Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidinmaidon luovutuksesta..

22.11.2005 |

Minkälaisia määriä olette pystyneet luovuttamaan? Äidinmaitokeskuksen sivuilla oli että jos yli jää 3dl vuorokaudessa, ottaisivat vastaan, onko se paljon vai vähän?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Jokainen pisara äidinmaitoa on tarpeen pienille keskosille. itse luovutin ensimmäisen vauvani imetysaikana maitoa, vaikka sitä tuli korkeintaan 1,5dl päivässä ylimääräistä. Peset vain tissit ennen lypsämistä, viilennät maidon kylmässä vedessä tai jääkaapissa ja sitten pakastat. Viet sitten suuremman erän kerralla sairaalalle(tai minne nyt siellä teillä päin se viedääkään). Muistat vain puhtauden, muita rajoituksia ei ole. pienellä vaivalla autat keskosia, saat itselle hyvän mielen ja vieläpä rahaa aika kivasti(täällä maksavat n17e/l).

HUOM! Verikokees pitää muuten käydä, ottavat samat kokeet kuin raskauden alkuvaihees (c-hepatiitti yms. en muista tarkemmin, mut saat neuvolasta lähetteen). Jos maitoa vain tulee, niin luovuttaminen on helppoa kuin heinänteko:)

T:Tyytyväinen luovuttaja

Vierailija
2/4 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikein hyvin! Minullakin tuli se aluksi, nykyisin n. 5-6 dl. Vien Kanta-Hämeen Ks:aan, maksavat 14 e litra.

Palkitsevaa puuhaa; tietysti käsienpesu ym. jutut rasittaa kun on ihottumaa. Ja sit mein pitää ite kuskata 35km päähän n. 1x/2vko. Mut saat kyllä hyvät ohjeet sairaalasta!

äiti kolmelle ja poika 8vkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihmeessä luovuttaa, jos maitoa tulee yli oman lapsesi tarpeen. Itse luovutin myös maitoa n. kuukauden päivät. Täällä Tampereella (ja varmasti muissakin suuremmissa kaupungeissa) homma toimii siten, että maitokeskukselta sain sähkökäyttöisen pumpun lainaksi luovutuksen ajaksi sekä steriilit pullot, joihin maito kerätään. Muutama osa pumppuun täytyi ostaa itse, maksoivat n. 10 euroa. Käsipumpullakin tietysti onnistuu.

Luovutettu maito tuli olla enintään 2 vuorokautta vanhaa (ei siis pakastettua!) ja sitä oli oltava puoli litraa, jotta noutivat sen kotoa joka ma,ke ja pe. Tampereella on ilmeisesti niin suuri pula luovuttajista, että ovat tehneet homman mahdollisimman helpoksi heille.

Mitään kokeita ei oteta, vaan maito tutkitaan joka pullo erikseen ja maksu 17 e/l suoritetaan joka kuukausi, mikäli bakteeripitoisuus ei ole sallittua korkeampi. Eli puhtaus oli siis valttia, pumpun osat keitettiin joka käytön jälkeen ja omista tisuista oli syytä pitää erityisen hyvää huolta (mikä on tietysti aina tärkeää:). Lisäksi hyvä muistaa, ettei kylmää ja lämmintä maitoa sekoita keskenään!

Saattaa kuulostaa työläältä, mutta rutiinilla se rupesi homma sujumaan ja maksetaanhan siitä niin mukava summa, että pieni vaiva ei haitannut. Ja hyvä mieli päälle, kun voi auttaa pienokaisia :)

Mulla itsellä tuli maitoa 0,5-2 litraa siinä kahdessa päivässä, minkä ehti noutojen välillä pumppaamaan. Lykkyä tykö!

Tartsani ja Peketsu 2 kk

Vierailija
4/4 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sanomani piti, että aika erilaiset systeemit näyttää maidonluovutuksessakin olevan. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja multa haetaan maito kotoa kerran viikossa. Äidinmaitokeskuksesta saan joka kerta steriloidut pakasterasiat ja pullot, joihin maidon laitan. Maito siis pakastetaan, paitsi edellisen ja saman päivän maidot ennen hakua laitetaan tuoreena pulloon. Litrasta maksetaan 19¿.

Puhtauden kanssa on oltava tarkkana. Rinnat on pestävä ennen jokaista lypsyä käsisuihkulla ja kädet desinfioitava pulloa käsiteltäessä. Itse lypsän käsipumpulla, mutta ÄMK:sta saa tarvittaessa vuokrata myös sairaalapumpun. Ennen luovutuksen aloittamista on käytävä verikokeissa (HIV ja hepatiitti) sekä täytettävä muutama lomake.

Luovutan maitoa jo toista kertaa. Ensimmäisten kahden kuukauden aikana synnytyksestä maitoa tuli jopa 1,5 litraa päivässä ylimääräistä. Koin luovutuksen raskaana, kun jopa öisin piti herätä lypsämään, etteivät rinnat räjähtäneet! Onneksi maidontulo tasaantui parin kuukauden kuluttua ja nyt olen tarkoituksella lypsänyt vähemmän oman oloni helpottamiseksi ja maitoa riittää luovutukseen 6-7 dl päivässä. Sekin on jo hyvin. Esikoisen vauva-aikaan aloitin luovuttamisen vasta hänen ollessa 2kk ikäinen ja silloin luovutin myöskin tuon 6-7 dl päivässä.

Nopeasti se lypsäminen muodostuu rutiiniksi ja käy ihan kätevästi, kun siihen tottuu. Suosittelen lämpimästi luovutusta jokaiselle. Äidinmaito on kallisarvoista ja jokainen tippa on tärkeä!! Jos siis vain sen 3 dl saa irti päivittäin, niin siitä vaan luovuttamaan :)!