Saako ysityistielle laittaa umpikuja- ja nopeusrajoitusmerkkejä? Pitääkö sopia kunnan kanssa ja
Kommentit (9)
jos sen hoitoon ei saa (hae) kunnan avustuksia.
esimerkiksi juuri nopeusrajoituksen tai umpikujanmerkin tai varoituksen pehmeistä tienreunoista jne. Merkki tilataan kunnalta ja maksetaan itse. Näin myös silloin kun yksityistien hoitoon saa valtionavustusta. TÄmmöistä tietä ei kuitenkaan voi sulkea eikä laittaa ajokieltomerkkejä. Puominlaittoa en välttämättä suosittelisi sellaisellekaan tielle, joka ei saa avustusta, koska se hidastaa myös esim ambulanssin tuloa perille, jos itse sattuu joskus tarvitsemaan.
niin ei saa laittaa liikennemerkkejä omin päin. Niitä voi kyllä ihan hyvin ostaa ja pyytää lupa kunnalta (olisikohan se lupa maksanut alle satasen ja liikennemerkki muutaman satasen). Merkin siis saa laittaa, jos kirjallisesti anoo sitä ja perustelee ja itse maksaa sen merkin. Jos tien varrella on useampi talo, merkin vaikutusalueen kaikilta asukkailta pitää saada lupa merkkiin.
Meillä on aina keväällä merkki kelirikosta ja jos joku sinne erehtyy ajamaan, joutuu maksamaan meille tien korjauskulut. Hyvin kätevää, ja ihan laillista.
esimerkiksi juuri nopeusrajoituksen tai umpikujanmerkin tai varoituksen pehmeistä tienreunoista jne. Merkki tilataan kunnalta ja maksetaan itse. Näin myös silloin kun yksityistien hoitoon saa valtionavustusta. TÄmmöistä tietä ei kuitenkaan voi sulkea eikä laittaa ajokieltomerkkejä. Puominlaittoa en välttämättä suosittelisi sellaisellekaan tielle, joka ei saa avustusta, koska se hidastaa myös esim ambulanssin tuloa perille, jos itse sattuu joskus tarvitsemaan.
yksityistiellä. Naapurissa on hevostalli, joka käytti tietä jokamiehenikeudella ratsastusleirien jokapäiväisenä reittinä, mutta puomin yli eivät uskalla tulla.
110. Tulen aina hyvälle tuulelle, kun ajan sen tien ohi :)
jos sen hoitoon ei saa (hae) kunnan avustuksia.