvan omaan passiini. Passia tarvitaan kevättalvesta ja silloin itselläni olisi vanha passi voimassa vielä 1 vuoden mutta tulee halvemmaksi uusia oma passi vuotta aiemmin kuin ottaa vauvalle oma ja itselle seuraavana vuonna oma.

Miehen kanssa kun asiaa mietittiin niin tultiin siihen tulokseen, että jos vauva jonnekin matkustaa, olen minä aina kuitenkin mukana, joten on järkevää merkitä hänet minun passiin. Jos sitten jossain vaiheessa tyttö matkustaisi ilman minua esim. pelkästään isän kanssa niin otetaan oma passi hänelle silloin.

Vähän kyllä tekisi mieli ottaa vauvalle oma passi mutta kun emme sitä oikeasti tarvitse niin emme viitsi maksaa ylimääräistä 40 euroa.

Vierailija
4/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaus meni hyvin, kun kuvaajalla oli käytössään digivideokamera, josta pystyi sitten valkkaamaan sopivan pysäytyskuvan passia varten.

Passi on kymmenen vuoden passi, mutta voimassa vain siihen asti, kun (ulkopuolinen) vauvan valokuvasta tunnistaa. Käytännössä siis 3-4 vuotta. Näin kerrottiin meille poliisilaitoksella.

Vierailija
5/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin vauvalle passi 5-viikkoisena. Päädyttiin vuoden passiin, koska tosiaan tolla 10v passilla ei sitä kymmentä vuotta pikku lapsi voi matkustaa (näin sanottiin poliisilla, " henkilö täytyy tunnistaa kuvasta" ) ja jo nyt (5kk) lapsi on ihan eri näköinen kun passikuvassa... Seuraava passi otetaan sitten pidempi aikaisena. Jos uusi passilaki tulee voimaan passeja myönnetään enää 5v kerrallaan.

Vierailija
6/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi " merkitään vanhemman passiin" ? Vai pystyykö sen merkinnän tekemään jo olemassa olevaan vanhemman passiin?

Vierailija
7/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

me päädyttiin tuohon ratkaisuun, koska mun oma passi vanheni syyskuussa ja mun mielestä olis ollu turhaa rahan tuhlausta ottaa molemmille passi. Näin siis meillä.

Mun vanhassa passissa oli lapsen nimet kohdassa sellanen aalto-leima, joten mun käsityksen mukaan pitää ottaa uus passi jos vauvan omaan passiinsa haluaa.

Vierailija
8/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemman pitää ottaa uusi passi eli vanhaan vielä voimassa olevaan ei voi jälkikäteen lasta merkata :(

Meillä päädyttiin laittamaan vauva mun passiin, kun joka tapauksessa mun piti oma uusia nimenmuutoksen vuoksi. Hankitaan sitten oma, jos tulee tarve matkustaa ilman äitiä :)

Vierailija
9/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa siitä, että jos sitten ottaa lapselle oman passin myöhemmin, niin jos lapsi on ollut toisen vanhemman passissa, pitääkö sen vanhemman uusia myös passinsa? Vai riittääkö, että poliisi tekee siihen jonkun merkinnän? Meillä on nimittäin myös se tilanne, että miehen passi menee pian vanhaksi ja kun hän hakee uuden passin, siihen voisi ottaa sitten lapsetkin. Tulisi kuitenkin aika paljon edullisemmaksi ottaa vain yksi passi kuin kolme... Mutta pitäisi tietty vielä selvittää se, että mihin kaikkiin maihin vaaditaan oma passi kaikilta matkustajilta, eli missä maissa se ei onnistu, että lapsi on vanhemman passissa.

Vierailija
10/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin poliisilaitoksella että vauvalla voi olla oma passi sen lisäksi että on merkattu vanhempien passiin.

Ja tosta mihin maihin täytyy olla oma passi: Viroon voi matkustaa vanhempien passilla 7-vuoteen asti, sen jälkeen täytyy olla oma passi. Mun mielestä USA:han tarvitsee jossain vaiheessa oman passin, mutta mistä iästä (ihan vastasyntyneelle jo?) lähtien, niin en ole varma.

Taija