5-vuotiaan "laiskat" äänteet, puuttuisitko asiaan?
5-vuotiaani osaa kyllä sanoa "ällän", kun sitä pyydän, mutta puheessa lausuu jotakin v:n tapaista. Ei nyt aivan kuulosta kuin sanoisi "ivvavva", mutta aika lähelle. Kun pyydän sanomaan illalla, osaa kyllä ja l on ihan oikeassa paikassa. Antaisitko asian olla vai kiinnittäisitkö huomiota?
"Ärrää" ei osaa sanoa, mutta se vaikuttaisi olevan oikeassa paikassa.
Kiitos!
Kommentit (6)
Meillä tyttö osasi kyllä puhua ihan hyvin, mutta osa äänteistä oli hieman epäpuhtaita. Käytiin puheterapeutilla ja saatiin hyvät ohjeet ja harjoitukset. Virheet korjautuivat nopeasti ja ennen eskaria tytön puhe oli jo korjattu. Äännevikoihin kannattaa hakea apua mahdollisimman aikaisin, ettei opi puhumaan väärin. Vuosien päästä niitä on paljon vaikeampi korjata.
Espoossa saimme Puheterapeutin arvioon lähetteen 4-vuotiaalle juuri noilla oireilla. En pidä kuitenkaan tilannetta huolestuttavana, mutta kysy neuvolasta?
"ivvavva", niin sanon illalla. Olen huomannut, että lapsi yrittää hieman tsempata sen ällän kanssa ja korjaa itsekin sanojaan. Ei ole kiukutellut asiasta. Päiväkodista sanoivat, että tutut saavat kyllä lapsen puheesta selvää, mutta kun lapsi innostuu oikein selittämään, menee puhe aika puuroksi.
ap
paljon ja pitkiä lauseita. S-kirjaimen oppi 3-vuotiaana, olin kyllä alkanut "vesihiisittelemään" sinä keväänä:-) Joo, lapsi on juuri täyttänyt 5, olemme menossa neuvolaan, niin otan asian puheeksi. Hassua muuten, että jotkut vasta 3-vuotiaat sanovat kaikki äänteet oikein!
Kuulostaa ihan siltä, että lapsi tarvitsee vielä harjoitusta kielen ja leuan erillisiin liikkeisiin. Siis että kieli voi liikkua ilman, että leuka lähtee liikkeeseen mukaan. Esim. l-äännehän muodostuu kun kieli menee hieman kuppimaisesti, mutta tiiviisti hammasvalliin kiinni ja ilma kulkee kielen sivuilta. Monet lapset, jotka ääntävät ällän laiskasti, eivät itse asiassa tee sitä kielellä vaan enemmän huulilla. Jos lapsi jo osaa äänteen, mutta ei käytä, tarvitaan harjoitusta sen vakiintumiseksi. Lällättelyä, lallattelua, helppoja l-tavuja jne. Mutta näiden toteutus on kiinni siitä, kuinka paljon se teitä / lasta vaivaa.
aika puheterapeutille kun r ei tule vielä. helmikuun lopulla syntynyt tyttö joka puhuu muuten hyvin ja paljon. puuttuisin mutta mieluummin terapeutin ohjein. tai itse sanoin lapselle kun pienempänä sanoi väärin joitakin sanoja, sanoin vaan joo illalla selkeästi ääntäen hänelle. en sanonut että sanot väärin tms.