Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleekohan joskus sellaiset "lomajunat", joilla mennään etelään?

Vierailija
16.05.2012 |

Kun öljyn hinta on niin kallista, että taviksilla ei ole varaa lentää, niin olisiko hienoa, jos esim. Tallinnasta lähtisi sellaisia hienoja lomajunia, joilla köröteltäisiin sitten Välimeren rannoille vilettämään lomaa? Olisi hytit ja ravintolavaunut yms. viihdykkeet viimeisen päälle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo liity vain öljyn hintaan vaan raideteknologian kehittyessä juna alkaa muutenkin olla kilpailukykyinen vaihtoehto. Tosin Suomi on täällä vähän pussinpohjalla - meri tulee vastaan käytännössä aina, jos ei koukata Pietarin kautta.

Vierailija
2/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentäminen ei ole koskaan ollut niin halpaa kuin nyt.



PS Junalla on päässyt Välimerelle jostain kohtaa 1800-lukua asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentopeloiltani en enää pysty lentämään, mutta mieli kaipaa Italiaan...

Vierailija
4/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentäminen ei ole koskaan ollut niin halpaa kuin nyt.

PS Junalla on päässyt Välimerelle jostain kohtaa 1800-lukua asti.

Joo, mutta että tästä läheltä (Tallinna tai Tukholma tai Pietarin kautta) lähtisi sellainen ihan suoraan perille asti menevä juna, jossa olisi kunnon hytit ja mukavuudet.

Lentäminen ei pitkään voi olla niin halpaa kuin se on nyt.

Vierailija
5/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, mutta se vaatii asennemuutosta ja investointeja. Suomalaisista tuli matkailijakansaa vasta 60-70-luvulla kun lentäminen oli jo melko halpaa ja siksi Suomesta on puuttunut mahdollisuus matkustaa junalla muualle kuin Venäjälle. Jos tällaisen lomajunan operaattori olisi jokin suomalainen firnm ja henkilökunta palvelisi myös suomeksi niin kuvttelisin että kysyntää olisi aiknakin lomasesonkina. Mutta nyt kun lentäminen on niin halpaa kuin se on niin ei ketään kiinnosta.



Tallinnaan kulkee muuten jo nykyisin saksalainen risteilyjuna pari kerta kesässä mutta se on tarkoitettu varakkaita saksalaisia turisteja varten ja se siis tekee kiertomatkan käyden monessa paikkassa Baltiassa ja myös Venäjällä.

Vierailija
6/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fritidsresorilla on ollut charterjunia Ruotsista ainakin Italiaan, vuosina 2007-2011. Kysynnän puutteen vuoksi ovat joutuneet lopettamaan. Varmaan vielä joskus nuo tulevat olemaan menestys, sitten kun kellään ei enää ole varaa lentää. Ja silloin Suomi palaa tosiaan takaisin sinne pussin pohjalle, kun täältä ei pääse mihinkään muulla kuin laivalla (ja Venäjälle junalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat TGV:llä hurauttaa Pariisista muutamassa tunnissa Välimeren rannalle!

Vierailija
8/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin ainakin. Pikajunalla Rivieralle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta että tästä läheltä (Tallinna tai Tukholma tai Pietarin kautta) lähtisi sellainen ihan suoraan perille asti menevä juna, jossa olisi kunnon hytit ja mukavuudet. Lentäminen ei pitkään voi olla niin halpaa kuin se on nyt.

Moskovasta menee kerran viikossa suora juna Nizzaan Wienin ja Milanon kautta, ja Petarista menee Prahaan ja Budapestiin, mutta suomalaisille ongelma on viisumien hankinta. Venäjän viisumien vielä onnistuu hankkimaan jos rahaa lyö tiskiin, mutta näihin juniin tarvitaan myös Valko-Venäjän, ja se ei onnistu niin helposti koska kyseisellä valtiolla ei ole suurlähetystöä tai minkäänlaista konsulaattia Suomessa josta viisumin saisi.

Kööpenhaminasta menee myös joka ilta suora yöjuna Baseliin ja Müncheniin, ja useita junia Hampuriin ja Berliiniin. Tukholmasta pääsee sekä Ruotsin valtionrautatien että yksityisen Veolian junalla Kööpenhaminaan.

Vierailija
10/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentäminen ei ole koskaan ollut niin halpaa kuin nyt.

PS Junalla on päässyt Välimerelle jostain kohtaa 1800-lukua asti.

Joo, mutta että tästä läheltä (Tallinna tai Tukholma tai Pietarin kautta) lähtisi sellainen ihan suoraan perille asti menevä juna, jossa olisi kunnon hytit ja mukavuudet.

Lentäminen ei pitkään voi olla niin halpaa kuin se on nyt.

siis niin käsi ettet osaa junaa vaihtaa, vai miksi jo olemassa olevat vaihtoehdot ei kelpaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentäminen ei ole koskaan ollut niin halpaa kuin nyt.

PS Junalla on päässyt Välimerelle jostain kohtaa 1800-lukua asti.

Joo, mutta että tästä läheltä (Tallinna tai Tukholma tai Pietarin kautta) lähtisi sellainen ihan suoraan perille asti menevä juna, jossa olisi kunnon hytit ja mukavuudet.

Lentäminen ei pitkään voi olla niin halpaa kuin se on nyt.

siis niin käsi ettet osaa junaa vaihtaa, vai miksi jo olemassa olevat vaihtoehdot ei kelpaa?

Huoh. Olen kyllä matkustanut junalla Suomesta Nizzaan, mutta ajatus olikin, että nämä lomajunat olisi ihan varta vasten tehty helppoon lomalle lähtöön ja niillä pääsisi suoraan perille asti.

Vierailija
12/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsiperheen kanssa jos on paljon kantamuksia, pitäisi yhteyden olla mahdollisimman suora.



Meidän perhe matkusti viime vuoden talvella Itävallassa junalla Wienin lentokentältä yhteen alppikylään ja junaa joutui vaihtaa 3 kertaa. Itävallan junat olivat vanhanaikaiset, ei matalalattiakalustoa, asemat oli rakennettu keisarivallan aikaan, niissä oli jyrkkiä portaita jne. vaimolta melkein paloi päreet ja sanoi että ensi kerralla vuokrataan auto. Meidän poikien mielestä juna oli kuitenkin elämys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämisestä tulee harvinaista ja junalla matkustaminen yleistyy. Paria sukupolvea eteenpäin, niin kansa kauhistelee nykyisiä matkustustapoja.

Vierailija
14/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämisestä tulee harvinaista ja junalla matkustaminen yleistyy. Paria sukupolvea eteenpäin, niin kansa kauhistelee nykyisiä matkustustapoja.

ei tule harvinaista. Lentokoneisiin sopivia biopolttoaineita kehitetään kaiken aikaa ja niillä mennään kun fossiilisia polttoaineita ei enää ole.

Ihmiset haluavat ripeästi perille ja ovat valmiita maksamaan siitä.

Myöskään yksityisautoilu ei lopu vaikka viherpiipertäjät kuinka niin haluaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule harvinaista. Lentokoneisiin sopivia biopolttoaineita kehitetään kaiken aikaa ja niillä mennään kun fossiilisia polttoaineita ei enää ole. Ihmiset haluavat ripeästi perille ja ovat valmiita maksamaan siitä. Myöskään yksityisautoilu ei lopu vaikka viherpiipertäjät kuinka niin haluaisivat.

Lentokone ei tarjoa sellaisia elämyksiä kuin juna. Jos pysytään Euroopan sisällä niin junilla on mahdollisuus profiloitua elämysmatkailuun. Vrt risteilylaivat, niilläkin tahdään pitkiä matkoja vaikka ne olisi mahdolista lentää, usein halvemmallakin.

Vierailija
16/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule harvinaista. Lentokoneisiin sopivia biopolttoaineita kehitetään kaiken aikaa ja niillä mennään kun fossiilisia polttoaineita ei enää ole. Ihmiset haluavat ripeästi perille ja ovat valmiita maksamaan siitä. Myöskään yksityisautoilu ei lopu vaikka viherpiipertäjät kuinka niin haluaisivat.

Lentokone ei tarjoa sellaisia elämyksiä kuin juna. Jos pysytään Euroopan sisällä niin junilla on mahdollisuus profiloitua elämysmatkailuun. Vrt risteilylaivat, niilläkin tahdään pitkiä matkoja vaikka ne olisi mahdolista lentää, usein halvemmallakin.

"Junaristely" olisi kyllä hauskaa. Yön aikana seuraavaan kaupunkiin, ja suoraan keskustaan tietysti. Päivä aikaa katsella kaupunkia ja tavarat säilyisivät hytissä, joka olisi koko ajan käytettävissä.

Vierailija
17/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule harvinaista. Lentokoneisiin sopivia biopolttoaineita kehitetään kaiken aikaa ja niillä mennään kun fossiilisia polttoaineita ei enää ole. Ihmiset haluavat ripeästi perille ja ovat valmiita maksamaan siitä. Myöskään yksityisautoilu ei lopu vaikka viherpiipertäjät kuinka niin haluaisivat.

Lentokone ei tarjoa sellaisia elämyksiä kuin juna. Jos pysytään Euroopan sisällä niin junilla on mahdollisuus profiloitua elämysmatkailuun. Vrt risteilylaivat, niilläkin tahdään pitkiä matkoja vaikka ne olisi mahdolista lentää, usein halvemmallakin.

mutta monilla on lomaa vain lyhyt aika ja junalla ei pitkälle ehdi. Eikä varsinkaan vesistöjen yli.

Vierailija
18/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junan etu esim autoon verrattuna on se että se kulkee yölläkin, eli ylimääräistä seisomista ei synny sinä aikana kun matkalaiset nukkuvat.



Vesistöt eivät ole niin pitkiä. Turku-Tukholma 10 tuntia ja Hki-Tallinan 2. Suoralla laivalla Saksaan ei kannata kulkea koska se on liian hidas.



Nopeimmillaan junalla + laivalla pääsee Helsingistä Turun ja Tukholman kautta alle vuorokaudessa Hampuriin. Suora laiva helsingistä Saksaan ei ehdi edes Rostockkiin siinä ajassa.



Tallinnasta ei pääse nyt millään vuorojunalla Euroopan suuntaan, ei edes Riikaan, mutta jos rata laitettaisiin parempaan kuntoon niin matka Tallinnasta Berliiniin tai Prahaan kestäisi n vuorokauden.



Niistä kohteista välimerelle on reilut 12 tuntia.



Yhteensä matka Helsingistä Nizzaan tai Venetsiaan kestäisi silloin 36 tuntia, ja jos lähtö olisi illalla niin perillä olisi 3. päivän aamuna.



jos loma olisi 2 viikkoa niin matka-aikaan menisi vain perjantaista sunnuntaihin loman kummassakin päässä, ja 2 kokonaista viikkoa ehtisi olla perillä.



Matkustavathan monet nykyään omalla sutollakin niin pitkiä matkoja, ellei pidempäänkin, niin miksi ei voisi matkustaa junalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme