Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ehkäisystä synnytyksen jälkeen..sterilisaatio??

21.11.2005 |

Kahden lapsen jälkeen olisin valmis sterilisaatioon, vaikka ikää on " vasta" 26v.Olen kuitenkin varma tästä lapsiluvusta ja tiedän etten enään jaksaisi yhtään lasta hoitaa, vaikka nämä kaksi ovatkin kaikkeni.Kierukkaa en voi saada kun en ole alakautta synnyttänyt ja paikat niin ahtaat kuulemma.Hormonaaliset valmisteet taas vaikuttavat mielialaan niin paljon etten sellaista mielellään käyttäisi.Mikä siis neuvoksi? Kokemuksia?Vaikka elämäntilanteeni muuttuisi tai jostain syystä menettäisin lapseni tai perheeni en siltikään lapsia enään tekisi, kun kaikki sitä painottavat.Olenko liian hätäinen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistaakseni st:hen on ikäraja 30v. tai pitää olla 3 lasta.

Vierailija
2/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli todennäköisesti et saa vielä sterilisaatiota, kun siinä pitää olla yli 30 v. tai sit pitää olla 3 lasta. Kannattais varmaan käydä vaikka gynen kans keskustelemassa, mikä ois paras ehkäsymuoto muutamaksi vuodeksi... niitä keinoja kun on nykyään niin monenlaisia... jospa niistä jokin sopis sullekin. Saisit sit vielä jokusen vuoden aikaa miettiä sitä sterilisaatiota ja jos vielä kolmekymppisenäki oisit siitä varma, niin sit siihen pääsisit..

Meilläkin tilanne se, että enempää lapsia ei aiota tehdä. Eli sterilisaatio on meilläkin edessä... tosin meillä siihen menee mies, kun se miehille on niin paljon helpompi tehdä, mies ei todellakaan enää halua enempää lapsia ja sen mielestä minä olen oman osuuteni lasten suhteen tehnyt, kun olen ne tuskalla tähän maailmaan saattanut :)

Meillä tilanne tosin on se, että meillä on nyt se kolme lasta ja mies sinne sterilisaatioon pääsee, vaikka onkin " vasta" 25v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko teilläkin mennä mies sitä sterilisaatiota hakemaan? Meinaan, että jos hän ois vaikka jo sen 30 v täyttänyt...

Meillä menee myös mies siihen sitten kun olemme varmat, että lapsiluku on täys. Vielä en ole antanut lupaa kun toivon vielä yhtä, vaikka mies vastustaakin. Tällä välin pakko tärvätä erotiikan-tappaja-kortsujen kanssa kun mikään muu keino ei toimi (kierukat ja pillerit ja renkaat yms kokeiltu). Kaippa tämä tästä näinkin muutaman vuoden menee...

Vierailija
4/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kriteerit ovat jokseenkin henk.kohtaisia. Yleisesti ottaen pitäisi olla tuo 30 v. täynnä ja vähintään kaksi lasta. Jouduin itse käymään lääkärin ym. pakeilla muutaman kerran ennen kun " lupa" heltisi.

Sisareni taas sai 33v:na sterilisaation ilman ensimmäistäkään synnytystä. Taitaa olla aika paikkakunta kohtaisia asioita.

Vierailija
5/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka toiselta lääkäriltä. Itselläni nimittäin oli eka hormonikierukka jo ennen lapsia (pillerit ei sopineet) eikä laittamisessa ollut ongelmia. Se gyne oli sitä mieltä, että jos kohtu ei ole erityisen pieni (lapsia saaneella tuskin on?), kierukan laitto yleensä onnistuu vaikkei synnytyksiä olekaan (minun tapauksessani ei edes raskauksia).

Vierailija
6/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-v ja sain toisen lapseni viime kuussa. Yritin neuvolassa jo raskausaikana ruinata sterilisaatiolähetettä että olis napsaistu piuhat poikki jo synnytysreissulla. Neuvolantäti kuitenkin suositteli mulle hormonikierukkaa kokeiltavaksi koska kärsin kaameista PMS-oireista ja runsaista menkoista synnytyksen jälkeen. Päätin totella neuvoa mutta en ole vielä saanut kierukkaa kun ei ole ollut vielä jälkitarkastustakaan. Jos ei kierukka tunnu hyvältä niin sitten vaadin sterilisaation, pillereitä tuli aikoinaan syödyksi 14 vuotta enkä enää haluaisi niitä, vei halutkin pois.

Mun mies ei oikein lämpene itsensä steriloinnille kun kärsii vähän sairaalakammoa, ja muutenkin on mulle enempi tärkeätä ettei tule enempää lapsia. Eli mulla on saletisti lapsiluku täynnä mutta mistäs sitä tulevasta tietää, jos vaikka erotaan ja mies haluaa jonkun muun kanssa vielä lapsia... ;)

Yks tuttu sai kyllä alle 30-vuotiaana kahden lapsen jälkeen sterilisaation kun harrasti väsytystaktiikkaa eli pommitti gyneään niin kauan että sai lähetteen.

Vierailija
7/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne vuoden yritti " käännyttää" . Eli siihen on vuoden jono ja sitä ennen haastattelut jossa yrittävät puhua hormonikierukan puolesta. Hormonikierukka on ehkäisyvarmempi eli siitä tulee raskaaksi 1/1000:sta kun sterilisaatiosta saattaa 3/1000:sta tulla raskaaksi. Itselleni laitettiin klipsit ja olen kuullut, että luonto voi tehdä omia polkuja vaikka olisi leikattu johtimista pala pois (yleensä sektion yhteydessä leikataan johtimista pala).

Jotkut tulevat katumapäälle jossain vaiheessa sterilisaation jälkeen ja vaikka klipsit on purettu ei henkilö ole enää tullut raskaaksi.

Mieti asiaa. Sinun iässä itselläni oli jo 2 lasta mutta 38 v halusin iltatähden. Hän jäikin viimeiseksi ja jo iän puolesta en halua enää lapsia joten siksi päädyin sterilisaatioon. Koskaan ei voi tietää jos vauvakuume iskee:)

Vierailija
8/10 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos muiden ehkäisymenetelmien käyttäminen on poikkeuksellisen hankalaa.

Vierailija
9/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on ollut kuparikierukka ennen kuin tein lapsen, ja vaikka jouduttiin kolmesti yrittämään laittamista, niin kyllä se lopulta meni... =) Jos et halua hormonihoitoja, niin kuparikierukka on vaihtoehto.

Päätös on sinun, kukaan ei voi sanoa mitä sinun pitäisi tehdä, mutta mieti vielä.

Vierailija
10/10 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tämä johtuu kierukasta koska en koskaan ole ollut näin välinpitämätön seksin suhteen ja lisäksi tuntuu että tuntokin on kadonnut.... Olen jo 38 ja kaksi lasta joten varmaankin saan sterilaation? Ainoa ongelma on se, että inhoan nukutusta ja heräämistä ja kaikkea sitä sairaalahommaa (molemmissa synnytyksissä olen joutunut leikkauksiin, joten se homma ahdistaa).

Pillerirumbaan en kuitenkaan halua, enkä missään nimessä halua enempää lapsia.